سابقه استقرار و سکونت انسان در "ساوجبلاغ" به هزاره پنجم پیش از میلاد می ‌رسد و این شهرستان به گهواره روستاهای شگفت انگیز شهرت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران شهریتان "ساوجبلاغ" در شمال غربی استان تهران قرار گرفته است طبیعت زیبا و شگفت انگیز وجود تپه های متعدد در بخش‌های مختلف شهرستان ساوجبلاغ نشان دهنده این است که این شهرستان دارای پراکندگی های استقراری در تپه‌های مختلف از هزاره ها پیش از میلاد تا دوران اسلامی است.





حفاری های باستان‌شناسی صورت گرفته در تپه ها و محوطه‌های باستانی همچون موشلان تپه، تپه گرجیان ایغربلاغ و خورویی نشانگر سابقه استقرار و سکونت انسان از هزاره‌های پنجم و چهارم پیش از میلاد تا هزاره های اول پیش از میلاد این شهرستان است.
بنابراین گزارش نکته قابل توجه آنکه سلاطین صفوی با توجه بر نزدیکی ساوجبلاغ به قزوین پایتخت اول صفویان محسوب می شود توجه خاص به این منطقه داشتند و همین امر سبب شد تا صفویان در ساوجبلاغ بناهای عام‌المنفعه‌ای ساختند که بنای اولیه مسجد، حسینیه و پل شاه عباسی در روستای برغان از جمله آنها است.



این شهرستان دارای 230 اثر تاریخی بوده که از میان 108 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.
بناهای تاریخی ثبت شده شامل کاروانسرای ینگی امام، برج کردان، حسینیه برغان، امامزاده موسی سرهه، امامزاده عبدالقهار ورده، امامزاده یحیی دوز عنبر، امامزاده جوستان، حمام شهرک طالقان و امامزاده موسی آجین و دوجین بوده که به عنوان شاخص ترین آثار تاریخی این شهرستان شناخته شده است./ص

گزارش از :مرضیه امیری
برچسب ها: ساوجبلاغ ، روستا ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار