دانشنامه؛

اتانول نوعي سوخت در توليد بنزين

سوخت اتانول سوختی از جنس اتانول یعنی همان الکلی که در نوشیدنی‌های الکلی یافت می‌شود، بدست می‌آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سوخت اتانول سوختی از جنس اتانول یعنی همان الکلی که در نوشیدنی‌های الکلی یافت می‌شود، بدست می‌آید. این سوخت بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتور و یا یک افزودنی به بنزین بکار می‌رود.

تولید اتانول سوختی (برای ترابری و حمل و نقل) در جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ میلادی، از ۱۷ میلیارد لیتر به بیش از ۵۲ میلیارد لیتر رسیده است.از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی، سهم سوخت اتانول در مصرف خودروهای بنزینی ۳.۷% تا ۵.۴% افزایش یافته و در سال ۲۰۰۹، تولید جهانی سوخت اتانول به ۱۹.۵ گالن (۷۳.۹ میلیارد لیتر) رسید.

سوخت اتانول بیشتر در ایالات متحده و برزیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و این دو کشور در سال ۲۰۰۹ روی هم ۸۹% اتانول سوختی جهان را تولید کردند.

هم‌اکنون در ایالات متحده بیشتر خودروها توانایی داشتن بیش از ۱۰% سوخت اتانول (سوخت اتانول به‌اضافه سوخت اصلی) را داشته و در برخی ایالت‌ها و شهرهای این کشور، کاربری بنزین ۱۰% اتانول‌دار اجباری شده است.

 يك شركت خصوصي در امريكا با توجه به ناراحتي رانندگان از افزايش بي محاباي قيمت سوخت، سرمايه گذاري كرده و يك پالايشگاه خانگي براي توليد اتانول سوختي ساخته است.

 شركت E-FUEL دستگاهي با نام EFUEL100 ساخته است كه مي تواند ظرف يك هفته 132 ليتر (35 گالن) اتانول را به نحوي در اختيار مصرف كننده قرار دهد كه او قادر است به راحتي آن را به خودرو يا كاميون خود پمپ كند. در درون اين دستگاه هيچ گونه احتراقي انجام نمي شود و مي تواند با برق خانگي (110 يا 220 ولت) كار كند و مصرف برق آن روزانه 150 وات است. 

ضمناً براي تقطير محلول حاوي شكر، آب و مخمر از سيستم غشايي استفاده مي كند كه اين بيانگر مزيت سيستم نسبت به روش هاي تجاري است كه از گرمايش احتراقي براي تقطير استفاده مي كنند.

  اين شركت داراي دو كارخانه در ايالت كاليفرنيا و يك كارخانه در هنگ كنگ است و در برنامه هاي بعدي خود كشورهاي برزيل، چين و انگلستان را مدنظر دارد.
در برزیل نیز از سال ۱۹۷۶ میلادی، بکاربردن آمیخته بنزین و سوخت اتانول اجباری شده و در سال ۲۰۰۷، مقدار حقوقی هر یک در این آمیخته بصورت ۲۵% سوخت اتانول و ۷۵% بنزین (E۲۵) آگاهی داده شد.علاوه بر این در سال ۲۰۱۰ برزیل بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودروی ویژه که توانایی کاربری سوخت اتانول بصورت مستقیم را دارند، داشته است (که به E۱۰۰).

زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر به حساب می‌آید و  از مواد خام کشاورزی همچنين از فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی، مانیوک و ذرت بدست می‌آید.

ژاپني ها از سال دو هزار و نه سوخت اتانول برگرفته از برنج را به بازار عرضه كردند.

در ماه مارس دو هزار و نه براي اولين بار در جهان سوخت اتانول ساخته شده از برنج به بازار عرضه مي شود.اين نوع برنج غيرخوراكي كه به "هوكوريكو 139"شهرت دارد در سيصد هكتار از اراضي نيگاتا در مركز ژاپن كشت مي شود.اين سوخت گياهي به نسبت سه درصد با بنزين مخلوط مي شود و حدود بيست جايگاه سوخت منطقه اي را تغذيه خواهد كرد.

يك تن "هوكوريكو 139" مي تواند چهارصد و پنجاه ليتر اتانول توليد كند كه اين رقم تقريبا با ذرت كه مي تواند چهارصد و هشتاد ليتر اتانول توليد كند برابري مي كند.

برنامه تجربي ژاپن كه در سال دو هزار و شش اغاز شد امكان مي دهد سه هزار ليتر اتانول به اين شيوه توليد شود.تحقيقات روي ساقه و ريشه برنج نيز باهدف توليد اتانول ادامه دارد.

ژاپن تلاش دارد تاخير خود را در زمينه سوخت هاي گياهي جبران كند. اين كشور در عين حال تلاش دارد با اين برنامه شاليزارهاي خود را احيا كند.

ژاپن با در اختيار داشتن ظرفيت توليد دوازده ميليون تن برنج مجبور شد با هدف ثابت نگاه داشتن قيمت ها توليد خود را به هشت و هفت دهم ميليون تن كاهش دهد.

به اين ترتيب استفاده از سوخت برگرفته از برنج موجب بهره برداري از شاليزارها مي شود.كشت برنج در ژاپن كاملا مكانيزه است و بازده بسياري دارد و بر حسب انواع گونه ها مي تواند به يك تن در هر نصف هكتار برسد.

بازار برنج ژاپن مستقل از بازارهاي بين المللي است و واردات ان ماليات بسيار سنگيني دارد./عب
برچسب ها: اتانول ، سوخت ، تولید ، دانشنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار