کشتی ایران درسال 91 افتخارات بسیار زیادی را کسب کرد از قهرمانی در جام جهانی کشتی آزاد و نایب قهرمانی در کشتی فرهنگی در این سال گرفته تا اوج افتخار کشتی، با قهرمانی کشتی فرنگی در المپیک 2012 لندن.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، کشتی ایران درسال 91 افتخارات بسیار زیادی را کسب کرد اما این خوشی چندی به طور نکشید که هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک در اقدامی ناباورانه رأی به حذف کشتی از بازی های المپیک 2020 داد، و با این کار شوک بزرگی را به کشتی دوستان سراسر دنیا وارد کرد، تصمیمی که با واکنش های متفاوت اهالی کشتی در سراسر جهان روبرو شد.

استعفای مارتینتی بعد از حدود 10 سال از ریاست فیلا نیز از اتفاقات مهم در سال 91 بود، استعفایی که با واکنش های متفاوتی در این برهه حساس زمانی همراه بود.

عده ای از جمله روس ها این کناره گیری را در مجموع به نفع کشتی دانستند و برخی نیز با آن مخالف بودند. قهر و آشتی و رفت و برگشت های محمد بنا هم درسال 91 از دیگر اتفاقات مهم در این سال برای کشتی بود.

بنا به نوعی رکوردی جدید به نام خود ثبت کرد تا اینکه سرانجام تصمیم به خداحافظی و کناره گیری از کشتی گرفت.

**شروع سال 91 با کسب سهمیه های باقیمانده المپیک
 
کشتی گیران کشورمان بعد از نتایج درخشان در مسابقات 2011 استانبول ترکیه و کسب 7 سهمیه المپیک، سال جدید را برای کسب سهمیه های باقیمانده به منظور حضور در المپیک لندن آغاز کردند.

کشتی گیران ایران در مسابقات جهانی استانبول که نخستین مرحله گزینشی المپیک بود موفق به کسب 4 سهمیه در آزاد و 3 سهمیه در فرنگی شده بودند، به دنبال کامل کردن سهمیه ها در قزاقستان بودند، در این مرحله که به صورت قاره ای برگزار می شد تنها نمایندگان قاره آسیا حضور داشتند که از اهمیت بالایی به خصوص در کشتی فرنگی برخوردار بود.

اسماعیل پور و لشگری در این میدان 2 سهمیه دیگر برای کشتی آزاد به ارمغان آوردند، اما پرویز هادی با وجود کشتی های خوبی که در مقابل آرتور تایمازوف گرفت اما از کسب سهمیه بازماند.

در کشتی فرنگی هم حمید سوریان و قاسم رضایی موفق به کسب سهمیه شدند، اما نعمت پور و علیزاده عملکرد خوبی نداشتند.

کشتی گیران و مربیانشان بلافاصله از قزاقستان عازم چین شدند تا برای کسب یک سهمیه باقیمانده در آزاد و 2 سهمیه فرنگی به رقابت با حریفان بپردازند.

همزمان که ملی پوشان خود را برای کسب سهمیه های باقیمانده در المپیک آماده می کردند، تیم های ملی نیز مهیای حضور در جام جهانی کشتی در آزاد و فرنگی می شدند.

رسول خادم که در همان بدو ورودش نشان داد به کمتر از قهرمانی راضی نیست، با حداکثر قدرت شاگردانش را برای حضور در این میدان آماده می کرد.

**خیال خادم راحت شد کار بنا به فنلاند کشید

نهم اردیبهشت پرویز هادی در سنگین وزن آزاد و حبیب اله اخلاقی در وزن 84 کیلوگرم فرنگی در رقابت های گزینشی چین موفق به کسب سهمیه شدند.

اما هادی علیزاده نیز بعد از فرشاد علیزاده در این مرحله موفق به کسب سهمیه 74 کیلوگرم فرنگی نشد، تا کار شاگردان محمد بنا به آخرین مرحله رقابت های گزینشی المپیک در فنلاند کشیده شود. اما خیال خادم بابت کامل شدن سهمیه های کشتی آزاد برای حضور در المپیک لندن راحت شد.

**تیم فرنگی کامل شد

به هر صورت فرشاد علیزاده در آخرین مرحله گزینشی المپیک در فنلاند هم عملکرد نا امیدکننده ای داشت، تا در نهایت تیم کشتی فرنگی با 6سهمیه از 7 سهمیه وارد لندن شود.

هرچند کسب این تعداد سهمیه نیز برای نخستین بار در تاریخ کشتی فرنگی رخ می داد اما بدون شک حضور با تیمی کامل در لندن می توانست افتخار دیگری برای بنا و شاگردانش باشد.
 

**آغاز سریال قهر و آشتی های محمد بنا

پرونده سهمیه های المپیک با پایان رقابت های گزینشی فنلاند بسته شد و تیم های آزاد و فرنگی کشورمان داشته های خود را شناختند، بعد از بازگشت از فنلاند، محمد بنا در اعترض به شرایط موجود در خانه کشتی و عدم توجه به فرنگی کاران قهر کرد و چند روزی خانه نشین شد اما سرانجم با وساطت فرنگی کاران و رسول خادم، بنا بعد از چند روز غیبت دوباره به خانه کشتی بازگشت و تمرینات فرنگی کاران را زیرنظر گرفت.

بنا به همین یک مورد بسنده نکرد و چندین بار دیگر نیز درسال 91 رفت و برگشت تا رکوردی جدید را بنام خودش ثبت کرده باشد.

**قهرمانی آزاد و فرنگی در جام جهانی

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان پس از 3 پیروزی متوالی و در نهایت پیروزی مقابل آمریکا به فینال جام جهانی 2012 باکو راه یافت و با غلبه بر آذربایجان میزبان رقابت ها، عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد.

بعد از شاگردان خادم نوبت به شاگردان بنا رسید تا با اقتدار روی سکوی قهرمانی جام جهانی بایستند.

فرنگی کاران درحالی عازم روسیه شدند که پیش از این 2 عنوان قهرمانی در سالهای 2010 و 2011 را به خود اختصاص داده بودند.

این بار روس ها که میزبانی مسابقات را برعهده داشتند، برای جلوگیری از هت تریک شاگردان بنا، تمام تلاش خود را برای ناقص کردن تیم ایران انجام دادند و ممانعت از صدور روادید برای نوروزی، نعمت پور از جمله اقدامات روس، برای ناقص کردن تیم کشتی فرنگی ایران بود.

اما با وجود تمام مشکلات، تیم کشورمان با ترکیبی کامل عازم روسیه شد و با غلبه بر روسیه به دیدار نهایی راه پیدا کرد.

فرنگی کاران کشورمان در فینال نیز با پیروزی مقتدرانه مقابل ترکیه برای سومین سال پیاپی، جام قهرمانی را بالای سر برند./زر
برچسب ها: عملکرد ، اوج ، افتخار ، کشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار