سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نخستین روزهای سال جاری و در آستانه ایام سفر و همچنین روز طبیعت (13 بدر) نکات ایمنی و هشدارهایی را برای شهروندان دارد.

 به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، در توصیه ها و هشدارهای نوروزی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به شهروندان آمده است: مفاد دستورالعمل ایمنی ذیل را یادداشت کرده و پس از مرور بر اساس اولویت قبل از خروج رعایت نمائید.
در کنترل منزل هرگز عجله و شتاب بخرج نداده و با خونسردی و آر امش، دقت عمل داشته باشید.
ضروریست کلیه شیرهای آب را دقیقأ مورد کنترل قرار داده و آنها را ببندید و آخرین فلکه اصلی آب منزل را نیز حتمأ ببندید.
شیر فلکه اصلی گاز را بطور کامل ببندید و همچنین کلیه شیرها و وسایل گاز سوز را بسته و ازآن اطمینان حاصل نمائید.
در صورتیکه از سیلندرهای گاز مایع استفاده می کنید شیر فلکه آنرا بطور کامل بسته و در محل امن قرار دهید وقابل توجه اینکه حتی فلکه سیلندرهای خالی گاز را بسته و اطمینان حاصل نمائید.
کلیدهای اصلی برق را قطع کنید و اگر ضرورتأ یخچال و فریزر باید روشن بماند در اینصورت فقط فیوز برق آشپزخانه را روشن نگه دارید و کلید کلیه وسائل گاز سوز را از پریز خارج نمائید.
ضایعات از قبیل کاغذهای باطله و روزنامه و مقوا و پارچه و نایلونهای پلاستیکی و موتد زائد دراطراف و پشت بخچال و فریزر و وسائل برقی و حرارتی قرار ندهید.
با توجه به بسته بودن درب و پنجره ها دمای داخلی منازل بالا رفته و با توجه به اینکه درمجاورت مواد قابل اشتعال و موتور یخچال و وسائل برقی دیگر که خود ایجاد گرما م ی نماید.
ضریب خطر بروز حریق بشدت افزایش می یابد، آتش سوزی اتفاق می افتد و عامل بوجود آمدن بسیاری از حری قها به همین علت است.
پنجره ها و منافذ را دقیقأ کنترل نمائید . حتمأ شیشه های شکسته را تعویض نمائید و از بسته بودن پنجره ها و از مسدود بودن منافذ مطمئن شوید زیرا باز بودن آنها موجب ورود حیوانات خصوصأ کبوتران و گربه و غیره شده و در بسیاری از موارد مذکور عامل بروز حر یق و ناامنی دراماکن می شود.
اگر در منزل حیواناتی از قبیل سگ و گربه و پرنده نگهداری م ی کنید حتم أ قبل از خارج شدن از منزل خارج کرده و به همسایگان دیگر بسپارید.
اگر از شوفاژ جهت گرمایش منزل استفاده مینمائید در صورت امکان شوفاژها را کاملأ خاموش نمائید، در غیر اینصورت شیر رادیاتور را کنترل و کاملأ ببندید.
از نگهداری هرگونه مواد یا مایعات سری ع الاشتعال مانند بنزین و تینر و غیره در منازل جدأ خودداری نمائید.
کنترل منزل را به کودکان و نوجوانان نسپارید و به اقوام نزدیک خود هم سفارش نمائید که مسئولیت فوق را خود بعهده بگیرند.
هنگام خروج از منزل و حصول اطمینان از آن حتمأ کلید ها را به یکی از اقوام و یا همسایگان مورد اعتماد بسپارید تا در فرصتهای مناسب به منزل سرکشی وکنترل نماید. در صورتیکه به مسافرت چند روزه م ی روید، مسافرت خود را به نیروی انتظامی محل اطلاع دهید تا مراقبتهای لازم را بعمل آورند.
یکی از مواردی که باعث حریق گردیده اتصال زنگ منازل میباشد که در اثر فشار دادن زنگ منازل توسط میهمانان و همسایگان این زنگها دچار اتصال شده و سپس ایجاد جرقه می نماید و انتقال حرارت جرقه به روزنامه ها و فرش و موکت و مواد قابل اشتعال منازل دچار آتش سوزی شده و در اندک زمانی حریق گسترش پیدا میکند . لذا توصیه میشود حتمأ برق زنگ منزل را
قطع کنید.
درصورتیکه از نفت و وسائل نفت سوز استفاده می نمائید توصیه میشود از نگهداری مخازن پلاستیکی و امثال آن در بالکن و راه پله ها خودداری نمائید و از ظروف فلزی دربدار استفاده کرده و در محل امن نگهداری شود.
ظروف بنزین یا الکل و غیره اگر در پشت پنجره باقی بماند و آفتاب روی آن بتابد آتش میگیرد پس توصیه میشود در محل مناسب و امن نگهداری شود.
منازلی که دارای سیستم اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک و دزدگیر هستند پس از آزمایش از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمائید.
اگر نمی خواهید از وسائل نقلیه تا مدتی استفاده کنید و آنرا درپارکینگ و حیاط منزل پارک کرده اید از بسته بودن درب آن اطمینان حاصل نموده و مضافأ سیستم برق آنرا بطور کامل قطع نمائید.
قبل از هر چیز کلیه درهای ورودی و خ روجی منزل شامل درب اصلی و کلیه اتاقها را دقیقأ بررسی و کنترل نمائید و از سالم بودن قفل آنها اطمینان حاصل نمائید.
هنگامیکه تصمیم دارید به مسافرت بروید قبل از حرکت از وضعیت جاده و مسیرها اطلاع حاصل نمائید.
ایمنی در راه و اتومبیل
تعداد حوادثی که در راه رخ می دهد همیشه بیش از حوادث کار یا خانگی است و با توجه به عواملی که سالهای اخیر موجب حوادثی در مسیر راه شده است و در اخبار و نشریات منعکس شده، بحث ایمنی در راه تنظیم شده است لذا رعایت نمودن نکات ایمنی درمسافرت از بوجود آمدن و بروز حوادث احتمالی پیشگیری می نماید.
اطمینان از سالم بودن اتومبیل (شامل ترمزها، میل گاردان، چرخها و سیستم برق، لوله های بنزین و متعلقات دیگر) .
بهمراه داشتن آچار و لوازم یدکی و زنجیر چرخ و زاپاس و روغن ترمز و تسمه پروانه و علائم هشداردهنده و چراغ قوه و غیره الزامیست.
آزمایش چراغهای اتومبیل و فلاشر و راهنما و مه شکن و غیره .
بهمراه داشتن عینک دودی و آماده نمودن آفتابگیر اتومبیل در مواقع مناسب هنگام رانندگی درهوای آفتابی.
بهمراه داشتن کیف محتوی لوازم کمکهای اولیه ضروری است.
بهمراه داشتن یک دستگاه خاموش کننده پودری الزامیست.
قبل از هر چیز کلیه درب های ورودی و خروجی منزل شامل درب اصلی -درب های اتاق ها و امثالهم را دقیقا مورد بررسی و کنترل قراردهید و از سالم بود ن قفل آنها اطمینان حاصل نمائید و در صورت خرابی قفل ها حتمأ نسبت به تعمیر آنها در اسرع وقت اقدام نمائید.
فراموش نکنید که در هنگام خروج از منزل پس از رعایت مفاد این دستور العمل خود و یا یکی از اعضای اصلی خانواده کلیه درب ها را قفل و در صورتی که مسافرت چند رو زه می روید حتما کلیدها را به یکی از اقوام نزدیک و یا همسایگان مطمئن و مورد اعتماد خود بسپارید هنگام قفل کردن درب ها خصوصأ درب پشت بام را فراموش نکنید و با آشنایان سفارش کنید که در
فرصت مناسب به منزل سرکشی نموده کنترل های لازم را اعمال نمایند. از کلیه کلید ه ای موجود دو عدد تهیه و یک عدد آن را نزد خود و در محل مطمئن نگهداری فرمائید.
در صورتیکه به مسافرت چند روزه می روید مسافرت خود را به مقر نیروی انتظامی و همچنین همسایگان اطلاع دهید تا مراقبت های لازم را به عمل آورند.
کنترل منزل را به کودکان و نوجوانان نسپارید و به همسایه و یا اقوام نزدیک که سرکشی به منزل را در غیاب شما به آنها سپرده اید سفارش نمائید که هرگونه مسئولیت این کار را بر عهده کودکان و نوجوانان واگذار نکنید. در کنترل منزل هرگز عجله و شتاب به خرج نداده و خونسردی و آرامش خورد را حفظ نموده و نهایت دقت را معمول نمائید.
مفاد دستورالعمل ایمنی ذیل را در ذهن خود مرور کرده و حتی المقدور مواردی را که قبل از خروج از منزل باید مورد بررسی قرار دهید بر اساس اولویت و اهمیت روی کاغذ یادداشت نمائید.
آب از مهمترین عواملی است که در غیاب ساکنین منزل باعث ایجاد حادثه می گر دد. چکه آب از شیرها و خرابی آنها موجب می گردد که آب به آب به هر شکل جریان پیدا کند و پس از مدتی باعث خرابی و مشکلات بعدی برای منزل و همچنین منازل جنبی خصوصأ در مجتمع های آپارتمانی شود. بنابراین ضروری است کلیه شیرهای آب را دقیقأ مورد کنترل قرار داده و درصورت خرابی و حتی چکه کردن آب از آنها سریعأ نسبت به تعمیر آنها اقدام نمائید . هیچگاه از زور و یا ابزار جهت بستن و سفت کردن شیرهای آبی که دچار چکه و یا خرابی است استفاده نکنید چون بعد از مدتی شیر خراب با ریزش شدید آب عاملی جهت خرابی ساختمان شما می شود.
اضافه بر کنترل و بستن همه شیرهای آب، فلکه اصلی آب منزل را حتما ببندید . اگر به اقوام یا همسایگان سپرده اید که گلدانها یا باغچه منزل را در غیاب شما آبیاری کنند در خصوص کنترل شیرها و همچنین فلکه آب پس از آبیاری حتمأ به آنها تذکید نمایید.
درصورتی که از گاز شهری استف اده می نمائید شیر اصلی گاز را به طور کامل ببندید و همچنین از بسته بودن شیر وسایل گازسوز موجود در منزل اطمینان حاصل نمائید.
در صورتی که از کپسولهای گاز مایع استفاده می کنید شیر کپسولهای مزبور را به شور کامل بسته و آنها را در محل انباری و دربسته قرار دهید . تأکید می نماید که شیر کپسول های گاز مایع را ولو که استفاده شده باشد بطور کامل ببندید.
در صورتی که از سوخت نفت استفاده می نمائید اولا مخزن وسایل نفت سوز را کاملا خالی کرده و این وسایل را به انباری و محل دربسته منقل نمایید مضافأ بشکه های نگهداری نفت نوعأ پلاستیکی هستند و در اثر آفتاب خوردگی و فرسودگی دچار نشتی می گردند . لذا توصیه می نماید حتی المقدور این بشکه های پلاستیکی رادر داخل منزل یا انباری، حیاط و بالکن در مدت
مسافرت نگهداری نکرده و آنها را به همسایگان تحویل دهید و یا نفت را در مخازن فلزی درب دار مطمئن و در محل دربسته نگهداری کنید.
از نگهداری هرگونه مواد یا مایعات سریع الاشتعال مانند بنزین -تینر و امثالهم جدا خودداری نمائید.
 
کلیدهای اصلی برق را قطع کنید و اگر ضرورتا یخچال و فریزر باید روشن باشد صرفا فیوز برق آشپزخانه را روشن نگهدارید . همچنین دوشاخه کلید وسایل برق سوز را از پریز برق خارج نمائید.
یکی از مواردی که باعث حریق گردیده است . زنگ منازل است . میهمانان مکررأ زنگ درب را می فشرند و این زنگها دچار اتصالی شده و بعد از مدتی ایجاد جرقه می نمایند انتقال جرقه های آتش به روزنامه ها، فرش، موکت و امثالهم ایجا حر یق می نماید و در اندک مدتی حریق فراگیر می شود. لذا توصیه می نماید حتما در مورد قطع کردن برق زنگ منزل اقدام کنید.
نوعا روزنامه ها، کاغذهای باطله، نایلونهای پلاستیکی و مواد زاید در اطراف و پشت یخچال یا فریزر قرار داده می شود . طبعأ با توجه با بسته بودن درب ات اق ها و پنجره ها در ایام مسافرت دمای منازل بالا می رود و با توجه به در مجاورت قرار گرفتن نایلونها ، و کاغذ و روزنامه با موتور یخچال که خود نیز ایجاد گرما می نماید ضریب خطر بروز حریق به شدت افزایش می یابد و موارد بسیاری از حری ق ها در اثر وجود همین عوامل به وقوع پیوسته است . لذا توصیه می شود اطراف یخچال و فریزر را از ضایعات کاملأ خالی نمائید.
اگر از شوفاژ جهت گرمایش منزل استفاده می نمائید در صورت امکان شوفاژها را کاملأ خاموش نمائید و در صورتیکه به هر دلیلی امکان خاموش کردن شوفاژ مقدور نیست رادیاتورها را کنترل نموده و حتما شیر کنترل آنها را کاملا ببندید.
پنجره ها و منافذ را دقیقا کنترل کنید حتما شیشه ای شکسته را تعویض نمائید و از بسته بودن پنجره ها و انسداد منافذ مطمئن شوید زیرا باز بودن آنها موجب ورود حیوانات خصوصا گربه شده و در موارد بسیار این حیوان عامل بروز حریق و ناایمنی در واحدهای مسکونی شده اند.
اگر در منزل حیوان نگهداری می کنید حتما آنها را از منزل خارج کرده و به دیگران بسپارید .
ماندن حیواناتی همچون سگ و گربه در منزل و فراموش کردن آنها و یا نگهداری در خانه و سفارش به دیگران برای سرزدن به آنها نوعا از عوامل ناایمنی و بروز حریق و حادثه است.
منازلی که دارای سیتم های اعلام و اطفا حریق خودکار و دزدگیر هستند از ضریب ایمنی بالایی برخوردارند . پس در صورت امکان و درحد توان در اولین فرصت از این سیستم ها در منزل استفاده نمائید.
توصیه می نماید یک دستگاه استاندارد خاموش کننده آتش در ورودی منزل داشته باشید تا درصورت نیاز مورد استفاده قرار دهید.
منازلی که دارای سیستم های اعلام و اطفاء خودکار حریق و دزدگیر هستند از ضریب ایمنی بالایی برخوردارند لذا توصیه می نماید در صورت امکان و در ح د توان با نظر کارشناسان مجرب این سیستم ها را در منزل تعبیه و به کار گیرد.
توصیه می نماید منزل، وسایل، خودرو را در هنگام مسافرت های کوتاه و بلند از طریق شرکت های معتبر بیمه، بیمه حوادث و حریق نمائید و دستورالعم ل های اختصاصی کارشناسان مربوطه را نیز به کار بندید.
علاوه بر رعایت توصیه ها و هشدار های ایمنی فو ق، توصیه های امنیتی نیروهای انتظامی را برای پیشگیری از خطر سارقین مورد توجه و عمل قرار دهید.
 شماره تلفن های حوزه انتظامی ، ایستگاه آتش نشانی و امداد و نجات و آگاهی وسایر شماره تلفن های مربوط به سازمان های امد ادی و خدماتی هم چون آب وفاضلاب، بر ق و گاز را در دسترس داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید سریعا با این مراکز تماس بگیرید.
 اگر خودرو خود را در هنگام مسافرت در داخل حیاط منزل پارک کرده اید حتما از بسته بودن درب های آن اطمینان حاصل کرده و مضافأ سیستم ب رق آن را به طور کامل قطع نمائید .به فرزندان خود گوشزد نمائید که از بیرون آوردن دست و یا سرخود از پنجره خودداری نمایند.در زمان سبقت گرفتن مخصوصا از تریلی ها به علت مترا ژ زیاد دقت فرمائید فاصله متناسبی با اتومبیل روبرو داشته باشید.
هیچ گاه در زمان خسته بودن رانندگی ننمائید.
سعی نمائید هر چند کیلومتر یکبار در محلی مطمئن پارک نموده و با بستن چشم های خود خستگی دید را برطرف نموده و در ضمن به موتور اتومبیل خود هم استراحت داده اید. دقت نمائید در پشت شیشه عقب اتومبیل اجناسی مانع دید شما نشود قرار ندهید.
در زمان رانندگی دقت نمائید که با دو دست خود فرمان را گرفته و این عمل در زمان ترکیدن لاستیک و یا فرار از حادثه های احتمالی کمک مؤثری است.
آئینه جلو و بغل های اتومبیل خود را کاملا چک نمائید.
در هنگام شب حتی المقدور از نور پائین استفاده نمائید.
در هنگام حرکت در مه چنانچه قادر به دیدن نیستید از حرکت خودداری نمائید.
در جاده های بارانی مواظب لغزیدن اتومبیل باشید.
دقت نمائید شیشه های اتومبیل همیشه تمیز و سیستم برف پاک کن آن همیشه آماده باشد.
در زمان توقف در استراحتگاههای میان جاده ای مواظب تردد فرزندان خود در کنار جاده باشید.
چون پارک کردن اتومبیل در جای نامناسب تا کنون چندین مورد حادثه آفریده است لذا توصیه می شود به منظور جلوگیری از سقوط اتومبیل از پارک کردن در شانه خاکی جاده های کم عرض اطراف سدها و رودخانه ها که معمولا از شیب تندی نیز برخوردار هستند اکیدا خودداری فرمائید زیرا به علت شنی بودن زمین سطح تماس لاستیک با زمین بسیار کم بوده و عبور یک
کامیون یا اتوبوس می تواند اتومبیل را از جای خود حرکت داده و حتی به دره سقوط نماید.
اگر فن شنا را نمی دانید به امید و اتکا به وسایل نامطمثن مانند تویوپ و امثالهم به داخل آبهای عمیق نرفته و در صورتیکه شناگر خوبی هم هستید از ساحل دور نشوید . در اطراف استخرها و هنگام شنا هرگز شوخی نکنید.
در داخل تونل ها بخاری اتومبیل را خاموش نموده و در راه بندان های داخ ل تونل که اتومبیل شما باید مدتی طولانی تر از حد معمول در داخل تونل بماند از گاز دادن بیمورد اتومبیل اکیدا خودداری و در صورت امکان کلیه اتومبیل ها لازم است موتور اتومبیل خود را حتما خاموش نمایند.
توجه داشته باشید غلطیدن بطری و اشیای مدور دیگر از زیر صندلی ب ه زیر پدالها باعث حوادث تلخی خواهد شد زیرا هنگام ترمز زدن اتومبیل در مواقع اضطراری بطری مانع از پائین رفتن پدال شده و اتومبیل از کنترل خارج خواهد شد.
از پارک کردن اتومبیل در شانه خاکی جاده های شیب دار مشرف به دره ها جدأ خودداری نمائید. زیرا سطح اتکای لاستی ک با اتومبیل مخصوصأ در زمین های شنی بسیار کم بوده و با حرکت اتوبوس و کامیون های بزرک از کنار اتومبیل ممکن است جابجایی هوا رفته رفته اتومبیل را به دره پرتاب نماید.
کسانیکه دارای حساسیت های مختلف پزشکی می باشند هنگام عبور از کنار مزارع و یا کارخانجات که بوها ی مختلفی از آنها به مشام می رسد بلافاصله دچار عطسه های طولانی و ممتد می شوند که این مسئله در حال رانندگی در جاده های کوهستانی و شلوغ می تواند حوادث تلخی را بدنبال داشته باشد.
هنگام رانندگش از نشاندن اطفال در دامن راننده اکیدا خودداری نمائید.
هر اتومبیل برا ی تعداد معدودی سرنشین ساخته و برنامه ریزی فنی شده است لذا از سوار کردن سرنشین اضافه به بهانه های مختلف اکیدا خودداری کرده و با سوار کردن اطفال در  صندوق عقب اتومبیل به بهانه نزدیکی راه و غیره جان خود و همراهان را به خطر نیندازید.
ورود ناگهانی زنبور و حشرات دیگر به داخل اتومبیل و شلوغ کردن سرنشینان جهت بیرون راندن آن گاها به محدود کردن دید راننده و اختلال تمرکز و ایجاد سانحه کرده است.
روشن کردن گاز پیک نیک و چراغ های نفتی در داخل وسایط نقلیه عمومی کاری بسیار خطرناک و حادثه ساز است در هر شرایط آب و هوایی از ان جام این عمل ممانعت جدی به عمل آورید.
قبل از مسافرت کلیه نقایص موجود در اتومبیل خود را حتما برطرف نموده و برگ معاینه فنی خودرو را دریافت نمائید.
جهت رفع نقایص جزئی اتومبیل تعدادی تجهیزات لازم و لوازم یدکی ضروری به همراه داشته باشید.
در طول مسیر مسافرت سرنشینان جلوی اتومبیل ها حتما از کمربند ایمنی استفاده نمایند.
صندوق عقب اتومبیل همواره در معرض خطر تصادف می باشد . لذا لازم است از گذاشتن ظروف محتوی بنزین و سیلندرهای گاز پیک نیکی و غیره در داخل صندوق عقب اتومبیل خودداری فرمائید.
افتادن بار و اثاثیه از باربند ا تومبیل ها همیشه در جاده ها حوادثی را بوجود آورده است ضمن اینکه به این مسئله شخصأ توجه خاص می نمائید.
هنگام رانندگی با حفظ فاصله از اتومبیل جلویی این خطر را خنثی نمائید.
برچسب ها: توصیه ، هشدار ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
باتشكرازخبرهاي خوبتن
آخرین اخبار