اگرچه سالانه حدود 1200 ميليون برگ اسکناس به دليل استهلاک امحاء مي شود، اما موضوع انتشار اسکناس هاي 20 و 50 هزار توماني اگر مربوط به استهلاک نباشد، به کاهش ارزش اسمي اسکناس در کشور مرتبط است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزي از انتشار اسکناس هاي درشت 20 و 50 هزار توماني خبر داد.

اين تصميم بانک مرکزي در شرايطي اخذ مي شود که برخي کارشناسان معتقدند چاپ اسکناس درشت با ارزش اسمي بالا اثرات نامطلوبي را بر اقتصاد خواهد گذاشت و سبب کاهش ارزش پول ملي در برابر پول هاي خارجي و بروز تورم در جامعه خواهد شد.

اين در حالي است که گروهي از کارشناسان نيز مي گويند؛ چاپ اسکناس با ارزش اسمي بالاتر نه تنها اثر تورمي ندارد، بلکه اثرات مثبتي را نيز درپي خواهد داشت.

به گفته آنان؛ آنچه سبب بروز تورم مي شود، افزايش نقدينگي در اقتصاد است، نه افزايش حجم اسکناس.

*** از هزينه امحاي اسکناس تا چاپ مجدد

يکي از مشکلاتي که اقتصاد ايران با حجم 460 هزار ميليارد تومان نقدينگي با آن مواجه است، حجم بالاي اسکناس در گردش است.

اگرچه طي سالهاي اخير با الکترونيکي شدن بانکها و صدور کارتهاي اعتباري تا حدودي از حجم اسکناس در گردش کاسته شده، اما به دليل افزايش پايه پولي و نقدينگي در گردش حجم پول همچنان بالاست و بانک مرکزي ناچار است، پول بيشتري را چاپ و روانه بازار کند.

براساس گزارش هاي رسمي جمع آوري اسکناس هاي فرسوده و چاپ مجدد آنها، سالانه بيش از 100 ميليارد ريال هزينه در بر دارد.

ضمن آنکه هزينه هاي جانبي ديگري مثل کاغذ و قطعات چاپ اسکناس وارداتي بوده و در نتيجه چاپ اسکناس توسط بانک مرکزي سالانه هزينه سنگيني را به اقتصاد ايران تحميل مي کند.

در عين حال که عمر مفيد اسکناس در کشور ما 5 سال و هزينه تمام شده هر برگ اسکناس 15 تومان است.

اين گزارش مي افزايد؛ حجم اسکناس در گردش در کشور ما حدود 6.31 ميليارد برگ است.

از سوي ديگر استهلاک اسکناس به دليل ارزش اسمي کمي که دارند، بسيار زياد است، چرا که هرچه ارزش اسمي اسکناس کمتر باشد، براي پرداخت بايد از تعداد بيشتري از آنها استفاده کرد که همين امر سبب افزايش استهلاک و در نتيجه هزينه هاي چاپ آن براي اقتصاد مي شود.

ترديدي نيست که چاپ اسکناس درشت معلول نرخ تورم بالا است.

اقتصاد دانان مي گويند؛ وقتي نرخ تورم در اقتصاد يک کشو رطولاني مدت شود، ارقام رسمي پول براي معاملات، درشت مي شود.

روزنامه ابرار اقتصادي_ بانک و بيمه

15/12/91

برچسب ها: اسکناس ، تورم ، استهلاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار