صنایع لوازم خانگی از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور و توسعه تولید ملی برخوردار است چراکه پتانسیل بالایی در حوزه درآمدزایی و ایجاد شغل پایدار دارد و بنابراین باید در تصمیم گیری های قانونی دولت و مجلس توجه بیشتری به آن شود.

علي علي لو در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با تاکيد بر اينکه نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون صنایع و معادن، از طریق گزارش های مختلفی که از حوزه های مربوطه دریافت می کنند در جریان مشکلات بخش تولید هستند، تصريح کرد:تامین مواد اولیه از مهمترین چالش های توليد محسوب می شود که تولیدکنندگان به دلیل کمبود سرمایه در گردش و یا برخی مشکلات در مسیر واردات، با آن دست و پنجه نرم می کنند.
وي ادامه داد: صنایع لوازم خانگی از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور و توسعه تولید ملی برخوردار است چراکه پتانسیل بالایی در حوزه درآمدزایی و ایجاد شغل پایدار دارد و بنابراین باید در تصمیم گیری های قانونی دولت و مجلس توجه بیشتری به آن شود.
علي لو اظهار داشت:همچنین گزارش هایی به مجلس رسیده که ترخیص بخشی از مواد اولیه مورد نیاز لوازم خانگی از گمرک به خاطر اختلاف قیمت پیش آمده در ارز، به مشکل برخورده است.
وي در پاسخ به اين سوال که اعضای کمیسیون صنایع برای رفع این مشکل چه اقدامی انجام داده اند گفت: برای رفع این مشکل در کوتاه مدت باید یک کار اورژانسی انجام شود و در همین راستا مذاکراتی با وزرای اقتصاد و صنعت و مسئولان گمرک داشتیم تا هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.
اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس اظهار داشت: البته در موارد محدودی نیز گزارش شده که تولیدکننده با وجود دریافت مواد اولیه و تولید محصول از عرضه آن به بازار خودداری کرده تا قیمت آن افزایش یابد.
وي افزود:در این مورد نیز تذکراتی به وزارت صنعت معدن و تجارت داده شده تا نظارت بیشتری برتنظیم بازار این محصولات صورت گیرد.
علي لو ادامه داد:درخصوص مشکل کمبود نقدینگی نیز مصوب شده  که منابع ریالی از صندوق توسعه ملی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص یابد.
وي در پاسخ به اين سوال که با توجه به نامگذاری سال 91 ، مجلس چه راهکارهای ویژه حمایتی از بخش تولید به خصوص صنعت لوازم خانگی ارایه داده است گفت:عزم اعضای کمیسیون صنایع و معادن ،اتخاذ استراتژی و راهبردهای تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی است چراکه اگر حمایت از تولید داخلی به طور مناسب صورت نگیرد، اقتصاد کشور همچنان متاثر از نفت و درآمدهای نفتی خواهد ماند.
علي لو ادامه داد:باید بر اساس برنامه پنجم توسعه از وابستگی اقتصاد به نفت کاست و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه از تولید، کار و سرمایه ایرانی به طور جدی حمایت شود.
وي اظهار داشت:طی سال گذشته ، دغدغه اصلی مجلس به ویژه کمیسیون صنایع و معادن، بحث چگونگی حمایت از تولید ملی بوده که در همین ارتباط راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت مطرح شده و بخشی از آن به مرحله اجرا نیز رسیده است.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: طرح حمایت از تولید ملی از راهکار های بلندمدت مجلس محسوب می شود که در این طرح پیش بینی های خوبی برای رفع چالش های اصلی صنعت همچون کمبود نقدینگی و مسایل بانکی لحاظ شده است.
وي تصريح کرد:همچنین برای رفع مشکلات در کوتاه مدت نیز راهکارهایی عنوان شده که از جمله آن اختصاص تسهیلات ریالی از منبع صندوق توسعه ملی بوده که تزریق این منابع به واحدهای تولیدی از اسفندماه آغاز شده است./س
برچسب ها: تولید ، ملی ، صنعت ، لوازم ، خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار