بیماری روده‌ی تحریک پذیر یکی از شایع ترین بیماری‌های اختلالات حرکتی روده است که در خانمها بیشتر از آقایان دیده شده با رعایت تغذیه می توان آن را کنترل نمود.

سیامک خالقی فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: حدود 10 تا 15 درصد افراد جامعه مبتلا به بیماری روده‌ی تحریک پذیر هستند که شیوع آن در خانمها با توجه به مسایل اجتماعی، محیطی، استرس بیشتر از آقایان است.

وی افزود: بیماری روده‌ی تحریک‌پذیر از شایع‌ترین اختلالات حرکتی روده است که در جوانها بیشتر از افراد مسن روی می‌دهد و از علایم آن می توان نفخ شکم، دردهای شکمی، درد دور ناف و اختلالات در اجابت مزاج را نام برد.

خالقی ادامه داد: این بیماری پیش رونده نیست و منجر به بیماری جدی نمی‌شود و در بیشتر مواقع در شرایط استرس، فشار کاری و عصبی بروز می کند و درمان کاملی ندارد اما می‌توان با کاهش عوامل بیماری علائم آن را کنترل نمود.

وی گفت: اگر بیمار بعد از مدتی با علایمی از قبیل: کاهش اشتها، کم خونی، کاهش وزن، لخته شدن خون روبرو شد باید به پزشک مراجعه کند چرا که این علایم ربطی به بیماری روده ی تحریک‌پذیر ندارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: با تغذیه مناسب حذف مواد غذایی تحریک کننده مانند: قهوه، چای پررنگ، سوسیس و کالباس فست ‌فودها، انواع سس می توان این بیماری را کنترل نمود و در صورتیکه ادامه یافت با مراجعه به پزشک و درمان دارویی آن را کنترل نمود.
برچسب ها: روده ، جامعه ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار