محمد بيگلري پور، رهبر اركستر سمفونيك صدا وسيما كه آهنگساز سرود ملي نيز به شمار مي رود، شب گذشته بر اثر عارضه ريوي درگذشت.

محمد بيگلري پور (رهبر اركستر سمفونيك سازمان صداو سيما) در گفتگو با خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب، افزود: حدود 6 ماه پيش، درد شديدي را در پاهايم احساس كردم كه به طور تقريبي، در طول سه ماه تابستان به چند دكتر متخصص مراجعه كردم اما متأسفانه علت اين ورم پا مشخص نشد تا اينكه يكي از پزشكان، تهيه عكس به وسيله انرژي هسته اي را ضروري دانست.
وي ادادمه داد: پس از عكس برداري، دكتر مرعشي اعلام كرد كه اين بيماري، سرطان كلون است.

**20شهريور در يك عمل جراحي

بيگلري پور با اشاره به عمل جراحي خود در تاريخ 20 شهريور، اظهار داشت: طبق آزمايش هاي انجام شده، در تاريخ 20 شهريور جهت نمونه برداري و اطلاع از وضعيت بيماري، تحت عمل جراحي قرار گرفتم كه پس از چند روز اعلام كردند اين بيمار از نوع خطرناك و بدخيم است.
رهبر اركستر سمفونيك صداوسيما، تصريح كرد: پس از تشخيص نوع بيماري، جهت انجام شيمي درماني در بيمارستان بستري شدم و تحت نظر دكتر خسروي نيز قرار گرفتم.
وي توضيح داد: قرار بود چند روز قبل به طور مجدد مورد عمل جراحي قرار بگيرم اما  به دليل خونريزي و يكسري مشكلات واينكه يك حماه نيز به من دست داد، به بخش آي سي يو منتقل شدم.

**بيگلري پور و يك عمل جراحي بزرگ پيش رو

وي تبيين كرد: به دليل حمله دست داده و طبق نظر دكتر مرعشي، عمل جراحي چند روز به تأخير افتاده و اگر وضعيتم مناسب باشد، فردا تحت عمل جراحي بزرگ قرار مي گيرم.
وي ادامه داد: اين عمل، در واقع جراحي روده بزرگ است كه قرار است توده سرطاني را از روي آن بردارند و حدود 10 سانتي متر از روده ام را نيز، برمي دارند.

**لزوم يك سرود ملي براي ايران زمين

وي اظهار داشت: پس از 22 بهمن سال 1357،  به خود گفتم حالا كه انقلاب اسلامي پيروز شده، كشور عزيزمان به يك سرود رسمي كه به عنوان سرود ملي آن تلقي شود، احتياج دارد وبه اين ترتيب، سعي كردم كه خيلي سريع اين كار را انجام دهم.

**همكاري با ابوالقاسم حالت

وي تصريح كرد: با ابوالقاسم حالت، از شاعران بزرگ كشورمان در آن دوره، از تاريخ 25 بهمن تا 15 اسفند به طور تقريبي به شكل شبانه روزي با يكديگر همكاري و كار يكديگر را نقد مي كرديم به نحوي كه او شعر مي گفت و من موسيقي آن را مي ساختم.

**اسفند، پايان ساخت موسيقي و ترانه

 بيگلري پور تبيين كرد: ساخت موسيقي و سرودن ترانه، در اسفند ماه به پايان رسيد و من پس از آن، براي ضبط اين اثر اقدام كردم وبه دليل  اينكه در آن زمان در صداوسيما، استوديوها تعطيل بود، من خارج از سازمان، اين كار را با اركستر سمفونيك و گروه كر اجرا كردم.

**امام خميني (ره) و شنيدن سرود ملي

وي همچنين اظهار داشت: در تاريخ اول فروردين، همراه با كاري كه من انجام دادم، چندين نفر از آهنگسازان ديگر نيز فعاليت كردند كه اين آثار را يكي از مسئولان سازمان براي امام خميني (ره) و جهت شنيدن آن توسط امام، به نزد ايشان برد.
وي ادامه داد: امام خميني (ره) پس از شنيدن اين اثر از اين سرود به عنوان يك كار خوب و برازنده ياد كردند و گفتند كه من اين آهنگساز را دعا و از ايشان تشكر مي كنم.

**دعاي امام خميني (ره)

بيگلري پور اظهار داشت: خدا 67سال به من عمر داده و تاكنون بيمار نشده بودم كه شايد علت اين امر، دعاي خير حضرت امام (ره) است كه پشت سرم بوده است.

**سمفوني "كوه"

وي تصريح كرد: در حال حاضر مشغول ساخت يك سمفوني به نام "كوه" براي ايران و با مضمون وطن هستم كه شعر اين اثر را اسماعيل اميري سروده و قرار است پس از به اتمام رسيدن، نيما مسيحا و و علي چراغي آن را بخوانند

**150 نفر عضو اركستر سمفونيك صداو سيما

بيگلري پور گفت: اركستر سمفونيك صداو سيما، 150 نفر عضو دارد كه از اين تعداد 90 نفر نوازنده و 60نفر عضو گروه كه هستند.
وي ادامه داد: من اين اثر را براي اين اركستر آماده مي كنم كه از نوازنده هاي جوان و تحصيلكرده اي برخوردار است.
آهنگساز سرود ملي ايران، افزود: يك گروه كه با صداهاي خوب داريم كه به اين هنر بسيار علاقه‌مندند و به خاطر ماديات در اين اجراها شركت نمي كنند و آرزو مي كنم كه خداوند عمري دوباره به من بدهد و بتوانم با اين جوان هاي مستعد كار كنم.
وي ادامه داد: اگر همه چيز خوب پيش برود، براي دهه فجر اين اثر را آماده مي كنم.

**فعاليت هاي ماندگار و ارزنده محمد بيگلري پور

وي با اشاره به برخي فعاليت هاي ماندگار خود، گفت: گرفتن مجوز تأسيس هنرستان موسيقي صداو سيما، تشكيل يك گروه موسيقي از ميان دانشجويان دانشكده صداو سيما و همچنين تربيت شاگردان ماهري كه هم اكنون در اركست سمفونيك مشغول فعاليت هستند، از جمله فعاليتهاي ماندگاري است كه تاكنون انجام داده ام.

**قدرداني بيگلري پور از مسئولان عرصه موسيقي

وي با اشاره به قدرداني خود از مسئولان عرصه موسيقي جهت عيادت از حال خود، گفت: از سيد عزت الله ضرغامي، صوفي، تقي پور، عربلو، شاه آبادي، مير زماني، ابوترابي، آزرم و توكل(رئيس مركز بهداشت صدا وسيما)، جهت پيگيري مداوم احوال من، تشكر مي كنم.
وي خاطرنشان كرد: سلامتي ايران و بزرگي جمهوري اسلامي، از آرزوهاي من است.
گفتني است؛ بيگلري پور تاكنون بيش از 1200 قطعه موسيقي را ساخته است و تاكنون نيز به عنوان مدير توليد مركز موسيقي، مشغول فعاليت است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار