سازمان ارتباطات ماهواره اي بين المللي اينتل ست به دستور آ‌مريكا تعدادي از شبكه هاي ماهواره اي ايراني را در اروپا متوقف كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران در آبان ماه سال گذشته راديو و تلويزيون با اتفاقات خوب و بد همراه بود.
بنابر اين گزارش، مهمترين رويداد اين ماه اينتل ست پخش چند شبكه ايراني را متوقف كرد، سازمان ارتباطات ماهواره اي بين المللي (اينتل ست) به دستور آمريكا پخش تعدادي از شبكه هاي ماهواره اي ايراني را در اروپا متوقف كرد.
در ششم آبان ماه وزير ارشاد درپي قطع شبكه هاي صدا و سيما گفت: قطع شبكه هاي برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي به دليل ترس دشمنان از گسترش كلام حق است، اين كار با هدف منزوي كردن و تحريم خبري ايران و ترس دشمنان از گسترش كلام حق انجام شده است.
درپي خبري مبني بر قطع شبكه هاي ماهواره اي در ايران سفير ايران در ايتاليا، اقدام شركت يوتل ست در قطع شبكه هاي ماهواره اي ايران را زنگ خطر جدي براي جهان آزاد اطلاعات خواند.
در اواسط آبان ماه مردم بوسني به قطع شبكه سحر از هات برد اعتراض كردند.
همچنين از ديگر رويداد مهم اين ماه اكران نشدن فيلم يك خانواده محترم بود كه وزير ارشاد اسلامي گفت: حضور فيلم "يك خانواده محترم" در فستيوال امارات در واقع يك سياه نمايي از جمهوري اسلامي است، پروانه ساخت ندارد و ا كران نيز نخواهد شد.
از اتفاقات روز اول اين ماه اين بود كه تخريب دكور پر هزينه مختارنامه به كميسيون فرهنگي مجلس كشيده شد.
كميسيون فرهنگي مجلس براي نخريدن دكورهاي سريال "مختارنامه" وارد عمل شده و از صدا و سيما پاسخ مي خواهد آخرين تصميمات مسئولان اين سازمان، مذاكره براي تمديد اجاره اين زمين هاست.
همچنين، در اين روز اعضاء كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در نشستي با معاونت صدا، همكاري هاي راديو و مجلس را بررسي كردند و نخستين سريال اينترنتي ايران "نفوذ" در 10 قسمت با موضوع جوانان و اينترنت آماده نمايش شده است.
از ديگر رويدادهاي دوم اين ماه بود توليد كتاب مولتي مدياي مختارنامه به دليل مشكل بودجه، متوقف شد، معاون صدا گفته است كه تا پايان سال 1400، 50 شبكه راديويي خواهيم داشت.
در سومين روز از اين ماه، نيروي انتظامي از عوامل سريال "ديوار" تقدير كرد و همچنين فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينكه پرداخت عالمانه، هوشمندانه و هنرمندانه در صدا و سيما، يكي از مطالبات پليس است و گفت: امروز، صدا و سيما دستگاه امنيت آفرين است.
در چهارم آبان ماه مصاحبه رئيس جمهور با شبكه N.H.K ژاپن از شبكه اول سيما پخش شد.
در هفتمين روز از اين ماه پنجمين جشنواره فيلم هاي دانشجويي آغاز به كار كرد و همچنين شبكه نمايش يك سالگي اش را جشن گرفت.
از ديگر رويدادهاي اين ماه مي توان به نشست رؤساي فدراسيون هاي رزمي با مدير شبكه سه سيما، و تصويب راه اندازي شبكه خانواده در صدا و سيما در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره كرد.
پيكر نعمت اسدالهي هنرمند تئاتر در دهم آبان ماه به سمت قطعه هنرمندان تشييع شد.
ديگر رويداد اين ماه تقدير از برگزيدگان پنجمين جشنواره فيلم دانشجويي بود، معاون صدا دسترسي به ماهواره مستقل را در دستور كار رسانه قرار داد.
همچنين در چهاردهمين روز از آبان كانال هاي ايراني از روي ماهواره هاي روسيه پخش مي شود و شبكه سحر 15 آبان 20 سالگي خود را در ميان مردم جمهوري آذربايجان جشن گرفت.
از ديگر رويدادها و اتفاقات اين ماه مي توان به پخش زنده منا ظره كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري، تصرف دو سوم زمين هاي سريال مختارنامه توسط ما لكان آن، نامه وزير ارشاد به رئيس سازمان صدا و سيما براي هفته كتاب، برگزاري مراسم استقبال از پيرغلامان و مداحان امام حسين (ع)، اشاره كرد.
معاون ضرغامي، در بازديد از شبكه دوم سيما گفت: صدا و سيما بزرگترين شهرك فيلمسازي خاورميانه را مي سازد.
همچنين از ديگر اتفاقات اين ماه، در يازدهمين اجلاس سراسري فناوري رسانه ملي اعلام شد كه در آ‌ينده اي نزديك ماهواره مستقل صدا و سيما راه اندازي مي شود، رئيس سازمان صدا و سيما از برگزاري مناظره هاي عادلانه در جريان انتخابات خبر داد، با سخنراني رئيس سازمان صدا و سيما دهمين اجلاس پيرغلامان حسيني به كار خود پايان داد.
در نشست خبري دومين اجلاس بين المللي راديوهاي قرآني و اسلامي مدير راديو قرآن از آغاز به كار اين اجلاس در هفتم تا نهم اسفند ماه خبر داد.
ضرغامي، از روستاهاي زلزله زده آذربايجان شرقي بازديد كرد.
از ديگر رويداد مهم اين ماه دستگيري هكر سايت واحد مركز خبر بود كه سايت واحد را مورد حمله قرار داده بود.
در بيست و چهارم آبان ماه راديو كتاب به طور آزمايشي راه اندازي شد.
در همين روز توديع و معارفه جمعي از مديران شبكه جهاني جام جم برگزار شد، همچنين پخش آزمايشي شبكه البرز ويژه استان البرز آغاز شد.
از ديگر رويدادهاي پاياني آبان ماه برگزاري اختتاميه نمايشگاه مد و لباس با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود، جمعه ايراني به خاطر ايام ماه محرم دو ماه پخش نشد.
مدير پخش شبكه سحر در خصوص برنگشتن اين شبكه به هات برد گفت: برخلاف تبليغات نادرست اخيرَ، شبكه سحر يك و دو به ماهواره برنگشته و اين شبكه ايراني همچنان از آسيا قطع است.
از ديگر اتفاقات اين ماه برگزاري كنفرانس رسانه هاي ديجيتال اتحاديه راديو و تلويزيون هاي آسيا و اقيانوسيه ABU از 19 تا 21 نوامبر در شهر "يانگون" ميانمار بود.
رويدادهاي پاياني آبان ماه، ضرغامي حمله به دفتر پرس كي وي در غزه را محكوم كرد، همچنين مدير شبكه دو سيما پرداخت بدهي هاي سال هاي قبل به تهيه كنندگان و برنامه سازان را از موفقيت هاي اين شبكه برشمرد، در نشست مشترك رئيس سازمان حمل و نقل و ترافيك با مدير شبكه يك، تشكري رئيس سازمان حمل و نقل و ترافيك حمايت ويژه خود را از سريال "راستش را بگو" اعلام كرد/.ي2

گزارش از: طاهره خطيبي.  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.