قدمت و پيشينه كهن شهرستان شوشتر باعث به وجود آمدن رشته هاي مختلف صنايع دستي شده به طوري كه بسياري از مردم به توليد صنايع دستي مي پردازند.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، با توجه به قدمت و پيشينه كهن، شهرستان شوشتر و بافت قديمي سنتي آن يكي از شهرهاي معروف با صنايع دستي متنوع بوده و بسياري از مردم اين شهر در توليد صنايع دستي اشتغال داشته اند.
يكي از مهمترين صنايع دستي شوشتر ديبابافي بوده "ديبا" پارچه اي ابريشمي و گرانبها است و آن را از بوته اي به نام "قلبلب" كه در حوالي شوشتر مي روييد، مي بافتند.
مرغوبيت اين پارچه تا آنجايي است كه زماني پرده كعبه را از ديباي شوشتر تهيه مي كردند.
در شوشتر قديم كارگاه هاي صنعتي ملحفه بافي، موج بافي، چوقابافي "لباس مردانه بختياري" سجاده بافي، مزويه "عباي عربي"، مغنا يا شيله "شال محلي زنانه"، خراطي، مشك دوزي، زرگري، آهنگري، سازسازي، سفالگري، نمدمالي، گيوه دوزي، صدها واحد بوده اند.
شوشتري ها در امر پارچه بافي و دادن طرح، نقش و رنگ به پارچه نيز مهارت داشته اند.
بنابر اين گزارش، از ميان صدها كارگاه صنايع دستي در اين شهر تعداد محدودي كارگاه باقي مانده است كه مي توان به چوقابافي، موج بافي، شيله بافي، سجاده بافي، خراطي، پالان دوزي، اشاره كرد.
سازمان ميراث فرهنگي با مرمت و بازسازي سراي افضل در شوشتر، آن را به بازارچه و كارگاه دائمي صنايع دستي تبديل كرده و تلاش دارد تا رشته هاي صنايع دستي اين شهرستان را احيا كند./ي2

گزارش از مرضيه اميري.
برچسب ها: دیبابافی ، پارچه ، شوشتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
با سلام من خیلی تلاش کردم وجستجو کردم اما لباسهای سنتی شوشتری را نیافتم چه از طریق اینترنت ویا دوست واشناها و..خواهشمندم تصاویر آنها را تهیه ودر سایتها قرار دهید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
سلام داداش شوشتری ها لباس سنتی ندارند.
آخرین اخبار