از آغاز طرح نوروزی سال 92 تا پایان روز 13 فروردین 133 میلیون تردد در جاده های کشور به ثبت رسیده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي  باشگاه خبرنگاران ،سرهنگ مهماندار، رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگوی ویژه خبری در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در طرح سفرهای نوروزی سال 92 گفت: مهمترین اقداماتی که در این رابطه انجام شده به ویژه در شهرهای بزرگ به کارگیری یک صد هزار نیروی پلیس راهور، اعمال محدودیت های جاده ای که با همکاری سازمان راهداری انجام شده و پایش روزانه تصادفات در جاده ها توسط کمیته ویژه مربوطه که این کمیته در مرکز پلیس راهنمایی و رانندگی با همکاری سازمان راهداری، اورژانس و امدادخودروها از آغاز طرح سفرهای نوروزی تا پایان 17 فروردین، مسئول برآورد روزانه تصادفات در جاده ها است.
مهماندار تصریح کرد: در نوروز امسال با وجود حجم زیاد مسافرت ها خوشبختانه گره مسافرتی نداشتیم.

*تردد 133 میلیون مسافر در جاده های کشور


در ادامه شهریار افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه از آغاز طرح سفرهای نوروزی تا پایان 13 فروردین رقم تردد های جاده ای مسافران نوروزی به 133 میلیون تردد رسید، افزود: سهم حمل و نقل عمومی در این رابطه در خصوص جابجایی مسافر قابل توجه بوده به همین منظور از ابتدای طرح یعنی 24 اسفند تا پایان 13 فروردین دو میلیون جابجایی مسافر توسط خطوط ریلی، یک میلیون توسط خطوط هوایی، و 46 میلیون مسافر توسط حمل و نقل جاده ای و باقیمانده ای آن توسط حمل و نقل دریایی در ایام نوروز جابجا شده اند که در مجموع 126 میلیون جابجایی مسافر در نوروز 92 داشتیم.
افندی زاده افزود: در مجموع وزارت راه و شهرسازی به منظور ساماندهی و تسهیل در امر جابجایی مسافران نوروزی ستادهایی را در این رابطه تشکیل داد به همین منظور در بخش جاده تلاش هایی در دو حوزه حمل و نقل عمومی با کمک شرکت های حمل و نقل کشور انجام شد که مهمترین آن پیش فروش 5 میلیون بلیط مسافرت های نوروزی از طریق شرکت های حمل و نقل بوده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در ادامه گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد: امسال 17 هزار اتوبوس در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی بود که از مجموع این تعداد اتوبوس بخش قابل توجه آن اتوبوس های بی آر تی بودند. ضمن آنکه تعداد مینی بوس ها 33 هزار و تعداد خودروهای شخصی 34 هزار خودرو در نوروز امسال بوده است.
در بخش دوم دو میلیون و 400 هزار ظرفیت در حوزه ریلی ایجاد شده که این کار باعث افزایش ظرفیت جابجایی مسافر در بخش خطوط ریلی شده است.
این درحالی است که در حوزه دریایی هم با ایجاد امکانات نظارتی در بخش های زیرساختی توانسته ایم امکانات خوبی را در نوروز 92 برای جابجایی مسافران دریایی تهیه کنیم.
در مجموع در حوزه راهداری کارهای زیادی از جمله تشکیل 1400 اکیپ راهداری و استفاده از تمامی امکانات به منظور جذب رضایت مردم انجام شده است که با اجرای این کار از نظر امکانات رشد ده درصدی را به خود اختصاص داده ایم.
افندی زاده تصریح کرد: در بخش اکیپ ها امسال تعداد این اکیپ ها را به 1400 اکیپ رساندیم که این موضوع تا روز گذشته از نظر تعداد تردد مسافران نوروزی رشد 10 درصدی را نشان می دهد.

*کاهش 7 درصدی تصادفات در نوروز 92


در ادامه سرهنگ مهماندار در خصوص مجموع تصادفات انجام شده در ایام تعطیلات نوروز گفت: طی دو هفته اول تعطیلات نوروزی سال 92، با وجود افزایش حجم سفرها ما شاهد کاهش 7 درصدی تلفات جاده ای بودیم که به دلیل آنکه جمع بندی هفته سوم را هنوز نهایی نشده به محض نهایی شدن  آمار هفته سوم به ویژه ارائه آمار نهایی از سوی پزشک قانونی آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
وی ادامه داد: امسال میزان تصادفات  59 درصد بوده است که از این مجموع 67.1درصد مربوط به آمار کشته ها و 61.1 درصد مربوط به مجروحین در جاده های اصلی و در جاده های فرعی تعداد کشته ها 23.3 درصد و در جاده های روستایی رقم کشته ها 12 درصد و رقم مجروحین 9.9درصد است.
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه برنامه گفتگوی ویژه تصریح کرد: از مجموع حدود 50 درصد تصادفات 55 درصد آن مربوط به خودروهای سواری آن هم به علت واژگونی و 28 درصد به علت عدم استفاده از کمربند ایمنی، انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز بوده است ضمن آنکه 20 درصد از حوادث جاده ای مربوط به سرعت غیرمجاز بوده است.
این درحالی است که اوج ساعات مربوط به بروز تلفات جاده ای عمدتا بین ساعت 3 تا 6 بعدازظهر بوده که عوامل عمده آن مربوط به خستگی و خواب آلودگی و حتی استفاده از بعضی از داروها که سبب ایجاد خستگی و خواب آلودگی در رانندگان می شود بوده است. 

*نجات 5200 نفر مسافر از مرگ حتمي در ايام نوروز

مظفر رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه گقتگو ويژه خبري تصريح کرد: سازمان امداد و نجات تمام تلاش خود را در نوروز 92 با به کار گيري همه امکانات خود اقدامات لازم براي حفظ جان مسافران نوروزي به کار گرفت به همين علت در بخش هاي زميني و ريلي و دريايي در سال 92 امکانات خود را به ميزان قابل توجهي اقزايش داد.
مظفر تصريح کرد: بخش عمده حوادث نوروز امسال را ما توانستيم با افزايش امکانات خود به ميزان اضافه کردن 51 دستگاه تجهيزات امدادي د ربخش هاي ريلي دريايي و زميني به مرحله اجرا بگذاريم که اين کار باعث کوتاه تر شدن رسيدگي به زمان حادثه و رساندن آن به 8 دقيقه بوده است.
رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: تا پايان روز 13 فروردين يعني ساعات آغازين 14 فروردين جان 5200 نفر را از مرگ حتمي نجات داديم ضمن آنکه توانسته ايم قبل از بروز بيش از 80 درصد حوادث جان افراد را نجات دهيم.
مظقر با بيان اينکه در اين رابطه اقدام به طراحي خط 147 براي پاسخگويي به مردم به ويژه مسافران نوروزي را انجام داديم ضمن آنکه امسال 4 فروند هلي کوپتر وارد چرخه ناوگان امداد و نجات اين سازمان شد که اين کار باعث ارائه خدمات ويژه به مسافران نوروزي به خصوص در مناطق مربوط به سفرهاي راهيان نور بسيار مفيد و موثر بوده است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در پاسخ به اين موضوع که در رابطه با بحث ايمني جاده‌ها چه اقداماتي انجام شده است اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازي در سال 91 بيش از 3 هزار کيلومتر راه اصلي را بهسازي کرده است در حالي که از مجموع 220هزار کيلومتر راه موجود در کشور بيش از 14 هزار کيلومتر آن بزرگراه و بقيه آن راه اصلي است.  افندي‌زاده ادامه داد: در بحث آزاده راه‌ها قرار است که براساس مشارکت طرح توسعه آزاد راهها ادامه يابد در اين مورد توسعه ايمني آزاد راهها هم از طريق توسعه علائم و ساير روش‌هاي مربوطه در حال اجرا است.

*توسعه علائم نصب شده در جاده‌ها از طر يق کميته ويژه شامل راهداري و پليس انجام مي‌شود


افندي‌زاده در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري در خصوص نصب علائم راهنمايي و رانندگي در جاده‌هاي کشور گفت: اين علائم براساس ويژگيهاي جاده به خصوص کاهش سرعت و يا وجود پيچ در جاده‌ها نصب ميشود و مشخص کننده چگونگي رفتار رانندگان در حين تردد در جاده‌ها و بزرگراه‌هاي کشور است بر اين اساس به منظور توسعه راهاي کشور اقدام به ايجاد مرکز مديريت راههاي کشور به منظور ارزيابي وضعيت تردد در جاده‌ها و حتي بررسي نقاط حادثه خيز در کشور کرديم سوم تشکيل بانکهاي اطلاعاتي براي بررسي راههاي کشور است که در اين رابطه تاکنون در 28 استان مرکز مديريت راهها دائر شده است.
وي ادامه داد: در سال گذشته 57 دستگاه هواشناسي جاده‌اي با همکاري سازمان هواشناسي کشور در گردنه ها و نقاط مهم جاده‌ها نصب شد که اين کار باعث بررسي بهتر جاده‌ها از نظر ميزان رطوبت و حتي يخ زدگي سطح جاده‌ها در فصل زمستان شده است.
افندي‌زاده عنوان کرد:  در مورد نصب علائم راهنمايي و رانندگي و افزايش ايمني جاده‌ها سال گذشته تلاش کرديم شيب پيچ‌هاي موجود در جاده هاي کشور را کاهش دهيم
به همين منظور يکي از پروژه‌ هاي راه و شهرسازي در راههاي کشور اصلاح شيب پيچ‌ها است، بر اين اساس بيش از 80 درصد ترددها از جاده‌هاي اصلي کشور انجام مي‌شود که خوشبختانه امسال به هماهنگي پليس راه کمترين تصادفات را در بخش جا به جاي مسافر با اتوبوس داشتيم، اين در حاليست که طرح توسعه و رتبه‌بندي راهها را هم توانستيم به مرحله اجرا بگذاريم.

*تشکيل جلسات کميته مشترک پليس راه و راهداري با ارگان‌هاي ذيربط

سرهنگ مهمان‌دار رئيس پليس راهور ناجا با بيان اينکه از 5 اسفند با تشکيل جلسات کميته مشترک بين پليس راه با راهداري و امداد خودرو، اورژانس و آموزش و پرورش داشتيم که اين موضوع باعث ايجاد تعامل خوب بين اين بخش‌ها براي مسافرتي کم خطر در نوروز امسال شد.
مهمان‌دار بخش بعدي اين طرح مربوط به مرکز اطلاعات کنترل ترافيک کشور است زيرا اين مرکز يکي از بزرگترين و مجهزترين مراکز کنترل ترافيک در خاورميانه مي‌باشد بر اين اساس رزمايشي به منظور آمادگي کارکنان اين مرکز بر اساس هماهنگي با ساير ارگان‌ها به مرحله اجرا گذاشته شد.
مهمان‌دار تصريح کرد: دو کار ويژه ديگر هم يکي در مورد وسايل حمل و نقل عمومي با همکاري مراکز سازمان راهداري در بخش بررسي ايمني و سلامت وسايل نقليه عمومي انجام شد که تقريبا نزديک به 99 درصد وسايل نقليه عمومي مورد بررسي قرار گرفت، ديگري برخورد با رانندگان پر تخلف و کساني که خودروهاي آنها رقم بالاي 1 ميليون تومان جريمه داشتند که خودرو آنها از سوي پليس توقيف شد.
در ادامه طالبيان رئيس اورژانس کشور با بيان اينکه امسال اورژانس کشور با به کارگيري 17 هزار و 600 نفر پرسنل اقدام به ارائه خدمات اورژانسي به مسافران نوروزي کرده است اظهار داشت: اورژانس کشور با دو ديدگاه اورژانس بيمارستاني و اورژانس جاده‌اي اقدام به رسيدگي به وضعيت مسافران نوروزي از طريق سامانه شکايات اورژانس کرد.
طالبيان تصريح کرد: در نوروز امسال با به کارگيري 17 هزار و 600 پرسنل و 56 اتوبوس آمبولانس و 175 ايستگاه سلامت در ورودي شهرها که پزشک هم در آن حضور داشت حوالي 158 هزار خدمات به مسافران نوروزي ارائه شد که اين رقم در سال گذشته 138 هزار فقره خدمت بوده است.
طالبيان عنوان کرد: سال گذشته اورژانس 25 هزار ماموريت را انجام داده که امسال اين رقم به علت تصادفات 13 هزار افزايش را به خود اختصاص داده است.

80 درصد تصادفات مربوط به خواب‌آلودگي و انحراف به چپ است


 افندي‌زاده تصريح کرد: 2 هزار نقطه حادثه خيز در رابطه با رانندگي وجود دارد، ما با توجه به علائم مربوط و بررسي‌هاي انجام شده بيشترين ميزان تصادفات مربوط به انحراف به چپ و خواب‌آلودگي است که 80 درصد تصادفات در جاده‌ها مربوط به اين 2 عامل انساني است.
افندي‌زاده در ادامه گفت: در سال 91، 580 نقطه در جاده‌ها و بزرگراه‌هاي کشور تعريض و يا افزايش شعاع قوس‌ها داده شده، همچنين برخي اصلاحات لازم در گردنه‌ها انجام شده است.
افندي‌زاده گفت: در رابطه با علائم نصب شده در گردنه‌ها بايد بگوئيم که سرعت مجاز در گردنه‌ها با توجه به شيب آنها به منظور جلوگيري از تصادفات 40 کيلومتر است که اين کار به منظور کنترل سرعت از سوي رانندگان است، در اين رابطه در 4 سال گذشته حدود 100 ميليارد تومان براي نصب علائم از سوي وزارت راه و شهرسازي هزينه شده، ما در برخي کشورها جاده‌هاي با عرض 6 متر هم داريم به همين علت وزارت راه و شهرسازي اقدامات لازم را به منظور اصلاح و نصب تابلوهاي هشدار دهنده و اجراي طرح‌هاي مربوط به اصلاح وضعيت نور جاده‌ها طرح مشترکي را با پليس راه در دستور کار دارد.
در پايان مهمان‌دار رئيس پليس راهور ناجا گفت: همکاري مردم در چند ساله اخير و حضور بازرسان نامحسوس و فرهنگ ياران نقش مهمي در کاهش تصادفات جاده‌اي نوروز داشته است./ک


برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار