رسوبات اسید اوریک در بافت های نرم بدن می تواند از عوارض اصلی بیماري نقرس باشد.

روشنک حمداللهی، متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اسیداوریک یک فرآیند زائد حاصل از سوخت و ساز موادی به نام پورین ها در مواد غذایی است، بیشتر اسیداوریک ساخته شده به وسیله بدن در خون حل می شود.

از طریق کلیه به درون ادرار دفع می شود، اما گاهی بدن تنها یا اسیداوریک زیادی تولید می کند یا مقدار کمی از آن را دفع می کند و همچنین غلظت طبیعی اسیداوریک در خون انسان بین 6.3 تا 3.8 میلی گرم در دسی لیتر است.

وی در رابطه با علل این بیماری افزود: از علل های بالا بودن اسیداوریک می توان به چاقی، کاهش وزن سریع و غیراصولی و رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی پورین و استفاده از برخی داروها از جمله آسپرین با دوز کم و یا برخی داروهای ضد فشار خون نیز اشاره کرد.

حمداللهی اظهار داشت: بالا بودن اسید اوریک خون (هیپراوریسمی) در ابتدا ممکن است علائمی نداشته باشد، نقرس، رسوبات اسیداوریکی در مجاری ادراری و رسوبات اسید اوریکی در بافت های نرم می تواند از عوارض اصلی این بیماری باشد.

وی در رابطه با درمان این بیماری اذعان داشت: کاهش دادن وزن تا حد طبیعی، قطع مصرف داروهایی که ممکن است اسیداوریک خون را بالا ببرند تحت نظر پزشک ، می توان از بروز این بیماری پیشگیری و یا حتی درمان کرد.

وی در پایان چند توصیه غذایی برای پایین آوردن اسیداوریک خون افزود: از مصرف غذاهای سرشار از پورین پرهیز کنید، از مصرف زیاد چربی ها خودداری کنید، ورزش کنید و روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید چون آب به خروج اسید اوریک در بدن کمک می کند و مانع تشکیل سنگهای کلیوی می شود./ح
برچسب ها: اسید اوریک ، خون ، نقرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار