آریا عظیمی نژاد:

"پایتخت 2" تلفیقی از سازهای جنوب و شمال مذهب/در موسیقی نواحی ایران موج می زند

آریا عظیمی نژاد با اشاره به خاطرات سال های دیرین خود از منطقه علی آباد کتول، انواع موسیقی مقامی و نواحی ایران را گره خورده با مذهب دانست.

آریا عظیمی نژاد آهنگساز برجسته کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت: سیر و روند موسیقی سریال هایی که با مقدم کار کردم به گونه ای بوده که از سریال "چهاردیواری" تصمیم گرفتیم سراغ موسیقی نواحی برویم.
وی ادامه داد: قبل از من به نحو بسیار حرفه ای و زیبا استاد فرهاد فخرالدینی از موسیقی نواحی در سریال روزی روزگاری استفاده کردند.
عظیمی نژاد تصریح کرد: موسیقی در سریال "پایتخت 2" محوریت زیادی داشت تا جایی که با مقدم و تنابنده مشورتی کردیم که داستان از کجا شروع شود و حرکت این خانواده از کجا باشد تا موسیقی جذاب و ماندگاری در سرایل داشته باشیم.
آهنگساز سریال "پایتخت2" در خصوص انتخاب شهر علی آباد کتول خاطرنشان کرد: نواهای محلی از علی آباد کتول به دو جهت انتخاب شد یکی به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر است که در مجاورت با ترکمن ها و همسایگی استان مازندران قرار دارد و از طرفی رنگ و بویی از موسیقی سنتی خراسان هم در این شهر دیده می شود که عجین شده با آئین ها و مذهب مردم منطقه است.
آریا عظیمی نژاد افزود: ترکیب موسیقی علی آباد کتول با موسیقی مازندران و ترکمت و همچنین دو تارنوازی خراسان تنوع زیادی را در کار ایجاد کرده است.و دومین عنصر برای انتخاب علی آباد کتول به سبب یکسری اتفاقاتی بود که در 25 سال گذشته برایم در این شهر اتفاق افتاده بود که مرا همچنان به این خطه دل بسته کرده است به طوری که هنوز مادر من در این شهر زندگی می کند.
وی ادامه داد: مسیر حرکت موسیقی سریال "پایتخت 2" تلفیقی در سازهای جنوب و موسیقی سنتی محلی علی آباد کتول است.
عظیمي نژاد در خصوص موسیقی نواحی جنوب کشور گفت: به جنوب کشور به همراه تیمی سفر کردیم و از چند تن از بزرگان موسیقی جنوب کشور کمک گرفتیم تا بتوانیم فصل های مشترک موسیقی علی آباد کتول و موسیقی جنوب را پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: با توجه به گنبد و گل دسته ای که از شمال کشور به جنوب منتقل می شود اثر فضایی مذهبی دارد و این تم مذهبی در موسیقی مقامی هم جای نقاط ایران مشترک است.
آریا عظیمی نژاد خاطرنشان کرد: موسیقی سریال پایتخت 2 روند کلی موسیقی پایتخت را دنبال کرد.
گفتنی است، آریا عظیمی نژاد 22 تیتراژ سریال را کار کرده که ساخت تیتراژ سریال های پریدخت، آخرین گناه، پایتخت، روزهای اعتراض، او یک فرشته بود به گفته خودش جزء بهترین کارهایش بوده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار