کتابخانه ملی آمادگی انتشار فهرست نسخ خطی ایران در خارج از کشور را دارد

دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی آمادگی دارد تا با همکاری رایزنان فرهنگی و سفارتخانه های ایران، فهرست نسخ خطی ایران در خارج از کشور را منتشر کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، وی اظهار داشت: تا کنون 17 جلد از مجموعه فهرستگان نسخ خطی ایران(فنخا) منتشر شده است و تا زمان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به 20 جلد می رسد. 
وی افزود: این مجموعه که نشان دهنده میراث تمدنی و فرهنگی عظیم اسلامی و ایرانی کشور است، با نمایه های مختلف آن به حدود 40 جلد می رسد و هر جلد آن بالغ بر 1000 صفحه است. 
گفتنی است اطلاعات موجود در "فنخا" که از میان بیش از 500 فهرست معتبر نسخه های خطی استخراج شده است، بیش از 320 هزار عنوان نسخه خطی موجود در ایران را در برمی گیرد. این فهرست با محور قراردادن هر اثر، از عنوان و مولف کتاب به عنوان دو شناسه مهم در بازیابی اطلاعات مربوط به آثار استفاده کرده است. 
نام مستند کتاب؛ آوانگاری نام کتاب؛ نام مستند مولف همراه با تاریخ تولد و وفات؛ آوانگاری نام مولف؛ اطلاعات مربوط به آثار پیشینی که اثر مورد نظر با آنها مرتبط است؛ نام افراد دخیل در شکل گیری اثر؛ تاریخ و محل تالیف ؛ توصیفی کوتاه درباره محتوا؛ آغاز و انجام اثر؛ چاپ اثر؛ منابع و مصادری که حاوی اطلاعاتی درباره اثر و یا مولف هستند؛ معرفی آثاری که پس از اثر مورد نظر تالیف شده اند و با آن ارتباط دارند، از جمله اطلاعات کتابشناختی موجود در فنخا است. 
هم چنین در اطلاعات نسخه شناسی فهرستگان نسخه های خطی ایران، اطلاعاتی مانند شهر و کتابخانه ای که نسخه در آن نگهداری می شود؛ آغاز و انجام نسخه؛ اطلاعات مربوط به مباحث مندرج در نسخه؛ حجم نسخه به حجم کل کتاب و گزارش افتادگی های احتمالی؛ نوع خط نسخه؛ نام کاتب همراه با تاریخ و محل کتابت؛ شکل ظاهری و تزئینات مندرج در آن؛ معرفی و گزارش نوشته هایی که علاوه بر متن در نسخه درج شده اند مانند مصصح، حاشیه، اطلاعات مربوط به وقف یا اهدای نسخه؛ نوع کاغذ، جلد، تعداد صفحات و قطع آن؛ منبعی که اطلاعات مربوط به نسخه از آن ذکر شده ، گردآوری و درج شده است. 
این مجموعه معتبر دارای فهرست مستند مولفان است و منبع اخذشده اطلاعات در آن به طور مشخص وجود دارد تا امکان ارزیابی و داوری برای مراجعه کننده فراهم شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار