نخستين کلينيک تخصصي بيماري سلياک شرق کشور در دانشگاه علوم پزشکي مشهد راه اندازي شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مدير گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت :‌اين کلينيک به منظور ارائه خدمات مشاوره اي ، تغذيه اي ، تشخيصي و درماني با همکاري اعضاء هيئت علمي تغذيه و اطفال راه اندازي شده است .

دکتر محمد صفريان با اشاره به اينکه بيماري سلياک نوعي بيماري ژنتيکي است که فرد نسبت به پروتئين (گلوتن) گندم ، جو ، جو چاودار واکنش نشان مي دهند اظهار داشت :‌اين بيماري در کودکان پس از آغاز تغذيه با گروههاي غذايي وبا ايجاد اختلالات رشد و در بزرگسالان با اختلالات روده اي و گوارشي بروز مي کند .

دانشيار گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد :‌در اين مرکز که با حضور شش تن از اعضاء هيئت علمي فعال شده است و در ماه يک بار به بيماران خدمات ارائه مي دهند از بروز عوارض بيماري در افراد مبتلا جلوگيري مي شود .

صفريان افزود :‌در اين مرکز علاوه بر ارائه خدمات درماني ، فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي نيز انجام مي شود .

گفتني است بيماري سلياک نوعی بیماری گوارشی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می‌رساند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو، چاودار و احتمالاً جودو سر وجود دارد، نمی‌توانند تحمل کنند. زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک، غذاهای حاوی گلوتن مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها پاسخی را به صورت تخریب روده کوچک صادر می‌کند. این تخریب به خصوص در پرزهای انگشتانه‌ای روده که مواد مغذی داخل آنها جذب می‌شوند، ایجاد می‌شود. به دنبال آسیب پرزهای روده‌ای فرد بدون توجه به مقدار غذایی که می‌خورد، مبتلا به سوء تغذیه می‌شود. به دلیل این که سیستم ایمنی خود فرد سبب تخریب و آسیب پرزهای روده کوچک می‌شود، این بیماری، به عنوان یک بیماری خود ایمنی نامیده می‌شودو از طرف دیگر به علت این که مواد مغذی جذب نمی‌شوند، می‌تواند به عنوان یک بیماری سوء جذبی مورد نظر قرار گیرد. /ع

بهبودی

برچسب ها: کلنیک ، تخصصی ، سلیاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.