رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از اصلاح نژاد بزهای کرکی ایران به عنوان مهمترین فعالیت طرح توسعه کرک ایران نام برد و گفت: این طرح با همکاری سازمان های تحقیقاتی مناطق گرمسیر تحت عنوان "ایکاردا" در حال انجام است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،حمید رضا انصاری اظهار داشت: یکی از مهمترین فعالیت های بخش تحقیقاتی برای توسعه صنعت کرک ایران همکاری کشومان با کشورهای با سازمان تحقیقاتی مناطق گرمسیر تحت عنوان سازمان "ایکاردا" است که از حدود چهار سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: مهمترین هدف راه اندازی این سازمان توجه به معیشت دامداران تولید کننده کرک بوده است که در حال حاضر به صورت پایلوت انجام می شود.

رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به مهمترین فعالیت ایکاردا اشاره کرد و گفت: حدود چهار سال است که اصلاح نژاد بزهای کرکی را برای بدست آوردن کرک بیشتر و ظریف تر آغاز کرده ایم که در این زمینه با برگزاری کارگاه های مختلف به نتایج مناسبی دست یافته ایم.

انصاری در ادامه به تولید نخ کرکی به عنوان یکی دیگر از فعالیت های این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته تولید نخ کرکی در ایران وجود نداشته است اما در حال حاضر با همکاری عشایر ایران و استفاده از نژاد بز رائینی به عنوان یکی از بهترین نژاد های بز کرکی در قالب هشت کارگاه آموزشی این نخ توسط عشایر تولید می شود.

وی با بیان اینکه در این کارگاه ها عشایر با استفاده از دستگاه های کوچک برقی کرک را تبدیل به نخ می کنند و از آن بهترین کلاه، دستکش، جوراب و ... را مطابق با استاندارهای جهانی می بافند، ادامه داد: رنگ این پوشاک نیز به طور طبیعی از حنا، روناس، پوست گردو و... تهیه می شود.

رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تصریح کرد: طرح پایلوت توسعه کرک ایران حدود 6 ماه دیگر به پایان خواهد رسید و امید می رود با نتایج بسیار خوب بدست آمده از اجرای این طرح بخش های اجرایی مرتبط، برای احیای این صنعت یاریگر محققان باشند.

کتاب "کرک ایران" به زبان انگلیسی چاپ می شود

انصاری به انتشار مقالات متنوع و مختلف در زمینه کرک ایران در نشریات معتبر جهانی اشاره کرد و گفت: "دامداری عشایری در جنوب ایران" عنوان جدیدترین مقاله در زمینه شناساندن زندگی عشایری ایران است که به عنوان برترین مقاله عشایری دنیا شناخته شده است.

وی ادامه داد: در این مقاله ابعاد مختلف زندگی عشایر ایران، دامپروری، تولیدات، فراوری ها، نحوه کوچ و ... به صورت تحقیقی با ارائه 30 عکس و نمودار نشان داده شده است.

رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در پایان گفت: همچنین 17 مقاله سمیناری در خصوص طرح توسعه کرک ایران در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آلمان، تایلند، اندونزی، دانشگاه های کشورمان و ..... توسط محققان این بخش ارائه شده است./ک

برچسب ها: کرکی ، دستاورد ، بزها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.