مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ايران، از آغاز به کار دومین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی در شوریجه در بهار سال جاری خبر داد و گفت: با بهره برداري از آن رتبه ايران در جهان به پنجم خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسعود سامی وند در نشستی خبری امروز كه در  وزارت نفت  برگزار شد، با اشاره به اینکه تزریق گاز در مخزن ذخیره سازی شوریجه تا پايان سه ماهه ابتداي سالجاری آغاز می شود افزود: این مخزن در فاز نخست ظرفیت ذخیره سازی 4/2 میلیارد متر مکعب گاز را دارد و کل ظرفیت آن 8/4 میلیارد متر مکعب است.

وی ادامه داد: ظرفیت فعلی این مخزن برای تزریق گاز 10 میلیون متر مکعب در روز است که در فاز دوم به 20 میلیون متر مکعب و در فاز سوم به 40 میلیون متر مکعب می رسد.

سامی وند تصریح کرد: این مخزن دارای پالایشگاهی به ظرفیت 20 میلیون متر مکعب در روز است که 80 درصد کالاهای مورد استفاده در آن ساخت داخل می باشد مخزن ذخیره سازی شوریجه در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس و در استان خراسان رضوی واقع شده است.

وي تاكيد كرد: در حال حاضر بيش از 600 مخزن ذخيره سازي گاز طبيعي با مجموع ظرفيت 331 ميليارد متر مكعب گاز در سراسر جهان  وجود دارد امريكا با 385 مخزن با ظرفيت ذخيره سازي 121 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي 35 درصد ذخيره سازي گاز جهان را در اختيار دارد و ايران  با افتتاح نخستين مخزن ذخيره سازي گاز طبيعي در سراجه قم در بين 33 كشور داراي اين تكنولوژي در رده 19 جهان قرار گرفت.

سامي وند خاطر نشان كرد: همچنين با بهره برداري از طرج ذخيره سازي گاز طبيعي در شوريجه استان خراسان رضوي به رده پنجم  و پيش بيني مي شود با اجراي ساير طرح ها  تا پايان برنامه پنجم توسعه به رتبه برتر كشورهاي داراي تكنولوژي ذخيره سازي توسعه گاز طبيعي ارتقا يابد.

*** آغاز دور دوم تزریق گاز به میدان سراجه قم

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ايران اضافه کرد: از 17 فروردین ماه جاری تزریق گاز در مخزن سراجه قم به میانگین هشت میلیون متر مکعب و بیش از ظرفیت اسمی تروبو کمپروسورها آغاز شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز به مدت 80 روز و روزانه سه تا چهار میلیون متر مکعب از مخزن سراجه برداشت شد که در مجموع 290 میلیون متر مکعب گاز در سال گذشته از این مخزن برداشت شده است.

سامی وند افزود: کلیه مراحل طراحی ساخت نصب و اجرای این پروژه توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

وی پیش بینی کرد که زمستان امسال 2 میلیارد متر مکعب گاز در این مخزن ذخیره سازی شود و در زمان اوج مصرف روزانه 10 تا 12 میلیون متر مکعب از این میدان گاز برداشت شود.

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ايران تامین امنیت گاز رسانی در کشور و تامین امنیت صادرات گاز و تزریق در میادین نفتی را از مهمترین مزایای ذخیره سازی عنوان کرد./ر
برچسب ها: مخزن ، گاز ، ذخیره ، رتبه ، ایران ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار