به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا؛ حسن رادمرد با اشاره به اينكه با همه فراز و فرودها و نوسانات نرخ ارز و تشديد تحريم ها در سال گذشته شاهد افزايش تقاضا در شبكه هاي توزيعي بوديم تصريح كرد: در اين زمينه تلاش كرديم تا مديريت بر تنظيم بازار به بهترين نحو انجام شود.
وي برخي بحث هاي رواني و موضوعات رسانه اي را بر دامن زدن مشكلات موثر دانست و گفت: علي رغم همه اين اقدامات توانستيم با تكيه بر تدابير و رويكرد مناسب و مثبت در تامين و ذخيره سازي مناسب كالا هاي استراتژيك و اساسي به موفقيتهاي خوبي دست يابيم.
رادمرد در ادامه با اشاره به اينكه در سال گذشته با همكاري ارگانها، 26 ميليون تن ذخيره سازي در زمينه كالاهاي اساسي انجام شد تصريح كرد: در مدت مذكور شاهد روان سازي كالاها در شبكه توزيعي كشور بوديم كه اين موضوع در بحث تنظيم بازار مورد توجه قرار گرفت.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا را يكي از رويكردهاي مناسبي عنوان كرد كه در بحث تنظيم بازار مورد تاكيد قرار گرفت.
وي ادامه داد: در سال گذشته برپايي هزار نمايشگاه با 90 هزار غرف در 30 استان كشور از اقداماتي بود كه به تنظيم بازار كمك شاياني كرد همچنين برگزاري 11 كارگروه تخصصي براي تامين، توزيع و قيمت گذاري كالاها نيز از ديگر فعاليتهايي بود كه براي بهبود شرايط بازار دنبال شد.
رادمرد، كاهش هزينه هاي توزيع و حذف واسطه هاي غير ضرور و استفاده از توانمنديهاي تشكل ها و همچنين هماهنگي در سياستها و رعايت اصول مديريت در ذخيره سازي كالا ها و موضوع صادرات و واردات را نيز از ديگر برنامه هايي ذكر كرد كه در سال گذشته براي رسيدن به آنها تلاش شد.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت درادامه خاطرنشان كرد: با توجه به تحريمها، حمايت از توليد داخل و كنترل موجودي در شبكه ها و افزايش سهم بخش خصوصي از يك سو و نيز ايجاد فضاي رقابتي در فضاي كسب و كار و شبكه هاي تامين و توزيعي از سوي ديگر از اقدامات ديگري بود كه در سال گذشته مورد تاكيد قرار گرفت.
وي تصريح كرد: دراين سال براي نخستين بار طرح هماهنگي و پايش بازار و طرح كنترل ذخيره سازي، كنترل انبارها و سردخانه ها توسط سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان به عنوان رويكرد در حفظ و نگهداري موجودي و تامين كالا به اجرا در آمد كه پيامدهاي خوبي را به همراه داشت.
رادمرد ادامه داد: اميدواريم اين روند در سال 92 نيز در بخش بازرگاني داخلي تداوم پيدا كند.
به گفته وي، در سال گذشته، 11 كار گروه تخصصي در حوزه هاي فولاد، مس، آلومينيم، مواد پروتئيني، كالاهاي اساسي، مواد پتروشيمي و كالاهاي اساسي برگزار شده است كه عمده موضوعات كار گروه بر اساس تامين و توزيع، قيمت گذاري و كنترل هاي روزانه در شبكه توزيع بوده است كه تدوام اين همكاريها با تلاش دستگاه هاي ذيربط پيش بيني مي شود.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت، تامين كالاهاي مورد نياز، برآورد توليد و مصرف و مديريت بازار را از جمله برنامه هاي معاونت توسعه بازرگاني داخلي در سال 92 ذكر كرد./س