زلزله زدگان در انتظار وام با سود 21 درصد

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند

این روزها کمتر کسی سراغی از زلزله زدگان زهان می گیرد کسانی که نوروز خود را در چادر و کانس به سر کردند و حالا پس از گذشت پنج ماه از آن واقعه تلخ امیدهایشان برای دریافت تسهیلات و داشتن یک سرپناه رنگ باخته است.

در استان خراسان جنوبی در شهر زهان 15 آذر ماه سال گذشته زلزله ای رخ داد که 45 روستای این استان را دچار آسیب کرد خسارات 30 تا 100 درصد واحدهای مسکونی موجب شد تا بسیاری از ساکنین این مناطق چادر نشین شوند.

به گفته مسئولان بیش از دو هزار واحد مسکونی در این مناطق آسیب دیده بودند و نیازمند بازسازی بوده اند  اما با گذشت حدود پنج ماه از زلزله زهان در استان خراسان ‌جنوبی  ساخت و ساز ها روند خوبی ندارند و شاید برخی هنوز آغاز هم نشده است و مردم زلزله زده و چادر نشین مناطق شاج، حسین آباد پدمرود و دیگر روستاهای آسیب دیده در هیاهوی وقوع زلزله در سایر مناطق کشورمان گم شده اند.

به محض وقوع زلزله اخیر در این منطقه، هلال احمر و مسئولان ذی‌ ربط سریعاً خود را به محل رسانده و اقدامات لازم از جمله امداد رسانی، کمک های مردمی و آواربرداری را انجام دادند اما اکنون زلزله‌ زدگان با مشکلاتی مواجه هستند که با نیاز به همت و پیگیری مسئولان دارد تا مردم داغ دیده را دوباره التیام بخشد که هنوز فراموش نشده اند و کسانی هستند که هنوز دغدغه مشکلات آنها را داشته باشند.

از شواهد پیداست زلزله ‌زدگان خراسان ‌جنوبی که طی این مدت در شب و روزهای سرد زمستان  با مشقت فراوان شب و روز را سپری کرده‌اند، اکنون امیدهایشان برای دریافت تسهیلات بازسازی رنگ باخته است.

 وام های بازسازی با باز پرداخت 21 درصد / روستائیان: توان باز پرداخت را نداریم

یکی از زلزله زدگان روستای شاج می گوید: وقتی همه چیز دارد درست می شود، هوا گرم می شود، آب دیگر یخ زده نیست، صحرا برای چرای دام ها سرسبزتر شده است اما نمی دانیم که حکمت چیست که باز هم یک مشکلی برای ساختن وجود دارد.

 وی با تاکید بر اینکه برخی از مردم وام بازسازی را پنج درصد گرفته اند و عده ای که الان مراجعه می کنند باید این وام را 21 درصد بگیرند، یادآور شد: با مراجعه به بانک برای دریافت وام، مسئولان بانک اعلام کردند که وام بازسازی با سود 21 درصد داده می شود که با این شرایط، برای روستاییان گرفتن و بازپرداخت آن سخت است.

دهیار روستای زلزله زده حسین آباد نیزبا اشاره به اینکه بازسازی در  این روستا عملا متوقف شده است، گفت: تا قبل از سال به دلیل سرما کار کند انجام می شد اما هم اکنون به دلیل کمبود منابع مالی و بالا بودن باز پرداخت وام ها کار  ساخت و ساز کند شده است.

وی بیان داشت: در این روستا تنها 16 نفر موفق به دریافت تسهیلات 125 میلیون ریالی بازسازی با کارمزد پنج درصد شده اند.

 زندگی اهالی عباس آباد در چادر و کانکس می گذرد/ خانه های تخریبی نوساز تسهلات نمی گیرند

منطقی با بیان اینکه مردم این روستا هنوز در چادر و کانکس زندگی می کنند، گفت: مسئولان قول داده اند که تسهیلات بازسازی با بهره چهار و یا پنج درصد باشد اما به بانک که مراجعه می کنیم می گویند چیزی به ما ابلاغ نشده است.

 وی عنوان کرد: 125 میلیون ریال در شرایط فعلی اقتصادی کشور و با توجه به تورم موجود در بازار برای ساخت یک سر پناه کم است و روستائیان که در زلزله خسارت های زیادی را در کشاورزی ،دامداری و ... دیده اند توان مالی ندارند که سهم آورده خود را افزایش دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری  خراسان جنوبی با بیان اینکه هنوز تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده استان ابلاغ نشده است، گفت: 250 میلیارد ریال تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده استان که مصوب هیات دولت است هنوز به بانکهای استان ابلاغ نشده و این مردم را در گرفتن تسهیلات دچار تردید کرده است.

 محمد علی آخوندی با بیان اینکه تسهیلات بلاعوض برای زلزله زدگان استان ابلاغ شده و به حساب بنیاد مسکن واریز شده است، بیان کرد: این تسهلات از طریق بنیاد مسکن به مبلغ دو میلیون تومان برای هر خانوار در اختیار زلزله زدگان قرار می گیرد.

  وی ادامه داد:  10 میلیارد ریال کمک عمرانی(به منظور بازسازی شبکه های آب، برق، مساجد، مدارس و ...) نیز در اواخر سال گذشته به استان ابلاغ شد که به حساب دستگاه های ذیربط واریز شده است.

آخوندی گفت: مردم نگران نباشد و برای دریافت تسهیلات هر چه سریعتر اقدام کنند ما به آنها قول تسهیلات پنج درصد را داده ایم  اگر در زمان باز پرداخت این تحقق نیافت باز پرداخت نکنند.

 وی در پاسخ به این سوال که بانکها با مردم قرار داد با باز پرداخت 21 درصد می بنند و این مردم را دچار تردید کرده است، می گوید:منتظر ابلاغ از سوی بانک مرکزی هستیم اگر قرار دادی 21 درصد هم باشد بعد از ابلاغ پنج درصد محاسبه خواهد شد.

 وی در خصوص بازسازی خانه های آسیب دیده نوساز در مناطق زلزله نیز گفت: اگر کسی قبلا وام گرفته ولی خانه خود را مقاوم نساخته و یا نیمه تمام رها کرده به او تسهلات مجدد تعلق نمی گیرد.

 واریز یک میلیون بلاعوض به 776 نفر از زلزله زدگان در روز های آینده

 وی از ابلاغ اعتبارات کمک بلاعوض یک میلیون تومانی به 776 نفر از زلزله زدگانی که کانکس دریافت نکرده اند خبر داد و بیان داشت: این اعتبار به بانکها داده شده و طی چند روز آینده در حساب افرادخواهد بود.

 مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی نیز روند ساخت و سازها در مناطق زلزله زده استان گفت: برای دو هزار نفر جهت پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی تشکیل پرونده داده ایم.

 علی اصغر آسمانی مقدم تصریح کرد: تا کنون 476 نفر به بانک معرفی شده اند که 190 نفر موفق به عقد قرار داد با بانکها شده اند./س

  

برچسب ها: زلزله ، کند ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.