مک کورمیک طی سال های 2008 تا 2010 میلادی، شش هزار دستگاه از این بمب یاب های تقلبی را به قیمت بیش از 40 میلیون دلار به دولت عراق فروخته بود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، روش جالب شرکتهای غربی برای سر کیسه کردن برخی کشورهای منطقه هنوز هم تداوم دارد و آنها ابتدا اوضاع این کشورها را ناآرام می کنند و بعد، سراغ فروش اسلحه و تجهیزات به آنها می روند.

اما یک تاجر انگلیسی که به این روش دولتهای غربی پی برده بود، توانست از بی اطلاعی دولتهای همسایه ایران بیشترین بهره را ببرد اما به دلیل طمع زیاد، گیر افتاد. وی طی روزهای اخیر به اتهام فروش دستگاه های بمب یاب تقلبی به کشورهای مختلف، در لندن محاکمه شده و اعضای هیات منصفه در پایان این محاکمه به اتفاق آرا او را در اتهام کلاهبرداری و به خطر انداختن جان مردم گناهکار شناختند.

جیمز مک کورمیک متهم است در اواخر دهه 2000 میلادی با فروش هزاران دستگاه بمب یاب تقلبی، میلیون ها پوند درآمد کسب کرده است. محصولات شرکت وی به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، عربستان، گرجستان و نیجر فروخته شده و در بسیاری از پست های بازرسی و گیت های امنیتی از جمله در عراق مورد استفاده قرار گرفته اند.

بر اساس محتویات پرونده، مک کورمیک طی سال های 2008 تا 2010 میلادی، شش هزار دستگاه از این بمب یاب های تقلبی را به قیمت بیش از 40 میلیون دلار به دولت عراق فروخته بود.



وی مدعی بود که این دستگاه ها قادرند علاوه بر بمب و مواد منفجره، انواع فلزات، عاج فیل، مواد مخدر و حتی اسکناس های 100 دلاری را شناسایی و کشف کنند اما در داخل این دستگاه های به اصطلاح پیشرفته، فقط یک دستگاه ساده که برای پیدا کردن توپ گلف استفاده می شود، کار گذاشته شده بود.

مک کورمیک این دستگاه های ساده توپ یاب گلف را به قیمت 20 دلار از آمریکا وارد می کرد و سپس هریک از آنها را با قرار دادن در داخل یک قاب جدید، به عنوان بمب یاب پیشرفته به قیمت چند هزار و حتی دهها هزار دلار می فروخت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار