برترين مخترع زن جهان در همايش ژنو،مدال‌هاي طلايي خود را به آستان مقدس علي‌ابن‌موسي‌الرضا(ع) و زلزله‌زدگان بوشهر اهدا کرد.

 به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ فلوشيب تصوير برداري قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: بعد از خداوند، هر چه دارم، مديون امام‌رضا(ع) هستم و دوست دارم اين هديه ناقابل که حاصل کار تيمي است را به بارگاه ملکوتي آستان حضرت تقديم کنم و اميدوارم از من بپذيرند.

دکتر زهرا عليزاده‌ افزود: شخصا خاطره تلخ زلزله طبس را در کودکي به ياد دارم و از اين رو مدال طلاي ديگرم را به زلزله‌زدگان بوشهر تقديم مي‌کنم تا شايد مرهمي به زخم همه زلزله‌زدگان باشد و اميدوارم از اين طريق بتوانيم حمايت‌هاي مالي و معنوي را براي آنها داشته باشيم.

وي در ادامه درباره کسب عنوان برترين مخترع زن جهان نیز گفت: ارزيابي داوران کشورهاي مختلف حاضر در همايش بين‌المللي مخترعان در ژنو بيانگر اين بود که اگر 5درصد دو هزار اختراع مطرح شده در همايش به مرحله تجاري‌سازي انبوه و استفاده وسيع در بين کشورها برسد، بطور حتم يکي از آنها، نرم‌افزار تشخيص تنگي عروق قلب است.

دکتر عليزاده‌ ثاني افزود:اين کشورها پيشنهاد داشتند که اين اختراع به کشور آنها ارايه شود اما هدف تيم ما اين است اگر خداوند ياري کند، در کشور خودمان اين نرم‌افزار را انبوه‌سازي کنيم و به نام ايران ثبت شود.

برترين مخترع زن جهان در همايش ژنو تأکيد کرد: اين اختراع در حال حاضر در مرحله پاياني ثبت اختراع بين‌المللي است و اميدوارم حداکثر تا دو ماه آينده به اتمام برسد و به منظور جلوگيري از کپي‌برداري، ديتاهاي کامل اين نرم‌افزار را پس از اين که ثبت اختراع بين‌المللي آن تکميل شد، در دسترس عموم قرار خواهيم داد.

دکتر عليزاده‌ثاني خاطرنشان کرد: با توجه به اين که اين روش تشخيص تنگي عروق قلبي، روش ايمن، غيرتهاجي و ساده و ارزان است که توانستيم بصورت کار تيمي ابداع کنيم، در آينده‌اي نزديک پس از انبوه‌سازي  در دسترس عموم جامعه بشري و همه بيماران قلبي، اورژانس‌ها و کلينيک‌هاي سرپايي قرار خواهد گرفت و حتي در منازل هم مي‌تواند روي رايانه‌ها نصب شود و افرادي که تنها اطلاعات اوليه پزشکي از بيماري قلب و عروق داشته باشند، اطلاعات اوليه خود را روي سيستم وارد کنند و پس از آن سيستم پيش‌بيني مي‌کند که آيا فرد بيماري قلبي، احتمال تنگي عروق قلبي دارد يا خير و اگر دارد چه ميزان است و آيا نياز به بررسي‌هاي بيشتري خواهد داشت يا خير؟

وي گفت: اين نرم‌افزار روي 303 بيمار ارزيابي و 3 بار هم تست شده و تا کنون نتايج خيلي خوبي داده و هنوز هم در حال گسترش آن هستيم و روي آن کار مي‌کنيم  و قرار است اين نرم‌افزار را روي کارهاي ديگر و ساير علوم بررسي کنيم تا بلکه در دسترس تمام شاخه‌هاي علمي قرار گيرد.

برترين مخترع زن جهان در همايش ژنو در پاسخ به اين پرسش که «در حال حاضر تنگي عروق قلب با چه روشي تشخيص داده مي‌شود»، اظهار کرد: روش استاندارد طلايي تشخيص تنگي عروق، آنژيوگرافي عروق قلبي است، اما روشي پرهزينه و داراي عوارض و خطراتي است که براي بيمار و خانواده‌اش به همراه دارد، به همين دليل امروزه دنيا به سمتي پيش مي‌رود که روش‌هاي کم‌خطر، سريعتر، ارزان‌تر و در دسترس‌تر را شناسايي و استفاده کند تا بيمار را از استرس‌ها، هزينه‌ها و اتلاف وقت دور کند.

وي با اشاره به اين که «اين نرم‌افزار در بورس‌ها، سيستم بيمه و بانکداري خيلي استفاده مي‌شود اما در طب و پزشکي هنوز ابتداي کار است و گسترشي پيدا نکرده و در رشته قلب هم خيلي نوين است»، خاطرنشان کرد: سيستمي که تيم ما طراحي کرده کاملا پيچيده با بيشترين حساسيت و دقت و داراي نمايه‌هاي جديد و منحصربفرد خود بوده و پشت آن معادلات و الگوريتم‌هاي پيچيده رياضي و فيزيک خوابيده و حاصل سه سال کار شبانه‌روزي تيمي من و دو مهندس نخبه دانشکده کامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف است.

دکتر عليزاده‌ثاني درباره هزينه‌هاي انجام شده براي اين اختراع گفت: در حقيقت هزينه‌هاي را خودمان يعني من و برادرم مهندس روح‌اله عليزاده‌ثاني و دوستشان مهندس سيدجواد حسيني تأمين کرديم و تا کنون حدود 15 ميليون تومان هزينه شده است اما اگر به مرحله تجاري‌سازي برسد، افتخار بزرگي براي تيم خواهد بود که به نام ايران بتوانيم درآمد سرشاري را براي کشور داشته باشيم.

وي درباره موانع و چالش‌هاي پيش‌روي تحقق اين اختراع، اظهار کرد:جمع‌آوري اطلاعات کار بواقع سختي بود، چون سيستم‌هاي جمع‌آوري اطلاعات در بيمارستان‌هاي کشور بطور کامل رايانه‌اي نيست و اطلاعات همچنان دستي جمع‌آوري مي‌شود، از اين رو پرونده‌ها را بايد تک‌تک از بايگاني درمي‌آورديم و اطلاعات را يکي‌يکي استخراج مي‌کرديم و گاه بدليل نقص در اطلاعات، بيماران را مي‌خواستيم تا پرونده‌ها را تکميل کنيم، چون براي کسب نتايج مدنظر بايد دقت بالايي مي‌داشتيم.

دکتر عليزاده‌ثاني، ثبت جهاني اين اختراع را نگراني بعدي تيمش عنوان کرد و افزود: اين موضوع هم، مشکلات و هزينه‌هاي خاص خود را دارد و سير طولاني انبوه‌سازي و هزينه‌بر بودن آن چالش ديگر ماست و نگران کپي‌برداري از آن هستيم و اگر شرکتي يا سازماني پشتيباني  و حمايت مي‌کرد، کار خيلي راحت مي‌شد تا اين که انفرادي همه مسير را پيگيري کنيم.

برترين مخترع زن جهان در همايش ژنو در ارزيابي خود از وضعيت تحقيقات در کشور و دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، تصريح کرد: جوانان ما بواقع بي‌نظيرند، با اين که کشور در تحريم است و فشار روي همه هست و در تمام زمينه‌ها اين فشارها احساس مي‌شود اما در اين شرايط سخت، جوانان ايراني واقعا باهوش و بي‌نظيرند و تيم ايران با وجود امکانات محدود، در ژنو مدال‌هاي رنگارنگ را دريافت کردند و خيلي خوب ظاهر شدند.

همايش 2013، چهل و يکمين دوره و قديمي‌ترين و معتبرترين جشنواره‌اي است که در زمينه اختراعات بين‌المللي سالانه انجام مي‌شود.امسال دو هزار مخترع از 45کشور دنيا در اين جشنواره بين‌المللي شرکت داشتند و در اين ميان 36اختراع مربوط به مخترعان کشورمان ايران بود./ح
برچسب ها: مدال ، زلزله ، مخترع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.