عصر طلایی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید با هم‌فکری و هم‌افزایی مجموعه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بار دیگر احیا شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی  امور بین‌الملل کانون، حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی در گردهم‌آیی معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی کانون سراسر کشور با بیان این مطلب به تبیین انتظارها و دیدگاه‌های نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری از کانون پرداخت.
وی نام کانون را سرمایه‌ی بزرگی دانست که مردم به آن علاقه‌مند اند و به آن اعتماد دارند و مخاطبان در عین حال دهه نخست انقلاب را عصر طلایی  فعالیت‌های کانون می‌دانند و من معتقدم شاید آن دوران لزوما عصر طلایی نبوده بلکه میزان تولید محصولات فرهنگی و عطش مردم برای استفاده از آن باعث ایجاد این ذهنیت شده است.
غلامی ادامه داد: اگر اکنون از آن دوران طلایی فاصله گرفته‌ایم باید با تشکیل اتاق‌های فکر، مجموعه‌ای از صاحب‌نظران نظام، به هم‌فکری و هم‌افزایی بپردازند و اگر در وضعیت مناسبی هستیم باید این فعالیت‌ها تجسم بیرونی پیدا کند. کانون نباید هیچ‌گاه در حاشیه‌ی فرهنگ قرار بگیرد و در صورتی که شاهد ظهور و حضورش باشیم دوباره عطش مردم احیا می‌شود و شاهد دورانی درخشنده‌تر و عظیم‌تر از اکنون برای آن خواهیم بود.
این استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای سخنانش با بیان دو حدیث از پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) و حضرت امام علی (علیه السلام) که در آن بر اهمیت کشف ذخایر درونی انسان و پرورش و رشد آن تاکید شده بود، انتخاب و اولویت‌بندی اهداف را به هدف‌های اصلی و میانی در فعالیت‌های کانون و تمامی نهادهای فرهنگی کشور ضروری دانست.
وی تصریح کرد: باید ببینیم از پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال چه چیزی هستیم؟ آیا مقصود شکوفا کردن استعدادهای روانی است؟ یا تنها افزایش مهارت‌های اجتماعی؟ آن چه که ما به دنبال آن هستیم کشف و پرورش آن ذخایر درونی، نورانی کردن انسان و به تعبیر قرآن خروج از ظمت‌ها و ورود به نور و روشنایی است.
دکترغلامی تصریح کرد که ممکن است بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در کشور ما و کشورهای غربی عنوان مشترکی داشته باشد اما هر یک از فعالیت‌های ما مانند آموزش فلسفه به کودکان، قصه‌گویی و ترویج سنت‌ها و آداب بومی و محلی، آموزش زبان و دیگر مهارت‌ها هدف‌های متفاوتی را دنبال می‌کند و در شمار اهداف میانی ما قرار می‌گیرد و باید ببینیم این فعالیت‌ها با سیره و روش معصومان، رسالت‌های انقلاب و فرمایشات مقام معظم رهبری نسبتی دارد؟
وی در عین حال توضیح داد که این به معنای کنار گذاشتن این فعالیت‌ها نیست دین اسلام نیز تنها به آخرت توجه نمی‌کند و بسیاری از تعلیمات دینی ما به دنیا توجه دارد. البته نگاه به دنیا از منظر دین ممکن است با دیگر نگاه‌ها تفاوت داشته باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه بخشی از سخنان خود را به لزوم هوشیاری و مقابله با تهاجم فرهنگی و اهمیت آن پرداخت و تاکید کرد زمانی‌که مقام معظم رهبری این مساله را عنوان کردند و حتی واژه‌ی ناتو فرهنگی را نیز به‌کار بردند - واژه‌ای که کاملا نظامی است و حکایت از جنگی تمام عیار دارد - برخی از افراد این مساله را جدی نمی‌گرفتند اما بعدها در جریان وقایع سال 1388 دیدیم که کشورهای غربی به صراحت از این جریان حمایت و پشتیبانی کردند و دیگر نمی‌توانیم تهاجم فرهنگی را یک توهم بدانیم.
وی با اشاره به حضور دولت‌های مختلف در راس امور اجرایی کشور و رویکردهای متفاوت آن‌ها خاطر نشان کرد: در دوره‌های مختلف،  توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی مبنا قرار گرفت اما امروز باید بپذیرم که فرهنگ بر تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و اقتصادی ما غلبه دارد و امری کاملا زیر بنایی است.
غلامی با اشاره به دیدار چند ماه پیش مسوولان کانون با مقام معظم رهبری آن را دیدار مهمی دانست که جز افتخارات دوره مدیریت فعلی کانون به شمار می‌رود و یادآور شد که برای عملیاتی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری باید برنامه‌ریزی کنیم و سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها متناسب با آن انتظارات طراحی شود. داشتن یک برنامه اختصاصی برای کانون بسیار ضروری است.
وی در ادامه با تاکید بر این که گفتمان غالب در کشور بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری باید گفتمان پیشرفت  مبتنی بر عدالت باشد، گفت: بسیاری از نظرسنجی‌ها در کشور نشان می‌دهد که مردم ایران معتقدند علی‌رغم همه مشکلات و کاستی‌ها کشور، مسیر پیشرفت را طی می‌کند از سوی دیگر کودکان و نوجوانان ما بسیار باهوش هستند و در ارتباط با آن‌ها باید از گفتمان واقع‌بینی استفاده کنیم و با بیان نقاط ضعف و قوت در کنار هم، تصویری درست از کشور به آن‌ها ارایه دهیم.
ایجاد امید و انگیزه در نسل جدید در مقابله با سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های بیگانه، دمیدن روح مسوولیت در میان بچه‌ها که تصور نکنند کشور به دو قطب تماشاگر و بازی‌گر تبدیل شده، تحول در سبک زندگی  و شکوفا کردن ظرفیت‌های کودکان برای اثرگذاری در مسیر پیشرفت از جمله راهبردهایی است که به نظر این استاد حوزه و دانشگاه در برنامه‌ریزی‌های آینده کانون دارای اهمیت و حسایت زیادی است.
دکترغلامی مخالفت دشمنان را با ایران به تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری نشانه‌ی قدرت، قوت و پویا و زنده بودن این ملت دانست و تاکید کرد: به همین دلیل با استفاده از فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های خود تلاش می‌کنند در مقابل نظام جمهوری اسلامی مانع ایجاد کنند.
غلامی در همین حال بیرون کشیدن زهرهای کشنده‌ای که از راه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بیگانگان بر ذهن و جان کودکان و نوجوانان می‌نشیند، توجه به مساله حجاب و عفاف - با توجه به تمرکز دشمنان بر مسایل جنسی و از بین بردن بنیان خانواده - را از مسوولیت‌هایی دانست که کانون باید برای آن برنامه‌ریزی کند و در این راه باید بچه‌های خودمان را در مقابل این هجمه‌ها واکسینه کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه در عین حال یادآور شد که بسیاری از این برنامه‌ریزی‌ها به زمان نیاز دارد و نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت به این نتایج دست پیدا کنیم ولی کانون می‌تواند در این مسیر ریل‌گذاری کند و به فعالیت‌هایش با توجه به امکانات و منابع در اختیارش، وسعت بدهد.
غلامی از تلاش‌های مسوولان و مدیران و کارکنان و هنرمندان کانون و موفقیت‌های کسب شده توسط آن‌ها درمجامع داخلی و بین‌المللی قدردانی کرد و یادآور شد که ممکن است برخی از آثار هنری ما که معرف جهان‌بینی و ارزش‌های اسلامی ماست در جشنواره‌های جهانی مورد تقدیر قرار نگیرد ولی توجه به معیارهای اصیل دینی می‌تواند رسالت کانون را صیقل دهد.
بر اساس این گزارش در ادامه گردهم‌آیی سید صادق رضایی مدیرعامل کانون تاکید کرد که فرمایشات مقام معظم رهبری در راس همه‌ی برنامه ریزی‌های کانون قرار دارد و باید از این ابزاری که نظام جمهوری اسلامی در اختیار ما قرار داده درست و به جا استفاده و کودکان و نوجوانان را با تعلیم و تربیت اسلامی آشنا کنیم.
گردهم‌آیی معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی کانون طی سه روز در تهران برگزار شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار