مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی در منطقه نایبندان طبس این استان مشاهده است، افزود: برای تعیین تعداد و سرشماری این گونه نادر در استان طرح جامعی در این منطقه آغاز شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ صالحی با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی از گونه های نادر و کمیاب زیستی است، افزود: هم اکنون طرح بین المللی حفاظت محیط زیست آسیایی در خراسان جنوبی در حال اجرا است .

وی با اشاره به اینکه برای شناسایی تعداد یوزپلنگ های آسیایی در این استان نیز طرح ثبت تعداد این گونه در استان آغاز شده است، گفت: این گونه در وسعت زیادی سکونت داشته و ثبت آن نیازمند تجهیزات است.

وی از نصب 50 دوربین اتوماتیک در منطقه نایبندان برای ثبت رفتارهای منحصر به فرد این گونه نادر خبر داد.

با بیان اینکه زیستگاه منطقه نایبندان شهرستان طبس با وسعت هزار و 516 هزار هکتار به عنوان پناهگاه یکی از گونه های زیستی مهم در کشور به شمار می رود و بزرترین مامن و پناهگاه یوزپلنگ آسیایی است.

وی افزود: در مجموع 15 و 9 دهم درصد از مساحت خراسان جنوبی به مناطق حفاظت شده، پناهگاه های حیات وحش و مناطق شکار ممنوع اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه آرک و کرنک، درمیان، شاسکوه، مظفری به عنوان چهار منطقه حفاظت شده خراسان جنوبی محسوب می شود، افزود: یک و هشت دهم درصد از مساحت این استان مناطق حفاظت شده است.

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی از وجود سه پناهگاه حیات وحش در استان خبر داد و گفت: مجموعا 10 و هفت دهم درصد از مساحت استان به این پناهگاه ها اختصاص دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.