انیمیشن‌ "تهران 1500" ترکیبی از خیال و واقعیت مبنایی از فیلم فارسی را دربر‌می‌گیرد.

به گزارش خبرنگاران حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، تصویر خیال‌انگیز "تهران 1500" از پیشرفت خیره‌کننده سبک زندگی مردم این شهر در قرن آینده، اگر چه برمبنای‌ مولفه‌های فیلم فارسی همچون سبک روایی شش و هشتی و نوعی فانتزی بومی شده پیش می‌رود اما به دلیل بهره‌گیری از ستارگان نام آشنایی سینمای ایران و ارائه تصویری انیمه‌ از آن ها در جذب مخاطب عام موفق عمل می‌کند.
بی‌شک تجربه "بهرام عظیمی‌" کارگردان این اثر در حوزه انیمیشن‌ در این جذب مخاطب تاثیر بالایی داشته است چنان که حتی در تبلیغات فیلم نیز با محوریت بخشیدن به کاراکترهای‌ انیمه‌ای چون "سیا ساکتی‌" و "داود خطر‌" که بسیار پرطرفدار و معروف هستند و از تجربه‌های ارزنده عظیمی به شمار می‌آیند سعی در ترغیب مخاطب به تماشای انیمیشنی‌ شده است که در مقیاس سینمای فقیه ایران تجربه‌ای قابل اعتناست‌.
این انیمیشن‌ با موضوع ساده چند کاراکتر اصلی را معرفی می‌کند و به نوعی با نگاه به کاراکتر‌ها هر یک را به نحوی عامه فهم تعریف کرده است از "نازی خانم‌" گرفته که برای رضایت پدربزرگش تصمیم به بازگشت نزد او و پیدا کردن فیلمی تحت عنوان سیاه بازی داشت تا از طریق پدربزرگ خود را خشنود و در قطعه هنرمندان به خاک بسپارد تا "جواد‌" قهرمان داستان که به خاطر عشق به دختر از ماه برگشته هر کاری برای جلب‌نظر انجام می‌دهد.
این انیمیشن‌ را می‌توان در بسیاری جهات اولین دانست از جمله این ویژگی‌ها، اولین انیمیشن‌ بلند سینمایی با سرمایه خصوصی اولین انیمیشن‌ پرمخاطب‌ سینمای ایران اولین انیمیشن‌ سینمایی که با تبلیغاتی هوشمندانه و بسیار حرفه‌ای به گیشه اندیشیده و اولین انیمیشنی‌ که با بیشترین بازخورد نظرات و بعضا مثبت روبه‌رو بوده که این گاهی رو به جلو تلقی می‌شود چون می‌توان گفت با اثری خنثی و بی‌اثر روبه‌رو نیستیم و در این ورشکستگی سینمایی که بدان دچاریم‌ فروش بالای آن موجب ستایش است.
شاید نقدی که بر "تهران 1500" بتوان وارد کرد فیلمنامه نسبتا ضعیف آن است که بیشتر از هر بخش دیگر به کار و فکر بکر اولیه اثر که بسیار هوشمندانه انتخاب شده ضربه می زند و از پیشبرد و اجرای این ایده جا می‌ماند فیلم‌نامه‌ایکه علی‌رغم مشارکت نام‌های بزرگ انتظار را برآورده نمی‌سازد داستان برای یک انیمیشن‌ بلند کوتاه بوده حتی داستانک‌های موازی که به منظور غنای بیشتر فیلم‌نامه استفاده شده نتوانسته کمکی به آن کند.
همچنین نبود ریتم و ضرب آهنگی مناسب و یک دست و بعضا موسیقی متن نامتناسب‌ و تدوینی عجولانه بارها باعث از دست رفتن خط اصلی داستان و سردرگمی تماشاچی می‌شود به گونه‌ای که اینطور تصور می شود که کار بارها ممیزی شده و پلان‌هایی از آن حذف گردیده باشد.
"جواد‌" کاراکتر محوری داستان پسری پایین‌شهری است که با مادر پیر که آرزوی سفر به حج را دارد زندگی می‌کند، "بهرام رادان‌" با لهجه کوچه بازاری ایفاگر این شخصیت است که برای کمک به "نازی خانم‌" هر کاری می‌کند و در این مسیر که سود‌جویانی قصد تملک‌ اموال "نازی خانم‌" را دارند"جعفر‌آقا" از راه می‌سرد و نجات‌دهنده "نازی‌خانم" است.
کاراکتر "بهرام رادان‌" را شاید به وضوح در آن دوره از سال قابل لمس دانست چرا که شخصیت او و نوع زبان کوچه‌بازاری‌اش به طور قطع در تاریخ ثبت شده و دیگر اثری از این زبان در سال 1500 نخواهد بود البته از این موضوع نباید گذشت که حذف این نوع زیان در این دوره در صورتی امکان‌پذیر است که پیشرفت کامل دستور زبان و پیشرفت تکنولوژی انجام گرفته باشد.
"عنایت و پویا ناجی‌" کاراکترهای‌ منفی این انیمیشن‌ هستند به گونه‌ای که با هر حیله‌ای قصد فریب "نازی خانم‌" را دارند اما این "جواد‌" است که به عنوان منجی‌ "نازی خانم‌" به فریاد این خانواده می رسد و قهرمان ساده و بی‌آلایش قصه را شکل می‌دهد.
در صورتی که بخواهیم نگاه تخصصی‌تری به این انیمیشن‌ داشته باشیم به لحاظ موضوعی نوعی امیدواری و نشاط را به مخاطب القا می‌کند که کارگردان با دربرگیری‌ موضوعی ساده و پیش‌پا افتاده قصد نمایش تکنیک و ساختار انیمیشنی‌ دارد اما ای کاش در کنار این اهمیت تکنیک موضوع نیز برای کارگردان مهم بود تا فرصتی برای بازار جهانی پیدا کند این انیمیشن‌ شاید در ایران برتری داشته باشد اما هستند آثاری در جهان که به لحاظ فیلم‌نامه و تکنیک از "تهران1500" بالاتر به نظر می‌آید و این یعنی همچنان برای پیشرفت مسیر طولانی را باید طی کرد.
همچنین در نحوه اجرا نیز به خوبی عمل نکرده است به طوری که زبان و بدن شخصیت‌ها با هم همخوانی نداشته و دوبله‌هایی که توسط بازیگران انجام می‌گرفت نتوانسته بر روی تحرکات کاراکترها‌ تناسب پیدا کند.
در مجموع انیمیشنی‌ که شاهد هستیم با صرف‌نظر از تمام نقایض‌ ‌و کاستی‌ها اثری قابل درک و هزینه بر در سینمای ایران است و "بهرام عظیمی‌" به عنوان کارگردان این اثر با گذراندن سختی و زمان بسیار توانسته اثری ماندگار و اولین خلق کند./ي2

يادداشت از فائزه‌ آقا‌بابایی.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار