سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در گفتگوی ویژه خبری عملکرد و فعالیت های خود را در دوره مدیریتی شرح داد.

ب گزارش خبرنگار حوزه فرهنگي باشگاه خبرنگاران، شب گذشته سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه خبری گفتگوی ویژه خبری عملکرد چهار ساله دوره خود در حوزه وزارتخانه را ارائه داد.
در ابتدا سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص هدف از برپایی نمایشگاه "ره توشه" در تالار وحدت گفت: این نمایشگاه بیانگر اهتمام ارزنده نیروهای فعال فرهنگ و هنر است که مشارکت بسیاری از کسانی را که در برپایی نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف در طول این مدت با ما داشتند، به عرضه نمایش گذاشتیم به طور مثال برگزاری نمایشگاه کتاب در هفته آینده که با همکاری جمع بسیاری از ناشران و دستگاه مختلف صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه تنها منحصر به وزارت ارشاد نیست بلکه باید از طریق برگزاری رویدادی بزرگ زحمات دیگران را نادیده نگیریم همانطور که وزارتخانه های دیگر فعالیت هایشان دور از نگاه مردم نیست، فعالیت های فرهنگی نیز باید برای مردم مانوس شود.

حسینی در ادامه در خصوص بازخورد از این نمایشگاه عنوان کرد: با اینکه نمایشگاه تخصصی از آمار و نمودارهای فعالیت های فرهنگ و هنری بوده اما با برپایی ضمیمه و محصولات فرهنگی و کارگاه های آموزشی توسط هنرمندان انتظار این چنین استقبالی را نداشتیم و همه روزه از هنرمندان نویسندگان وشاعران بسیاری دعوت می کردیم و اشکال جدی در این دوره از وزارت ندیدیم تنها در بعضی زمینه ها از جمله کاهش حمایت در جهت خرید کتاب که البته به موضوع شرایط حاکم سال 91 برمی گشت.

وی با اشاره به سپردن قضاوت به عهده دیگران افزود: در حد توان کارهای بسیاری از جمله در بخش اولین ها در این دوره دولت از سوی بنده کلید خورد البته اشکالاتی از جهت کمبود اعتبارات و نیروی انسانی باعث براآرده نشدن انتظارات شده است اما در همه زمینه شاهد رشد بودیم.

حسینی تصریح کرد: تقریبا 3هزار و 600 کانون های فرهنگی و هنری مساجد در ابتدای دوره به ما دادند که تا الان به 9 هزار کانون رسیده است در این دوره ما رکودی نداشتیم بلکه در مقایسه با دوره های قبلی کارها با کیفیت انجام شد.

وی با اشاره به انتقادات یکی از نمایندگان در جلسه هفته گذشته مجلس افزود: در مورد فیلم های دفاع مقدس و ارزشی و تاریخی آثاری را برای نمونه در نمایشگاه ارائه دادیم و ما با ارائه اطلاعات روشن درخواست دیدن و قضاوت از این نمایشگاه را داریم.

*توجه به ضعفی و سطحي نگري جفایی به کل فرهنگ و هنر کشور است
وی افزود: رئیس کمسیون فرهنگی مجلس و برخی از اعضای اين كميسيون و حتی اهالی فرهنگ و هنر و سینما از این نمایشگاه دیدن کردند و درخواست ما این است که در صورت طرح سوال و قضاوت دقیق تر باشند نه اینکه با یک ضعف کل کار را نادیده بگیرند که این جفایی به کل فرهنگ و هنر کشور است.

حسینی تصریح کرد: در نمایشگاه 400 تابلو به نمایش گذاشتیم که 100 تابلو نمونه آن در سالن یاس نمایشگاه کتاب نیز قرار خواهیم داد این اتفاق بهانه ای است تا الگویی برای برخی از وزارتخانه ها باشیم و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری ببینیم چه چیزی را تحویل گرفتیم و چه چیزی را تحویل می دهیم.

وی در خصوص مضمون و محتوای داخلی نمایشگاه متذکر شد: ما کاری به عملکرد دوره های قبل نداشتیم و از ابتدای دوره چهارساله نمایی از تعداد کتاب ها و تعداد مجوز ناشران ارائه دادیم به طوری که به 210  ناشر مجوز دادیم، همچنین صدور مجوز برای موسسات فرهنگی که تاکنون در انتظار مجوز بودند، راه اندازی بنیاد ادبیات داستانی، خانه فرهنگی دیجیتال، برگزاری برخی جشنواره ها ازجمله جشنواره خلیج فارس، ثبت بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) از برنامه های دیگر نیزتعداد اجراهای موسیقی و تئاتر ارائه کردیمکه با توجه به محدودیت اعتبارات توانستیم برنامه ها را به خوبی برگزار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در جلسه ای که با رئیس جمهور ناشران مسئول مالیاتی و مدیر صندوق توسعه داشتیم تصمیماتی در خصوص نمایشگاه کتاب و حمایت از ناشران خرید کتاب و همچنین مسائل مربوط به کاغذ گرفته شد ماه عسل این جلسه حمایت از کسانی که تصمیم به تولید داخلی دارند و صندوق توسعه با ارائه وام کمکی کرده باشند همچنین بحث مالیات نیز برطرف شد تا افراد رغبت بیشتری برای دایر کردن کتاب فروشی داشته باشند، ما در آن دوره با ایجاد صندوق حمایت از هنرمندان ناشران و خبرنگاران تعداد بسیاری متقاضی بیمه های تکمیلی و تامین اجتماعی بودند و از دیگر اتفاقات راه اندازی موسسه حمایت از پیشکسوتان بوده که با توجه به اتمام اعتبار تا پایان سال گذشته به امسال برای بهتر کردن امور موکول شد.

*همه فیلم ها زیر ذره بین روحانیون و رسانه ها بود
وی در ادامه در خصوص سینما و مشکلات آن گفت: سینما سایه سنگینی بر فعالیت های فرهنگی و هنری کشور است به طوری که این موضوع عملکرد بخش های دیگر از جمله معاونت فرهنگی و همچنین معاونت قران و عترت را تحت شعاع قرار می دهد، اعتراضات و واکنش ها برای محصولی که هنوز ساخته نشده به گونه ای است که گروهی بی مسئولیت کنار هم جمع شده اند.

حسینی ادامه داد: اصلاح فیلم نامه ها روند مثبتی را طی می کند و سال 91 در مقایسه با 90 روند رو به رشدی داشته به طوریکه فیلم ها زیر ذره بین رسانه ها دانشجویان و روحانیون بودند و هیچ ایرادی را هم مطرح نکردند با مناسب بودن محتوا و مضمون به سراغ موضوعات روستایی نیز رفتیم تا همه بتواند پرده نقره ای سینما را ببینند و نادیده گرفتن این اتفاقات بی انصافی است.

وی عنوان کرد: نتیجه تبدیل معاونت به سازمان سینمایی و ارائه اعتبارات و حمایت ها ساخت آثار متنوع در زمینه  دفاع مقدس ارزشی تاریخ معاصر تاریخ اسلام و حتی افعانستان و عراق بوده است ما در مقابل فیلم آرگو فیلم هایی را در جهت آشکار کردن جنایت های آنها ساختیم در بحث فلسطین 3 فیلم و دیگری "جنگ 22 روزه" است که غربی ها را به چالش می کشد. 

حسینی با اشاره به بخش خصوصی سینما تصریح کرد: سال گذشته افت تماشاگر داشتیم اما امسال از ابتدای نوروز فیلم ها استقبال خوبی داشتند اما گفته ی یکی از نماینگان مبنی بر رقابت با هالیوود نظری است که نیاز به سرمایه گذاری دارد به طوری که هالیوود برای یک فیلم 50 میلیارد تومان سرمایه گذاری می کنند اما ما برای تولید فیلم فاخر همچون چمران 3 میلیارد هزینه کردیم چرا نباید صندوق توسعه برای تولید یک فیلم تاریخی کمکی را به فرهنگ و هنر انجام دهد.

وی در ادامه به تولیدات سینمای ایران اشاره و افزود: به مرحله ای رسیدیم که همه فیلم ها قابلیت اکران دارند اما محدود بودن سالن های سینمایی این امکان را فراهم نمی کند؛ سرمایه گذاری تنها برای تولید فیلم نیست بلکه برای ساخت سالن های سینمایی نیز الزامی است اما دولت به طور مستقیم نمی تواند دخالت کند و بخش خصوصی با دریافت وام این امکان را میسر کند همانطور که در مشهد و یزد ساخت سالن سینما کمک خوبی برای استقبال مردم کرد.

حسینی مطرح کرد: امتناع حوزه هنری از اکران نکردن فیلم ها برطرف شد و سال گذشته نیز تنها برای چند فیلم این اتفاق افتاد و امسال هیچ ایرادی به فیلم ها گرفته نشده است.

*اعتبارات فرهنگ و هنر در مقایسه با سایر حوزه ها اندک است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بحث سخت افزاری فرهنگ و هنر ابراز داشت:  همانطور که برای ساخت و ساز مدارس اعتبار 4 میلیاردی اختصاص پیدا کرد با بها دادن به فرهنگ و هنر نیز مجموعه های فرهنگی در حال ساخت را با ارائه اعتبار به بهره برداری برسانیم این اعتبار در مقایسه با  اعتبارات بهداشتی و یا ساخت و سازی بسیار اندک است.

وی در ادامه با اشاره به دلایل افت کیفیت آثار افزود: بخش عمده کیفیت آثار به خلق اثر بر می گردد به طوری که مردم با هوش و ذکاوت بسیار از فیلم با محتوا و نکات جذاب استقبال می کند؛ سوژه ها مناسب برای کارکردن، حمایت های تجهیزاتی و مادی تعیین شده اما نکته مهم تر محتوا و مضمون فیلم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ضعف مدیریتی برای بهانه و منزه کردن خوب است اما تهیه کننده کارگردان و فیلم نامه نویس باید کارشو را خوب انجام دهند تا مردم استقبال کنند و ارتباطی به مدیریت ندارد همه باید سهم خود را بپذیرند حتی آنهایی که نتوانستند فیلم خوبی ارائه دهند آنها نیز در این زمینه نقش دارند.

*430 هزار کتاب بین الملل و داخلی امتیاز نمایشگاه کتاب امسال
حسینی اظهار داشت: سازمان سینمایی اولین ردیف بودجه را دارد و امیدواریم با اعتبارات خوب طرح ها و فیلم های به نتیجه نرسیده را به پایان برسانیم به خصوص برای فیلم های تاریخی همچون فیلم جمال شورجه که به دلیل فیلمبرداری در خارج از کشور به اعتبار و سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد.

وی همچنین در خصوص تغییر معاون فرهنگی و فعالیت های جدید این معاونت ابراز داشت: یکی از کارهای خوب این دوره برپایی نمایشگاه های استانی بوده که کمک خوبی به بازار کتاب کرد و با توجه به نبود شبکه توزیع در کشور و کمبود کتاب فروشی در شهرها استقبال خوبی از نمایشگاه ها صورت گرفت.

حسینی در خصوص نمایشگاه کتاب نیز اظهار داشت: 230 هزار کتاب در بخش بین الملل و 200 هزار در بخش داخلی که شامل کتاب های اخیر نیز است و گسترش فضاهای بیشتر از اتفاقات خوب نمایشگاه امسال است به طوری که بخش بین الملل به به قسمت جنوبی خیابان شهید بهشتی منتقل کردیم.

وی در خصوص محتوای نمایشگاه تصرح کرد: برپایی نشست های تخصصی با 120 نشست، رونمایی نقد کتاب و غرفه هایی مربوط به شهید مطهری و 15 خرداد همچنین غرفه یاس به کارنامه نشر اختصاص پیدا می کند و با توجه به اعتبارات کم همه راه هایی را برای کسب منابع جدید پیدا کردند تا نمایشگاه خوبی را برگزار کنیم؛ هزار و 600 ناشر از 77 کشور و وزرای فرهنگ اسیایی برای بازدید نمایشگاه کتاب به تهران می ایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص یارانه های کتاب نیز ابراز داشت: با برطرف شدن مشکل یارانه ها بیش از 50 هزار دانشجو توانستند یارانه بگیرند با توجه به سقف 7 میلیاردی بودجه یارانه ها به هر نفر 25 هزار تومان از سوی دولت دریافت می کنند همچنین بدهی های بخش ارزی  نیز در حال رفع هستیم.

حسینی در ادامه در خصوص تئاتر و افزایش بلیت ان نیز متذکر شد: توجه به تئاتر به خصوص به شهرستان ها بیشتر شده برگزاری جشنواره های تئاتر و ارزشی بودن موضوعات از سوی شهرستان ها نشان از ارتباط خوب است؛ با توحه به تغییر قیمت ارزنباید انتظار پرداخت هزینه تنها از سوی دولت بود بلکه مردم نیز در برخی موارد موظف هستند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوب افتتاح تالار های بزرگ هزار نفری 600 و 800 نفری در 8 استان بوده است به طوری که در یک مجموعه فرهنگی 2 تالار قابل استفاده و نگارخانه ساخته شده است.

حسینی با اشاره به کارهای انجام نشده تا پایان دوره دولت خاطر نشان کرد: کارهای مختلفی از جمله جشنواره خلیج فارس نام گذاری منادیان رسانه و افتتاح فیلم خانه تهران با اختصاص دادن اعتبارات خواهیم داشت که تجربیات خوبی را در این دوره کسب کردیم تا ایندگان گام های بلند تری را در آينده بردارند.   

وی در پایان در خصوص عملکرد کارنامه کاری خود گفت: ارائه نمره بالا نادیده گرفتن کارهای مدیران قبلی و نمره پایین نیز اجحاف به همکاران است اما در مقایسه با دوره های قبلی نمره قابل قبولی داشتیم و با توجه به هفته های فرهنگی و فیلم در داخل و خارج از کشور در این دوره تحرکات بیشتری صورت گرفت./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار