كتاب «طرح و نقش» عنوان اثری است از اسدالله اجاقلو كه با نگاهی به نقوش تزیینی مسجد جامع قروه استان زنجان به تحریر درآمده، همزمان در نمایشگاه كتاب تهران توسط انتشارات سوره مهر عرضه خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، اجاقلو در تشریح شكل گیری و محتوای كتاب گفت: جرقه تحقیق و تالیف این كتاب توسط دكتر خزایی؛ استاد دانشگاهی بنده زده شد كه در آن به بررسی تزیینات معماری مسجد مذكور پرداخته شده است.

وی ادامه داد: از آن جایی كه آثار و كتب كمی در حوزه تزیینات معماری اسلامی وجود داشته است برای پر كردن این خلا تصمیم به نگارش این كتاب گرفتم.

وی همچنین فصول كتاب را توضیح داده ، اظهار داشت: كتاب دارای دو فصل است؛ قسمت اول آن به موقعیت جغرافیایی مسجد اختصاص داشته وفصل دوم به مطالعه و بررسی (دیداری)نقوش و آرایه های تزیینی این بنای مقدس اختصاص دارد.

اجاقلو به موقعیت تاریخی مسجد جامع قروه اشاره كرد و گفت: یكی از دوران های درخشان هنر در ایران متعلق به دوران سلجوقی است كه این مسجد از نظر معماری، به آن دوران منتسب می شود.

وی ادامه داد: این مسجد از تلفیق حیاط چهار ایوانى و تالار مربع گنبددار (چهار طاقى)، به بوجود آمده است به گونه اى كه حیاط مركزى و چهار ایوان اطراف آن به گونه ای معمارى مذهبى ایران در آن دوران را معرفی می كند.

كتاب «طرح و نقش» قرار است توسط انتشارات سوره مهر در نمایشگاه كتاب در قطع رقعی و در شمارگان 1100جلد منتشر شود./ي2

برچسب ها: نقوش ، طرح ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار