رئیس دانشگاه آزاداسلامی در پیامی به گردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها تاکید کرد: اشاعه فرهنگ متعالی اسلام در میان دانشگاهیان نیازمند برنامه‌ای منسجم و پشتوانه‌ای عظیم است.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از دانشگاه آزاد، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاداسلامی در پیامی به گردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها تاکید کرد: اشاعه فرهنگ متعالی اسلام در میان دانشگاهیان نیازمند برنامه‌ای منسجم و پشتوانه‌ای عظیم است.

متن کامل پیام رئیس دانشگاه آزاداسلامی به گردهمایی مدیران فرهنگی در دانشگاه‌ها که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد، به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا و اجعلنا مسلمین لک و من ذریتنا امه مسلمه لک و ارنا مناسکنا و تب علینا انک انت التواب الرحیم. (بقره 128)

پروردگارا! ما را تسلیم فرمان خود قرارده و از دودمان ما، امتی که تسلیم فرمانت باشند به وجود آور! و طرز عبادتمان را به نشان ده و توبه ما را بپذیر ، که تو توبه پذیر و مهربانی.

با سلام و درود بی کران محضر حضرت حجت ابن الحسن العسکری (عج) و با سلام و درود به روان پاک شهدای اسلام و روح پرفتوح حضرت امام (ره) و با آرزوی توفیق، سعادت و سلامت برای مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای و با سلام و عرض ادب حضور یکایک همکاران و دوستان مهربانم در حوزه معاونت و دفاتر فرهنگ اسلامی واحدهای دانشگاهی.

گام نهادن به قلمرو پهناور فرهنگ، آنچنان دشوار است که تنها تعهد، تخصص و یاری حضرت حق می تواند رستگاری و سلامت را در این گذرگاه سخت در پی داشته باشد . هم از این روست که عالمان به فرهنگ بس دشوارتر و محتاط تر از فرهنگ سخن می گویند و قلم می زنند و آنان که از این دریای بی کران، بهره ای اندک برده اند بی دغدغه لغزش، سخن ناسنجیده می رانند و زحمت خود، دیگران و جامعه را افزون تر می کنند.

رقم زدن سرنوشت فرهنگ و رویدادهای فرهنگی در جوامع مختلف همواره از پیچیده ترین تصمیمات بوده است . این مهم در جامعه اسلامی ایران و به ویژه در دانشگاه ها که بستر رشد و بالندگی فرهیختگان است جایگاهی ویژه دارد . اشاعه فرهنگ متعالی اسلام در میان دانشگاهیان نیازمند برنامه ای منسجم و پشتوانه ای عظیم است تا نهال فرهنگ اسلامی که در این سرزمین حاصل خیز رویانده شده با ابزار دانش، راه بالندگی در پیش گیرد . از این رو هم فکری و هماهنگی تدبیرگران عرصه فرهنگ در دانشگاه می تواند گره بسیاری از مشکلات خرد و کلان را گشوده و عزم همگان در راه رسیدن به قله مشترک را استوارتر سازد.

اینک که به همت معاونت فرهنگی، گردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه در تجلی گاه فرهنگ و ادب برگزار گردیده، لازم است نسبت به دغدغه های فرهنگی موجود اهتمامی دوچندان به عمل آید. آن چه در نامه مورخ 01/10/30 درخصوص ضرورت ترسیم نقشه جامع فرهنگی ذکرشد، بخشی از همین دغدغه های بنیادین است که همفکری تمامی فرهنگ مداران، اعم از استادان، دانشجویان، کارکنان و مدیران فرهنگی را طلب می کند. تبیین ابعاد شعار سال جدید با عنوان «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» ترسیم نقشه جامع فرهنگی شامل اهداف و چشم اندازها، سیاست ها و راهبردهای کلان و خرد فرهنگی، مختصات و ابعاد فرهنگی دانشگاه و نظام های مربوط در وضعیت موجود، مختصات و ابعاد فرهنگی مورد انتظار دانشگاه ها و نظام های مربوط در دوره های زمانی معین (یکساله، پنجساله و افق 1404) ماموریت ها و تقسیم کار در سطح کلان و در سطح واحدها و مراکز دانشگاهی با لحاظ نمودن نظام پایش و ارزیابی راهبردی فرهنگ در دانشگاه، از اولویت های برنامه های فرهنگی دانشگاه به شمار می رود. بهره گیری از قرآن، سنت و عترت به عنوان سرچشمه های سرشار معرفت و نیز تاسی به اندیشه های بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... العظمی امام خامنه ای مدظله العالی به ویژه در اموری همچون کرسی های آزاداندیشی، بصیرت افزایی و سبک زندگی اسلامی – ایرانی می بایست سرلوحه برنامه های فرهنگی باشد.

در پایان ضمن تاکید بر تشکیل، فعال سازی و تقویت شورای فرهنگی واحدهای دانشگاهی برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخشنامه مورخ 14/12/91 و برگزاری مستمر جلسات شورای مزبور، لازم است محورهای مطروحه جهت تدوین نقشه جامع فرهنگی در شورای فرهنگی مطرح و واحدهای دانشگاهی برنامه های خود را در این زمینه ارائه نمایند. این جانب ضمن تبریک به مناسبت سالروز میلاد باسعادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (س) و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و تقدیر و تشکر از تمامی دست اندرکاران دانشگاه، روسا، دبیران و مدیران مناطق، دبیران هیات امنای استانی و نیز همکاران واحدشیراز به سبب برگزاری این گردهمایی شکوهمند، امید آن دارم نتایج حاصل از این گردهمایی در پویایی و بالندگی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه و تحقق آرمانهای فرهنگی تاثیرگذار باشد. انشاءاله

دکتر فرهاد دانشجو

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

برچسب ها: دانشگاه ، آزاد ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار