دانشجویان گروه انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان سمیناری با عنوان تحلیل جرائم اینترنتی با همکاری معاونت فرهنگی واجتماعی دانشگاه برگزار کردند که هدف آن آشنایی دانشجویان با این مقوله و پاسخ به سوالات مبهم بود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه در این سمینار خانم دکتر صادقی ،معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار ، از اساتید گروه فقه و حقوق اسلامی تجلیل کرده و آرزوی پویایی اینگونه همایش ها را در آینده نمود.

سپس دکتر فانی وکیل پایه یک دادگستری ورئیس اداره ی حقوقی دانشگاه وقاضی محمد زاده بازپرس ویژه ی حوزه ی جرائم اینترنتی استان آذربایجان شرقی به ترتیب سخنرانی کردند.

ابتدا دکتر فانی گفت: نیاز انسان ها به ارتباط از ابتدا تا کنون بوده است وی آماری از جذب رسانه های مختلف در طول سال ها ارائه کرد.

وی اشاره نمود : رادیو در طی 38سال 50میلیون مخاطب، کامپیوتر در طی 16 سال 50 میلیون نفر مخاطب و اینترنت در طی 4 سال 50 میلون مخاطب جذب کرده اند و این نشان دهنده ی قدرت جذب بالای محیط مجازی است.

وی گفت اینترنت برای اولین بار در سال 1869 توسط ارتش آمریکا تحت نظارت وزارت دفاع آمریکا با عنوان آپارنت بوجود آمد و در سال 1971 دانشگاه های آمریکا از آن استفاده کردند و بعدها به سراسر دنیا راه یافت و نام کنونی اینترنت را به خود اختصاص داد. اینترنت با وجود فایده هایی که دارد جرایمی را نیز به همراه آورد که در ایران به نام جرایم کلسیمی نام گرفت. در ابتدا رخداد این گونه جرایم را به یقه آبی ها یعنی قشرهای پایین جامعه نسبت می دادند و بعدها به یقه سفیدها یعنی قشرهای بالای جامعه انتقال پیدا کرد و نام جرایم فسفری را به خود گرفت. ایشان افزود که در سال 1977 اولین گفت گو در محیط مجازی در بین دانشجویان دانشگاه هاروارد آمریکا رایج شد.

وی10 سایت بزرگ را برحسب اهمیت در جهان رده بندی کرد که فیس بوک در رأس آنها قرار دارد که 1.5 میلیارد نفر جمعیت دارد و هر فرد عضو آن به طور متوسط حداقل 130 دوست دارد و هر روز حداقل 46 میلیون نفر به آن سر می زنند.وی معایب آن را: تجاوز به حریم خصوصی افراد، یافتن دوستان ناباب، اعتیادآور بودن آن، تأثیر منفی در محیط اداری و ایجاد سوء تفاهم در خانواده برشمرد.

همچنین دکتر فانی افزود :اسرائیل اقدام به ساخت فیلترشکن در دنیا می کند و اهداف آن دنبال کردن منافع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود اسرائیل است. توصیه ی وی در پایان این بود که شبکه های اجتماعی و کارکردشان را باید به خوبی شناخت و ازآنها در جهت مثبت و کمک به پیشرفت جامه ی بشری بهره برد.

در ادامه بحث قاضی محمدزاده سخنان خود را حول محور قشر مجرمین اینترنتی و موارد جرم بیان کرد. وی گفت متأسفانه بیشترمجرمین از قشر جوان و فرهیخته جامعه هستند و قانون جرائم اینترنتی 4 سال است که برحسب مقررات ایران تصویب شده است که بدین شرح است: دسترسی غیر مجاز ،شنود غیر مجاز ،جاسوسی رایانه ای ،جعل رایانه ای و استفاد از آن ، تخریب داده ها ،اختلال در سامانه های رایانه ای ،کلاهبرداری رایانه ای وهرزه نگاری در محیط اینترنت .

این همایش بعد از پاسخ به سوالات کتبی و شفاهی دانشجویان درباره ی فیلترینگ و شبکه های اجتماعی به پایان رسید./س

برچسب ها: دانشگاه ، انجمن ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.