مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران از انجام فعاليت هاي اكتشافي در محدوده خليج فارس خبر داد و گفت: در اوايل خردادماه امسال با توجه به برنامه تكليفي، عمليات حفاري اكتشافي در خليج فارس را با استفاده از يك دستگاه حفاري دريايي آغاز خواهیم کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، هرمز قلاوند ، مطالعات زمين شناسي اكتشافي، انجام لرزه نگاري هاي دوبعدي و سه بعدي، انجام حفاري هاي اكتشافي و استفاده از روش هاي غير لرزه اي براي شناسايي طاقديس هاي زير سطحي را از مهمترين فعاليت هاي مديريت اكتشاف شركت ملي نفت ايران برشمرد و گفت: هم اكنون اين مديريت با استفاده از 6 دستگاه حفاري، بر انجام عمليات حفاري اكتشافي در نواحي مرزي متمركز است.

وي مهم ترين دستاورد مديريت اكتشاف شركت ملي نفت ايران در سال گذشته را حفاري هفت حلقه چاه اكتشافي در نواحي مرزي اعلام كرد و گفت: حفاري اين هفت حلقه چاه تكميل و تست هاي نهايي انجام شده است؛ به طوري كه انجام آزمايش ها همگي از به نفت و گاز رسيدن اين چاه ها حكايت دارد.

قلاوند ادامه داد: حفاري چاه هاي اكتشافي مربوط به 17 لايه مخزني مانند ايلام، سروك، گروه خامي و دهرم (كنگان و دالان)، ماسه سنگ فراقون و مخزن آسماري بود.

وي با بيان اينكه حفاري طاقديس ها همواره با موفقيت هاي اكتشافي همراه است گفت: طاقديس هاي زاگرس (حوزه لرستان) و فارس (از برازجان تا بندرعباس) به دليل دارا بودن نوع خاصي از سنگ منشا، همواره گازي و طاقديس هاي و سنگ منشاء هاي موجود در محدوه مناطق نفتخيز جنوب ( از دهلران تا برازجان) نفتي هستند.   

قلاوند افزود: در ناحيه شمال شرق كشور فعاليت هاي اكتشافي بر روي نواحي مرزي متمركز است. در نواحي مركزي نيز بيشتر مطالعات جامع زمين شناسي بر روي حوضه هاي رسوبي در حال اجراست.

وي با اشاره به فاصله موجود ميان اكتشاف و بهره برداري از چاه هاي نفت و گاز گفت: هم اكنون حدود 150 ميدان نفتي و گازي كشف شده داريم كه از مرحله اكتشاف گذشته اما هنوز توسعه نيافته است كه اين امر نيازمند برنامه ريزي و جذب سرمايه براي توسعه است.

قلاوند ادامه داد: صدور پروانه هاي اكتشافي، يكي از مواد قانوني برنامه پنج ساله پنجم توسعه است كه از سوي شركت ملي نفت ايران در حال پيگيري است. بر اساس اين ماده، شركت هاي سرمايه گذار مي توانند توسعه بلوك هاي اكتشافي را متقبل شود./ر
برچسب ها: اکتشاف ، نفت ، حفاری ، برنامه ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار