رئیس شورای شهر تهران گفت در شورای دوم و سوم با وجود اختلاف سلیقه‌ها اختلافات سیاسی جایی نداشت و سبب شد شهرداری نیز مطلوب‌تر به وظایف خود عمل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، مهدی چمران رئیس شورای شهرتهران در همایش حماسه خدمتگذاران، نمایش همدلی و وحدت به جایگاه شوراها اشاره کرد و گفت: شوراها جایگاه بلندی در قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) دارد و در جنگ خندق با مشورت است که کندن خندق رخ می دهد.

چمران بیان کرد: در کشورمان به دلیل این سنت اسلامی مشورت با بزرگان برعهده شورای شهر است.

رئیس شورای شهر با اشاره به تجربه شوراهای دوم گفت: در شوراهای دوم هنوز شورای شهر تشکیل نشده بود از مقام رهبری اجازه خواستیم و خدمت ایشان رسیدیم و در این جلسه ایشان تأکید کردند زمانی که شوراها وجود نداشت وزارت کشور قائم مقام بود، اما حالا که این زمینه فراهم شده مسائل باید به دست شوراها حل شود.

چمران با تأکید براینکه آن طور که باید شوراها جایگاه خود را پیدا نکرده اند گفت: امیدواریم شوراها جایگاه خود را پیدا کنند و مردم یک محل امور محلی خود را در آن پیگیری و حل کنند.

وی با اشاره به اینکه شوراهای شهر نمونه‌ای کامل مردم سالاری دینی در ایران است بیان کرد: شورای شهر در جهتی بعنوان یک نمونه مردم سالاری محسوب می‌شود که افرادی که انتخاب می‌شوند از جهت تقوا خلوص صداقت و درجه کارآیی در مقام بالایی باشند.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: شوراهای شهر درسال 78 شکل گرفت و در حال سپری کردن سومین دوره آن هستیم و امیدواریم در شهریورماه افرادی اصلح خردمند و پرکار و با خلوص تقوای بیشتری در شوراها پابگذارند.

وی با اشاره به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها اظهار داشت: هم اکنون انتخابات شوراها زیرسایه انتخابات ریاست جمهوری است و راهی برای پرداختن به شوراها نگذاشتند و فکر می‌کنم انتخاب 31 نفر در این مدت کوتاه با این حجم شرکت کار دشواری است.

وی افزود: در شورای دوم این تجربه تاکتیک ارتباط چهره به چهره از سوی کاندیداهای شورای شهر با مردم را داشتیم اما در این انتخابات به دلیل کوتاهی زمان به کار گرفتن این تجربه ممکن نیست و دلیل آن هم این است که تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری سبب ازدیاد شوراهای همراه آنها شده است و چگونگی تلفیق آن جای سوال دارد.

چمران با بیان اینکه امیدوارم حماسه سیاسی مورد نظر رهبری تحقق بپذیرد گفت: تحقق حماسه با حضور گسترده مردمی صورت می‌گیرد همانطور که در دیگر عرصه‌های مهم کشور سربلند بیرون آمدیم؛ چرا که ما با سلاح شهادت در مقابل استکبار ایستاده‌ایم.

وی همچنین تأکید کرد: دفاع مقدس حماسه بزرگی بود که همه مردم از تمامی اقشار جامعه در آن حضور داشتند به گونه‌ای که حماسه بلند دفاع مقدس را خلق کردند. در کل تاریخ 2500 ساله ایران نظیر این حماسه که یک کشور به تنهایی در مقابل دنیای استکبار به ایستد و پیروز شود نمی توانیم مثال بزنیم.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: باید حماسه سیاسی و اقتصادی را در این تحریم‌ها و هجوم فرهنگی برای برپا داشتن فرهنگ اسلامی رقم بزنیم و در مواقع بحرانی تجربه نشان داده که مردم سخت‌تر و جدی‌تر پای ارزشهای خود می‌ایستند و هرچه قدر دشمن سختتر حمله می‌کند ملت با توان بیشتری به صحنه می‌آیند.

وی ضمن با اهمیت خواندن شوراهای شهر بیان کرد: انتخابات شواراهای شهر در درجه اول اهمیت قرار دارد لذا باید مردم 31 نفر را برای تصمیم سازی‌های شهری انتخاب کنند و بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری که باید رئیس جمهوری سیاستمدار، مقتدر، با دیانت و توانگر بر رأس امور کشور قرار گیرد و برنامه‌های نظام را اجرا کند.

چمران در ادامه گفت: شوراهای شهر بعنوان ناظر بر برنامه‌های شهری وظیفه پیگیری پروژه‌ها و رصد انجام آنها را دارند و باید افرادی که در این حیطه قرار می‌گیرند بتوانند نظارت بر خرج برنامه‌ها داشته باشند تا این اهداف به انحراف کشیده نشود.

وی در ادامه اظهار داشت: کسی که وارد ایران می‌شود اولین جایی را که می‌بیند شهر است بنابراین باید ایران اسلامی و شهرهای اسلامی به صورت نمونه اداره شود.

چمران تصریح کرد: بایستی بتوانیم انتخاباتی صحیح و سالم و توانمند و با دقت کافی و برنامه ریزی داشته باشیم و اولین دغدغه ما در شورای شهر برنامه جامع و کامل برای تهران است.

وی با بیان اینکه در شوراهای دوم و سوم برنامه‌های یک ساله و چند ساله طراحی کردیم افزود: شورای بعدی فاقد برنامه نیست و طرح‌هایی که طراحی شده و شهرداری نیز باتوان خوب آن را عملی کرده است در شورای چهارم ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اهمیت شهر تهران گفت: اهمیت در تهران به وضوح احساس می شود چرا که دیگر شهرها از آرامش و متقابلا ناآرامی آن تأثیر می‌گیرند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در شورای دوم و سوم با وجود اختلاف سلیقه‌ها اختلافات سیاسی جایی نداشت و سبب شد شهرداری نیز مطلوب‌تر به وظایف خود عمل کند.

وی تأکید کرد: اگر شوراهای شهر تیم خوبی نداشته باشد شهرداری هم نمی‌تواند در مسیر به خوبی حرکت کند و شوراها مانند ریلی هستند که واگن شهرداری بر روی آن به حرکت درمی آید.

چمران با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه شوراها ریشه شهرداری است گفت: اگر ریشه و اصل را خوب طراحی کنیم به طور قطع شهردار خوب هم می تواند شهری بسازد که به نقطه نظر مطلوب برسد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به انتخابات شورای شهر در خرداد ماه گفت: لیست و فهرست متعدد به مردم ارائه ندهید لذا مردم سردرگم می شوند و خواسته آنها لیست واحد است.

چمران در پایان خاطرنشان کرد: اگر لیست مناسب برای شوراهای شهر به مردم ارائه ندهیم قطعا هیچ کس نمی تواند 31 نفر را به خوبی برگزیند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار