رئیس مرکز امور بین المل حزب موتلفه اسلامی در دیدار با برخی سیاستمداران جوان حزب حاکم چین گفت: ما معتقدیم غربی‌ها با اعتقاد به اینکه این قرن، قرن آسیاست،‌ توانمندی ملت‌ها را صرف جنگ و خونریزی می‌کنند و این در حالی است که ظرفیت انسانی، ذخایر، انرژی و بازار مصرف آسیا قابلیت قدرت اول جهان شدن را دارد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، حمید رضا ترقی   در دیدار با هیات چینی از استان مسلمان نشین "سین چیانگ" با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین ایران و چین اظهار داشت:  اشتراکات فرهنگی بین ما و استان شما در چین کاملا در زبان و ادبیات بین ما و شما مشهود است و روابط ما با چین و ختن ناشی از همین ارتباطات تنگاتنگ بوده است.

 رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی در ابتدای سخنانش با تقدیر از اقدامات خوب دولت چین در رابطه با بهبود وضعیت اقتصادی مردم مسلمان استان سین چیانگ افزود: امیدواریم در سفر آینده که به آن منطقه داریم مردمی که از مسکن مناسب بی‌بهره بودند و در شهر کاشغر زندگی می‌کردند به مسکن‌های جدیدی که در حال ساخت هستید منتقل شوند.

روابط ایران و چین راهبردی است


ترقی در ادامه خطاب به هیات چینی گفت: 2 ملت ایران و چین مراودات فرهنگی ، اقتصادی، سیاسی دو هزار ساله با یکدیگر دارند و خوشحالیم که این روابط راهبردی در همه حوزه‌های علمی،‌اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی گسترش یافته است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: قطعا روابط 10 ساله بین دو حزب موتلفه اسلامی و حزب حاکم چین در تقویت روابط دو کشور بسیار موثر بوده است و تبادل هیات بین دو حزب نشان دهنده افزایش روابط صمیمانه و اثر گذاراست.

رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی  با بیان اینکه شما زمانی به ایران سفر کرده‌اید که همه نیروهای سیاسی حزب در گیر انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و سرنوشت ساز ایران هستند،گفت: انتخاباتی که غربی‌ها برای تاثیر گذاری بر سرنوشت آن توسط خودشان و عوامل منطقه‌ای  ایشان هزینه کرده‌اند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر منطقه خاورمیانه و اطراف کشور ما درگیر تحولات گسترده سیاسی است و کشور دوست و هم پیمان ما سوریه در معرض یک تهاجم وسیع تروریستی از سوی غربی‌ها است. همچنین عوامل تروریست مرتبط با امریکا در کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان در اطراف ما منطقه را به سمت ناامنی سوق می‌دهند.

آسیا قابلیت قدرت اول جهان شدن را دارد

ترقی افزود: ما معتقدیم غربی‌ها با اعتقاد به اینکه این قرن ، قرن آسیاست،‌توانمندی‌های ملت‌های ما را صرف جنگ و خونریزی می‌کنند.

وی یادآور شد : ما احساس می‌کنیم امریکا و اروپا نمی‌خواهند آسیا به قطب قدرتمند اقتصادی،سیاسی جهان تبدیل شود. این در حالی است که ظرفیت انسانی،ذخایر،انرژی و بازار مصرف آسیا قابلیت قدرت اول جهان شدن را دارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، تاکید کرد: به اعتقاد ما احزاب آسیایی باید هدف بلند مدت خود را بر این بگذارند که آسیا  با تمدن کهن به قدرت اول فرهنگی،سیاسی و اقتصادی جهان تبدیل شود.

ترقی با اشاره به تئوری رئیس جمهور جدید چین که می‌خواهد تحت عنوان رویای چینی با تکیه به عظمت ملی چین را به جایگاه اول برسانند گفت:  ما آسیایی‌ها باید با تکیه بر ملت های آسیا خود را به نقطه مطلوب برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ملت‌های آسیا به فرهنگ و تمدن خود افتخار کنند و عزت ملی خود را تقویت کنند؛ آسیا قطعا در آینده به قدرت اول جهان تبدیل می شود.

رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی   با تاکید بر اینکه ما ملت ایران با تکیه بر همین عزت ملی و هویت تاریخی به دنبال احیای دوباره تمدن درخشان اسلامی در کشور و منطقه هستیم افزود:‌ما در حدود 800 سال پیش تمدن درخشان اسلامی‌ای داشتیم که آثار و تبعات و فرهنگ ناشی از آن در هند و چین نیز هنوز قابل رویت است.

غربی ها بدنبال گرفتار کردن مردم آسیا در جنگ های فرقه ای هستند

وی  راه رسیدن به هدف اول شدن آسیا در جهان را شناخت نقشه‌های دشمن علیه استقلال و تمدن‌های آسیا ذکر کرد و ادامه داد:متاسفانه غربی‌ها با کمک صهیونیست‌ها و سیاست‌های استعماری انگلیس توطئه خطرناکی دنبال می‌کنند که اختلاف افکنی قومی مذهبی و اعتقادی از جمله آن هاست.

 ترقی گفت: غربی‌ها از طریق سیستم‌های جاسوسی خودشان با پول دلارهای نفتی کشورهای منطقه و گرفتن مزدور از کشورهای آسیایی و با استفاده از مزیت‌های ملت آْیا که برخورداری از پرطرفدارترین ادیان است می‌خواهند جنگ فرقه‌ای و مذهبی راه بیاندازند.

به گفته وی غربی ها با درگیر کردن مردم در جنگ قومیت ها به موازات در بین دولت های منطقه نیز ایجاد تقابل می‌کنند.

رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی  با اشاره به درگیری های غرب و شرق آسیا اظهار داشت:  در غرب آسیا اعراب طرفدار امریکا با اعراب ضد امریکا در حال جنگ و نبرد هستند و در شرق آسیا کشورهای طرفدار غرب مثل کره جنوبی، فیلیپین و ژاپن در مقابل کره شمالی و چین قرار دارند و امریکا به افزایش اصطکاک میان آن‌ها دامن می‌زند.

 عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: اینها حقیقت پنهانی را آشکار می‌کند و آن اینست که غرب با روش غیر کلاسیک جنگ نظامی پیچیده‌ای را برای مقابله با رشد و اقتدار آسیا بویژه کشورهای اسلامی آغاز کرده است.

وی تاکید کرد: در این شرایط ایران و چین که از فرهنگ و تمدن بزرگی برخوردارند مسوولیت سنگینی در مقابله با این توطئه امریکا به عهده دارند.

ترقی افزود: ما نمی‌توانیم امنیت ملی خود را بدون آنچه که در آسیا می‌گذرد تعریف کنیم و نمی‌توانیم تنها به فکر توسعه داخلی باشیم و از اوضاع اطراف کشورمان غافل باشیم.

وی در ادامه یادآور شد: خوشحالیم که کشور چین از مرحله گذار سیاسی مهمی عبور کرده و تغییرات در هسته مرکزی حزب حاکم منجر به مدیریت جدید در برخورد با مسائل داخلی و بین المللی و حضور پر رنگ در مناسبات منطقه آسیا و ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌های امریکا در منطقه شده است.

رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی  تاکید کرد : ایران نیز با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وارد مرحله جدید‌ی از مدیریت در منطقه و جهان می‌شود و زیرساخت‌های این حرکت در سال‌های اخیر در کشور بوجود آمده است.

ترقی با اشاره به تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه ایران عنوان کرد: با این وجود همه زیرساخت‌های لازم در کشور برای رسیدن به اهداف در کشور وجود دارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ، ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد، مدیریت فکری و فرهنگی بیداری اسلامی ، حضور در پیمان‌های منطقه‌ای، تشکیل بانک توسعه اسلامی و کاهش وابستگی به دلار امریکا را از جمله این زیرساخت ها عنوان کرد.

وی  تاکید کرد:باید در آسیا و جهان نظم نوینی حاکم کنیم تا صلح ،آشتی و زندگی مسالمت آمیز، عدالت،پیشرفت،امنیت و آسایش برای همه جایجنگ ،خونریزی،ترور،کشتار،‌تهدید و اعتیاد و تحریم ظالمانه را بگیرد.

ترقی خطاب به هیات چینی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری دو حزب در تحقق اهداف روز به روز افزایش پیدا کنند و از طریق تقویت روابط دو حزب بتوانیم به اهداف بلند در آسیا نزدیک شویم.

وی در پایان از پذیرایی دو هیات اعزامی از ایران برای بررسی اشتغال‌های کوچک در نمایشگاه گوانجو توسط حزب حاکم چین تشکر کرد.

 سطح روابط دوجانبه ایران و چین باید افزایش یابد

همچنین در این دیدار  "موردن موگدی"  شهردار شهر اکسو از استان مسلمان نشین  سین چیانگ چین طی سخنانی با بیان ارتباط 10 ساله حزب حاکم چین با حزب موتلفه اسلامی بر افزایش سطح روابط دوجانبه تاکید کرد و افزود: پس از آنکه از دو هزار سال پیش مردم چین و ایران از طریق جاده ابریشم به هم پیوستند دوستی و صمیمیت نسل به نسل بین دو کشور افزایش یافته و همکاری ها هم اکنون مستحکم تر از گذشته شکل گرفته است.

وی با اشاره به منافع مشترک اقتصادی دو کشور افزود: هم اکنون با وجود آنکه تحریم های اقتصادی غرب و امریکا بر همکاری چین و ایران تاثیر منفی داشته است اما مردم و دولت چین و ایران توانایی آن را دارند که مشکلات را حل و فصل کنند.
موردن موگدی ،با بیان اینکه دو کشور در امور بین الملل و منطقه ای نیز مشورت تنگاتنگ دارند افزود:چین تمایل دارد روابط دوستانه را گسترش دهد زیرا به این سطح روابط راضی نیستیم.

شهردار شهر اکسو ادامه داد: سال گذشته هجدهمین کنگره حزب حاکم چین با موفقیت برگزار شد و از پیام شما به این کنگره تشکر می‌کنیم.در این کنگره برنامه توسعه 5 تا 10 سال آینده چین مطرح و مصوب شد که باید تا سال 2020 توسعه رفاه در چین انجام شود و شاخص GDP و سرانه درآمد شهروندان باید دو برابر شود.

وی با اشاره به آزادی ادیان در چین افزود: 10 میلیون مسلمان در استان سین چیانگ زندگی می‌کنند که دارای 20هزار مسجد و 30هزار روحانی هستند.

شهردار شهر اکسو در پایان ابراز امیدواری کرد که هیئتی از حزب موتلفه دوباره به سین چیانگ سفر کند و شاهد تحولات و پیشرفت سریع سه سال گذشته در این استان باشد.

در این دیدار همچنین معاون مدیرکل امور بین الملل حزب حاکم چین ضمن تشکر از رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی به‌خاطر همکاری در میزبانی از هیئت‌های اعزامی به ایران بر توسعه همکاری وروابط مستقیم استان‌های چین با ایران تاکید نمود و از نماینده حزب برای شرکت در اجلاس آینده" آی کپ" در چین دعوت کرد.

انتهای پیام/





برچسب ها: ترقی ، چین ، موتلفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار