به گزارش
گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور ضمن اعلام این خبر گفت: حوادث ترافيكي نخستين علت بار بيماريها، دومين علت سالهاي از دست رفته عمر به علت مرگ زودرس و سومين علت سالهاي از دست رفته عمر به علت ناتواني است.
دکتر مشیانه حدادی در ادامه افزود: حوادث ترافيكي، در سال 90 عامل فوت 20 هزار و شصت و هشت نفر و حدود 800 هزار مجروح بوده است که شامل 55 كشته و 2هزار و صد مجروح در روز و 2 كشته و 87 مجروح در هر ساعت بوده است.
وی در ادامه افزود: بر اساس مطالعات پژوهشكده حمل و نقل وزارت راه، هزينه هاي مستقيم درمان مصدومين حوادث ترافيكي در سال 86 ، 11درصد كل هزينه ها و هزينه فوت، معلوليت، كاهش كيفيت زندگي و تبعات اجتماعي اقتصادي و فرهنگي آن 50 درصد هزينه ها را تشكيل مي دهد.
رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور گفت: برپایه این مطالعات در سال 89 در كشور راهبرد ملي ايمني راههاي ايران با همكاري پليس راهنمايي و رانندگي، سازمان راهداري، معاونت هماهنگي وزارت كشور،معاونت سلامت وزارت بهداشت، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي، معاونت آموزش و نوآوري وزارت آموزش و پرورش، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، شركت ارتباطات زيرساخت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، جمعيت هلال احمر و بيمه مركزي ايران و با همت وزارت راه و شهرسازي تهيه و در سال 90 بازنگري شد.
دکتر حدادی افزود: بر همین اساس چشم انداز اين راهبرد استفاده ايمن از راه براي تمام اقشار جامعه و هدف كلي آن كاهش شاخص تلفات رانندگي به 100 هزار نفر جمعيت در دوره 10 ساله به طوريكه مقدار اين شاخص در ابتداي سال 1400، به عدد 9 برسد(اين شاخص در انتهاي سال 88 حدوداً 30 محاسبه شد) در تدوين اين شاخص لزوم كاهش سالانه 10درصد تلفات رانندگي مطابق بخش 3 از بند "و" ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران لحاظ شده است./ح