بر اساس دومين گزارش بين المللي وضعيت ايمني راه ها(2013) که 98.6درصد جمعیت جهان یعنی بالغ بر 6.8 میلیارد نفر جمعیت را پوشش داد، سالانه 1.24 میلیون نفر در اثر حوادث ترافیکی در سراسر جهان فوت ميكنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر مشیانه حدادی  رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور گفت:بر اساس دومين گزارش بين المللي وضعيت ايمني راهها(2013) که  98.6درصد جمعیت جهان یعنی بالغ بر 6.8 میلیارد نفر جمعیت را پوشش داد، سالانه   1.24 میلیون نفر در اثر حوادث ترافیکی در سراسر جهان فوت مي كنند.

اگرچه این آمار در مقایسه با نخستین گزارش ایمنی راهها(سال 2007) تغییری نداشته ولی طی این مدت 15درصد به تعداد خودروهای جهان افزوده شده است.

وي ادامه داد:تنها در 88 کشور جهان فراوانی فوت ناشی از حوادث ترافیکی در مقایسه با نخستین گزارش ایمنی جاده ای کاهش داشت .

 در این گزارش، متوسط جهانی میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی 18 به ازای صدهزار نفر جمعیت بود. در میان مناطق مختلف، منطقه افریقا با متوسط   24.1 مرگ به ازای صد هزار نفر جمعیت بالاترین و منطقه اروپا با متوسط   10.3 مرگ به ازای صد هزار نفر جمعیت کمترین میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به ازای صدهزار نفر جمعیت را به خود اختصاص دادند.

حدادي در خصوص کشورمان ایران، در نخستین گزارش جهانی ایمنی راهها آمار فوت حوادث ترافیکی 22918 مورد بود (سال 86) که در دومین گزارش به 23249 مورد(سال 89) افزایش داشت، عنوان کرد: این افزایش 1.4 درصدی در آمار فوت در حالیست که تعداد وسایط نقلیه ثبت شده کشور 21.5درصد افزایش داشت. میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به ازای صد هزار نفر جمعیت در ایران، در نخستین گزارش جهانی ایمنی راهها   35.8   بود که در دومین گزارش جهانی ایمنی راهها به 34.1   کاهش یافت.

این در حالیست که ایران در منطقه مدیترانه شرقی( EMRO ) بالاترین میزان مرگ به ازای صد هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده و عراق(31.5)، و عمان (30.4) در جایگاههای بعدی قرار داشتند، کمترین میزان مرگ به ازای صد هزار نفر جمعیت در این منطقه مربوط به بحرین(10.5) و امارات متحده عربی(12.7) بود. شایان ذکر است کشورهای جیبوتی، لیبی و سومالی در منطقه مدیترانه شرقی، در این رده بندی شرکت نداشتند.

وي خاطرنشان کرد:به استناد این گزارش، 60 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در گروه سنی 15 تا 44 سال یعنی گروه سنی مولد و نان آور جامعه رخ میدهد و 80درصد مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای با درآمد متوسط   اتفاق می افتد در حالی که این کشورها 72درصد جمعیت جهان و 52درصد  کل وسایط نقلیه ثبت شده جهان را به خود اختصاص می دهند.

قانون برنامه پنجم توسعه کشور، کاهش سالیانه 10درصد  آمار فوت ناشی از حوادث ترافیکی را تکلیف نموده است در حالیکه در سال 90(20068) نسبت به 89 (23249) کاهش 13.7درصد فوت ناشی از حوادث ترافیکی را تجربه نمودیم و 3.7درصد از برنامه جلوتر بودیم.

تاکنون طبق آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی( 9 ماهه نخست سال) در مقایسه با مدت مشابه سال 90، کاهش 6.6درصد داشتیم(15381 در سال 91 در مقایسه با 16460 سال 90) و امیدوارم با احتساب کاهش سال قبل سرجمع به کاهش سالیانه 10درصد پایبند باشیم.
 
برچسب ها: ترافیک ، ایمنی ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار