به گزارش
سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از "شاتا" سيد عليرضا شجاعي ؛ در سمپوزيوم توليد پايدار در صنعت خودرو با تاكيد بر استقلال ارزي در صنعت خودرو و افزود : معتقدم كه با برنامه ريزي مي توان به اعداد بالاتري دست يافت و در تعامل با بخشهاي پشتيبان ، به استقلال ارزي حوزه خودرو رسيد.
وي با تاكيد بر لزوم بازار رساني در صنعت خودرو و تامين سرمايه در گردش افزود : بايد از نگاه صرفا صيانتي در اين صنعت به نگاه توسعه اي برسيم و توليد بدون كارخانه و كمك به تكميل ظرفيتهاي خالي شكل بگيرد.
شجاعي با بيان اينكه امسال تلاش مي كنيم دو جريان ارزي و پولي به سمت توليد حركت كند گفت : امسال 20 هزار ميليارد تومان اضافه بر تسهيلات سرمايه در گردش حوزه توليد نياز داريم تا بتوانيم به استقلال ارزي برسيم.
وي تاكيد كرد : اگر تشكلها و بنگاهها زنجيره ارزشي را شكل بدهند و كمك هاي مالي و تسهيلات به حلقه اول برسد موثرترين حلقه ، كمك ها را دريافت خواهد كرد.
معاون برنامه ريزي وزير صنعت ، معدن و تجارت تصريح كرد : ايجاد تراز ظرفيتي و منفعتي در حوزه توليد كه بيشتر به بنگاهها و تشكلها وR&D بر مي گردد به استقلال ارزي كمك شاياني خواهد كرد.
شجاعي با تاكيد بر پشتيباني از زنجيره خودرو و توليد قطعات آن افزود: امسال را بايد سال بازار رساني به محصولات ايراني بدانيم و تشكل ها و بخش خصوصي و نيز دولت در اين زمينه تلاش نمايند.
وي تصريح كرد: در استراتژي صنعت خودرو كه با كمك تشكل ها شكل گرفت به نكات جديدي در چشم انداز خودرو رسيديم و يكي از آن نكات اين است كه آيا به اين حجم زياد قطعه سازان كوچك نياز داريم؟
شجاعي ادامه داد:مقام معظم رهبري بر مقياس توليد تاكيد دارند و رقابت پذيري نيز از ديگر تاكيدات ايشان و تمامي اسناد بالادستي و سياستهاي كلي صنعت و توليد و برنامه پنجم است .
به گفته وي سال گذشته بيش از 300 ميليون دلار صادرات در حوزه خودرو انجام شد و بر اين اساس اگر اين صنعت به شرايط عادي خود برسد جهش خوبي در اين حوزه خواهيم داشت.
وي اضافه كرد : پتانسيل صادرات يك ميليون و توليد 3 ميليون دستگاه خودرو را طبق اهداف سند چشم انداز بيست ساله داريم.
شجاعي ياد آور شد : چند نوع نگاه به اين صنعت در دنيا هست كه نگاه صنعتي اشتغال زا ، نگاه سود آوري اين صنعت ، صنعتي وجهه آور ، نگاه درآمد زايي مالياتي براي دولت ، صنعتي صنعت ساز و صنعتي استراتژيك از نگاهها ي موجود به اين صنعت در دنياست.
وي همچنين نگاههاي موجود به اين صنعت را صنعتي فرهنگي ، صنعتي سياسي و صنعتي ارز آور برشمرد و اضافه كرد : به رغم اينكه نياز يك هزار ميليارد توماني خودرو سازان كشور محقق نشد ، اگر در شرايط فعلي نيز كمكهاي مالي محقق شود يك ميليارد دلار ارز آوري براي كشور در پي خواهد داشت وبا برگشت ارز به صنعت خودرو ، كم كم استقلال مالي خود را پيدا خواهد كرد ./عب