بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه 43-48 سوره شعرا

قَالَ لَهُم مُّوسَى أَلْقُوا مَا أَنتُم مُّلْقُونَ ﴿۴۳﴾ فَأَلْقَوْا حِبَالَهُمْ وَعِصِيَّهُمْ وَقَالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغَالِبُونَ ﴿۴۴﴾ فَأَلْقَى مُوسَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ ﴿۴۵﴾ فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ ﴿۴۶﴾ قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۴۷﴾ رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ ﴿۴۸﴾

موسی به آنان گفت آنچه را شما می‌اندازید بیندازید (۴۳) پس ریسمان‌ها و چوب دستی‌هایشان را انداختند و گفتند به عزت فرعون که ما حتما پیروزیم (۴۴) پس موسی عصایش را انداخت و بنا گاه هر چه را به دروغ برساخته بودند بلعید (۴۵) در نتیجه ساحران به حالت سجده درافتادند (۴۶) گفتند به پروردگار جهانیان ایمان آوردیم (۴۷) پروردگار موسی و هارون (۴۸)

یک تعبیر از سحر ساحران این است که سحر تبلیغات باطل و فریبنده ای است که با شیوه های شست وشوی مغزی می کوشد مردم را به جانبی در جهت مصالح و منافع گروهی خاص بکشاند.

امروز در جهان مردم چه بسیار کارها که می کنند و کالاها که می خرند و رفتارها که با یکدیگر دارند و هیچ یک مستقیم از عقل و درایت ایشان نیست و همگام با مصالح و منافع ایشان نیست.



گاهی صرفاً به دلیل تلقینات و تبلیغات، بدان مایل شده اند اما اگر در وسط همین معرکه سحر سوداگران جهان، انسانی پیدا شود و حقیقت حال را بر زبان آورد و مردم را هشیار کند سخن او اژدهایی است که می تواند همۀ دروغها را ببلعد.

البته سوداگران اجازۀ اظهار چنین معجزه ای را به کسی نمی دهند و هزار فتنه و آشوب می کنند تا کسی دروغهای آنها را باطل نکند، مگر ناگاه و بی خبر با آن روبرو شوند.

چنانکه در امریکا به ناگاه والت ویتمان سر از گریبان برداشت جامعه برداشت و به قول خود «عربده ای بر بام هستی کشید و چه بسیار خیالات و اوهام باطل را به اژدهای شعر خود فرو بلعید».

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار