در حالي شاهد تردد خودرو هاي فرسوده و باكيفيت پايين هستيم كه به گفته كارشناسان 80درصد آلودگي هوا ناشي از تردد آنهاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران: درحالي مصوبه توليد خودرو و سوخت استاندارد به تعويق افتاد كه به گفته كارشناسان محيط زيست 80درصد آلودگي هوا ناشي از خودرو و سوخت بي كيفيت و خودروهاي فرسوده است.
به لطف خودرو سازان مصوبه دولت تا 2ماه ديگر به تأخير افتاد و طبق ضرب الاجل تعيين  شده از سوي محيط زيست از ابتداي تير ماه سال جاري تنها خودروهاي داراي استاندارد يورو 4حق تردد دارند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: از ابتداي تير ماه خودروهايي كه استانداردهاي يورو 4را پاس نكنند شماره گذاري نمي شوند. طبق گفته هاي محمدي زاده نصب كاتاليست و كنيستر از الزامات خودروهاي يورو 4است .
وي خاطر نشان كرد: از ابتداي تير ماه خودروهايي كه كاتاليست و كنيستر ندارند برگ معاينه دريافت نمي كنند وحق تردد ندارند.
اما اگر به سلامتي سوخت وخودرواستاندارد بشوند بايد يك سري الزامات را هم رعايت كنند كه كاتاليست و كنيستر از جمله آنهاست . به گفته كارشناسان كاتاليست مبدلي است كه در مسير خروج دود از اگزوز نصب مي شود و نزديك به 80درصد گازهاي سمي را بي اثر مي كند و به گونه اي هيدروكربن هاي نسوخته كه از موتور خارج مي شوند را به دي اكسيد كربن تبديل مي كند و نبود آن در خودرو آلايندگي خودرو را تا 10برابر افزايش مي دهد ، كنيستر يا بخار گير بنزين نيز از ديگر الزامات استانداردهاي يورو 4است.
اين قطعه با نصب در گلگير سمت راننده وظيفه ي جذب وفيلتر اسيون ناخالصي هاي موجود در گازهاي مكش شده از باك خودرو و ارسال بخارات قابل اشتعال به محفظه احتراق را دارد . اما ظاهراً اين قطعات خيلي مورد استقبال عموم قرار نگرفته تا جايي كه نامش هم به گوش خيلي ها نرسيده است .
مشاهدات خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران از سطح شهر كه اينطور نشان داد.
خيلي از راننده ها با شنيدن نام كاتاليست و كنيستر جا مي خورند كه  گويي اولين بار است كه نامش را مي شنوند .
بعضي ها هم كه نامش را شنيده اند از كمبود اين قطعه خبر مي دهند كه حتي اگر پيدا هم كني بايد بابت آن قيمت بالايي پرداخت كني . اما در اين بين نظر بعضي از رانندگان جالب تر بود. بعضي از رانندگان به صراحت مي گويند زماني كه خودرو را خريداري كرديم اين قطعه روي آن نصب بوده و اما خودمان اقدام به برداشتن آن كرده ايم و دليلش را هم كاهش قدرت موتور خودرو عنوان مي كنند.
سردار مومني هم با گلايه از خودرو سازان در گفتگوبا خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: كاتاليست و كنيستر قطعاتي هستند كه به سبب كاهش آلودگي بر روي خودرو نصب شدند اما به دليل كمبود اين قطعه در بازار زماني كه  عمر آن به پايان مي رسد رانندگان به جاي تعويض آن اقدام به برداشتن كامل آن مي كنند.

* معاينه فني با كاتاليست يا بي كاتاليست

سال گذشته بر اساس تفاهم نامه اي كه بين معاونت حمل و نقل ترافيك ، سازمان حفاظت محيط زيست و شركت سايپا يدك  امضا شد مقرر شد رانندگان تاكسي هاي پرايد با مدل ساخت 84و بالاتراز 14آذرماه براي تعويض كاتاليست و كنيستر به مراكز تعيين شده و معاينه فني مراجعه كنند اين درحالي است كه مظفر مدير عامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران اذعان داشت: در صورتي كه رانندگان نسبت به مراجعه و تعويض و نصب مبدل هاي كاتاليست و كنيستر اقدام نكنند ستاد معاينه فني از ارائه برچسب خود داري خواهدكرد.
با توجه به اينكه طول عمر مفيد كاتاليست 60هزار تا 80هزار كيلومتر است و پس از آن عملاً كارايي خود رااز دست مي دهد و ميزان آلايندگي را افزايش مي دهد اما ظاهراً مراكز معاينه فني خيلي هم اين تذكر را جدي نمي گيرند.
يكي از رانندگان تاكسي پرايد در گفتگوبا خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: به دليل اطلاع رساني ضعيف در مدت مقرر نتوانستيم نسبت به نصب كاتاليست روي تاكسي اقدام  كنيم . نصب آن هم با هزينه شخصي با توجه به گراني هاي امروز در توانم نيست.
اما نكته جالبي كه اين راننده به آن اشاره كرد اين بود كه با وجود نداشتن كاتاليست روز گذشته به مركز معاينه فني مراجعه كرده و برگ معاينه فني را دريافت كرده است.

* ملاك براي ارائه معاينه فني حداقل هاست

مدير مركز معاينه فني بيهقي در گفتگو باخبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ملاك براي ارائه معاينه فني را حداقل عنوان كرد و افزود: مركز معاينه فني حكم يك آزمايشگاه را دارد يعني اگر خودرويي حداقل ميزان آلايندگي را داشته باشد برگ معاينه فني را دريافت مي كند.
طاهريان اضافه مي كند:  
حالا اگر خودرويي فاقد كاتاليست و كنيستر باشد اما ميزان خروجي گازهاي سمي آن نرمال باشد از نظر ما تأييد مي شود.
اما بايد در نظر داشت كه با توجه به اينكه 14درصد خودروهايي كه از نظر ستاد معاينه فني مردود مي شوند بيش از 3برابر خودروهاي ديگر آلايندگي ايجاد مي كند.
نكته جالب تر اين  است كه در حال حاضر از 2ميلون و 500هزار خودرويي كه در شهر تهران تردد مي كنند تنها 500هزار خودرو تا پايان سال 91به مراكز معاينه فني مراجعه كردند و 2ميليون خودرو و همچنان بدون معاينه فني در سطح شهر تردد مي كنند.
حالا اگر نقص اين خودروها با چشم پوشي از ديگر عيوب آنها را تنها در نداشتن كاتاليست و كنيستر بدانيم به اضافه آن دسته از خودروهايي كه با وجود نداشتن اين قطعات داراي برگ معاينه فني هستند روزانه چه ميزان از اين گازهاي سمي وارد هوا مي شود و در اين شرايط تنها سؤالي كه به ذهن مي رسد اين است كه چرا مصوبه مسئولان تنها بر روي كاغذ اعتبار دارد و بس !/ف
گزارش از هنرور
برچسب ها: معاینه ، فنی ، کاتالیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار