تهيه كننده "استرداد" گفت: دخالتهای بیرونی و اظهارنظرهای بسیار در فیلمنامه "استرداد" مسیر روایت فیلم را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "استرداد" با حضور "علی غفاری" کارگردان، "محسن علی اکبری" تهیه کننده، "حمید فرخ نژاد" و "سیاوش چراغی پور" بازیگر و "بهرام دهقانی" تدوینگر، روز گذشته در دانشکده سینما و تئاتر برگزار شد.
در ابتدا "علی غفاری" کارگردان، با ابراز ناراحتی و گله از نحوه نمایش فیلم خود در این دانشکده گفت: جای تعجب دارد که دانشجویان سینمایی باید بهترین فیلم جشنواره را با این وضعیت تماشا کنند و خستگی و تلاش 2 ساله 100 نفر از عوامل فیلم با این نمایش بر تن آنها ماند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشجویان سینما آینده سینما را در دست دارند مدیران باید فکری برای این وضعیت داشته باشند.
"غفاری" در ادامه صحبتهایش در خصوص موضوع فیلم عنوان کرد: پس از جنگ جهانی، ایران در مورد حمله 3 کشور قرار گرفت و بابت این تجاوز بحث غرامت گیری مطرح شد و "استرداد" با الهام گیری از این ماجرای واقعی و البته جزئی نگرانه برداشتی آزاد را به مخاطب داده است.
وی تصریح کرد: حتی برای بیان موضوعات تاریخی از نگاه سینمایی باید نگاه کنیم به طوری که رنگ و بوی داستانی به فیلمنامه بدهیم همچنین اظهارنظرهایی متضاد از تاریخ دانان ما شنیدیم همچون "معتضد" که اعتقاد داشت طلاها به ایران بازگردانه شده است.
این کارگردان در خصوص ضعفهای فیلم اظهار داشت: زمانی که فیلمی را با سختی می سازی و قرار است به جشنواره برسد کمی با تعجیل مراحل فنی آن انجام می شود و به همین دلیل نقایصی را هم به همراه دارد.
"غفاری" ادامه داد: فصل پایانی فیلم در جشنواره فیلم فجر توی ذوق می زد و مدت زمان آن نیز بسیار طولانی بود به همین جهت در نسخه اکران عمومی تغییراتی را در فیلم اعمال کردیم.
"محسن علی اکبری"، تهیه کننده فیلم "استرداد" نیز در خصوص روند و مشکلات تولید فیلم تاریخی عنوان کرد: با توجه به اهمیت بسیار زیاد پژوهش در ساخت فیلمی تاریخی، نگارش این فیلم به مدت 2 سال انجام شد و توسط 7 فیلمنامه نویس حرفه ای مورد بحث قرار گرفت.
وی ادامه داد: در کشوری که تنها یک خط راه آهن دارد به سختی می توان به مدت یک ماه برای فیلمبردای آن را اشغال کرد، همچنین کشتی اهدایی استالین به "محمدرضا پهلوی" که توسط نیروی دریایی ارتش نگهداری می شود نیز باید در اختیار ما قرار می گرفت که استفاده از این آثار تاریخی کار بسیار دشواری است.
"علی اکبری" در خصوص دخالتهای بسیار در روایت قصه اظهار داشت:‌ما قصه دیگری را در نظر داشتیم اما برخی با بخشهایی از روایت ما مشکل داشتند و حضور "اشرف" در روند داستان و بخش پایانی وصله نچسب فیلم بود.
وی تصریح کرد: برای اصلاح ریتم به طور حتم 9 دقیقه از فیلم باید حذف شود متأسفانه دخالتهای بیرونی مسیر روایت فیلم را تغییر داد.
همچنین بعد از صحبتهای کارگردان و تهیه کننده فیلم،‌ "حمید فرخ نژاد" بازیگر "استرداد" در خصوص همراهی با شخصیت اصلی نقش گفت: کلیتی که برای اجرای نقش "فرامرز تکین" در ذهنم در نظر داشتم حال و هوای نزدیک به سینمای کلاسیک بود و به همین جهت عشق به "غزال گورانی" باید وجهی کلاسیک پیدا می کرد.
وی ادامه داد: نوع مناسبات در فیلم کلاسیک با مقوله مدرنیته متفاوت است همچنین نوع کلاسیک عاشق شدن مرد 50 ساله با نگاه امروز تفاوت دارد و من برای رسیدن به این نوع باید به شخصیت کلاسیک نزدیک می شدم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار