مخبر دزفولی گفت: براساس اهداف برنامه جامع علمی کشور، باید 50 هزار شرکت دانش بنیان در حوزه بهداشت و درمان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ مخبر دزفولی، با تبریک حلول ماه رجب گفت: در 3 دهه گذشته تلاش های فراوانی در حوزه علم و فناوری کشور انجام شد که در مواردی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی موفقیت‌هایی را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد نقشه جامع علمی کشور رفع نیازهای جامعه از طریق تبدیل علم به محصول بود، افزود: سرمایه، ظرفیت و منابع کشور محدود است و همچنین ممکن است برخی پژوهش های اندیشمندان در راستای اهداف کلان کشور نباشد، از این رو تهیه یک برنامه در این راستا بسیار ضروری بود.

وی به ظرفیت عظیم کشور تحت عنوان منابع انسانی اشاره و عنوان کرد: در گذشته حجم زیادی از بیماران برای درمان مجبور به درمان در کشورهای خارجی بودند ولی اکنون در این امر ( درمان بیماران) به مرز خودکفایی رسیده ایم.

مخبر دزفولی با اشاره به اهداف این برنامه جامع اضافه کرد: از یک محقق در میلیون باید به بیش از 2 هزار محقق در میلیون برسیم و همچنین باید 50 هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم.

وی عنوان کرد: هم اکنون سهم تبدیل مستندات علمی به محصول و قرار گرفتن در بازار نسبت به کشورهای پیشرفته، بسیار پایین است.

 ضرورت تشکیل فن بازار برای علوم پزشکی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به جشنواره علمی فناوری اشاره کرد و گفت: در این جشنواره نزدیک به 120 میلیارد تومان با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معادلات فناوری به عمل آمد که ما نیز برای علوم پزشکی باید از این نوع فن بازارها تشکیل دهیم تا بدين وسیله بسیاری از مواد مورد نیاز محققان پزشکی در داخل تولید شود.

پذیرش دانشجویان خارجی از الویت ویژه ای برخوردار است

مخبر دزفولی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: این مسئله باید در الویت برنامه ها باشد تا در امسال و یا در سال آتی محقق شود.

وی افزود: اقبال علاقمندان به تحصیل در رشته های مختلف در مجموعه علمی گوناگون زیاد است ولی به نظر من ظرفیت رشته های پزشکی در این امر به صورت سازماندهی شده و متناسب با قطب های دانشگاه‌هاست.

وی تصریح کرد: اگر این امر نیاز به ضابطه ای که جز وظایف ماست داشته باشد قطعا این حمایت انجام خواهد شد.

علی رغم مشکلات موجود شیب پیشرفت علم بالاست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان فوق افزود: برای دستیابی به پیشرفت بیشتر در این زمینه نیاز است از ظرفیت بسیاری از دانشمندان ایرانی خارج از کشور استفاده شود.

وی تصریح کرد: مراکز رشد از پیشرفت خوبی برخوردار بوده اند ولی لازم است به تدریج این مراکز از وزارت بهداشت جدا شده و به صورت مستقل وارد عمل شوند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار