با گازرسانی به کوره های آجرپزی بروجرد که تاکنون به خاطر استفاده از نفت کوره موجب ایجاد مشکلات آلودگی هوا در منطقه جهان آباد این شهرستان شده بودند، زمینه رفع مشکلات زیست محیطی این واحدها فراهم شد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، مردم مناطق دهنو مقدسی و جهان آباد سالهاست با مشکل آلودگی کوره های آجرپزی مواجه هستند، موضوعی که علاوه بر مردم منطقه موجب مشکلاتی برای صاحبان این واحدهای تولیدی نیز شده بود.

علاوه بر مشکل زیست محیطی این کوره های آجرپزی، با هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت سوخت ضرورت گازرسانی به این واحدها احساس می شد به طوریکه پیش از این رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان لرستان نیز بر این امر تاکید کرده بود.

در این راستا کار گازرسانی به این واحد ها در سال 90 با حضور نمایندگان شهر بروجرد و متولیان امر آغاز شد تا پس از دو سال این پروژه به سرانجام برسد و مناطق محل استقرار کوره های آجرپزی بروجرد بالاخره نفس بکشند.

در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفته بود که مشکل سوخت کوره های آجرپزی در بروجرد به حدی رسیده بود که برخی از این واحدها به تعطیلی کشیده شده بودند و بیکاری کارگران این واحدها تبدیل به معظلی برای این شهرستان شده بود.


علاء الدین بروجردی تصریح کرده بود که با اجرای عملیات گازرسانی به کوره های آجرپزی بروجرد هم معضل تعطیلی این واحدها حل می شود و هم مشکل آلودگی هوا در منطقه رفع خواهد شد.

همچنین مدیرکل محیط زیست استان لرستان نیز با اشاره به مشکل آلودگی کوره های آجرپزی بروجرد برای مردم جهان آباد بروجرد گفته بود که این کوره ها زندگی را برای مردم مشکل کرده اند.

محمد حسین بازگیر با تاکید بر اینکه تغییر نوع سوخت کوره های آجرپزی به خصوص در جهان آباد شهرستان بروجرد، چغلوندی و رباط شهرستان خرم آباد ضروری است، از خسارات این واحدها به محیط زیست طبیعی و انسانی این مناطق خبر داده بود.

به هر روی بعد از گذشت دو سال این پروژه به نتیجه رسید و سرپرست شرکت گاز لرستان از بهره برداری طرح گازرسانی به کوره های آجرپزی بروجرد خبر داد.


حشمت اله شمس خرم آبادی افزود: برای گازرسانی به این روستاها حدود 6.5 کیلومتر خط تغذیه فلزی 8 و 10 اینچ اجرا شده است. 

وی افزود: برای تکمیل گازرسانی به این کوره ها که در مناطق دهنو مقدسی و جهان آباد قرار دارند دو ایستگاه تقلیل فشار نیز نصب شده و 40 کوره که در این مناطق قرار دارند می توانند از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده کنند.

سرپرست شرکت گاز لرستان عنوان کرد: هزینه گازرسانی به این کوره ها حدود 15 میلیارد ریال بوده است.

شمس خرم آبادی یادآور شد: با بهره برداری از این پروژه علاوه بر صرفه اقتصادی، مزایای زیست محیطی جایگزینی سوخت گاز طبیعی به جای مازوت ازجمله اثرات قابل توجه گازرسانی به کوره های آجرپزی است./ج1


برچسب ها: کوره ، آجرپزی ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.