مسجد امام جعفر صادق (ع) روستای شوراب صغیر شهرستان سامان با قدمتی 400 سال کوچکترین مسجد در چهارمحال و بختیاری است که در اثر بی‌توجهی در حال تخریب است و نیاز به مرمت دارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، کوچکترین مسجد در چهار محال و بختیاری با زیر بنای 70 متر مربع در روستای شوراب صغیر از توابع شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، این مسجد جز آثار ملی ثبت شده است.


مسجد امام جعفر صادق(ع) شوراب صغیر با قدمتی 400 سال کوچکترین مسجد در چهار محال و بختیاری است. این مسجد به صورت خشت و گل به صورت طاقی بر روی دو ستون ساخته شده است که به گفته اهالی روستای شوراب صغیر این مسجد توسط حاج میر عباس نوربخش بنا شده است.

مسجد امام جعفر صادق (ع) شوراب صغیر برای در سال 1316 هجری شمسی بازسازی شده است و نمای این مسجد در حال حاضر کاه و گل سرخ است.

این مسجد در حال حاضر در معرض تخریب است و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

یکی از اهالی روستای شوراب صغیر در گفتگو با خبرنگار باشگاه در این خصوص اظهار داشت: مسجد تاریخی روستای شوراب صغیر یکی از تاریخی‌ترین مساجد چهارمحال و بختیاری است که در این روستا ساخته شده است و قدمت تاریخی این مسجد بیانگر قدمت روستا است وروستا شوراب صغیر استان چهارمحال و بختیاری یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این استان است.

وی با بیان اینکه شغل عمده مردم این روستا باغداری و تولید میوه است، اظهار داشت: بادام، هلو، سیب، گردو و... از جمله میوه‌هایی است که توسط اهالی این روستا تولید می‌شود و هلو تولیدی این روستا در باغات گسترده حاشیه زاینده رود شهرت کشوری پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: وجود باغات گسترده میوه، نزدیکی به زاینده رود، وجود آثار تاریخی از جمله مسجد تاریخی و... از امتیازهای این روستا به شمار می‌رود و نیاز است در جهت توسعه گردشگری گامهای بزرگی برای این روستا توسط مسئولان برداشته شود.

وی اذعان داشت: این روستا به شهرهای بزرگ استان اصفهان از جمله نجف آباد، تیران و... نزدیک است و باد از این امتیاز برای توسعه روستا بهره گرفت.

مسجددر حال تخریب است

دهیار روستای شوراب صغیر هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه با اشاره به اینکه این مسجد جز کوچکترین مساجد استان است، اظهار داشت: این مسجد دارای قدمت 400 ساله است که در دوران صفویه در این روستا احداث شده است.

محسن رحیمی با بیان اینکه مصالح استفاده در ساخت و ساز این مسجد خشت و کاهگل می باشد، بیان داشت: این مسجد در حال حاضر در حال تخریب است و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

وی اذعان داشت: تخریب این مسجد در نمای بیرونی و سقف مسجد است.

رحیمی با بیان اینکه مرمت این مسجد به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی باید مرمت و بازسازی از سوی سازمان میراث فرهنگی صورت گیرد، بیان داشت: نگهداری و مرمت از این مسجد به دلیل اینکه جز آثار ملی است باید با نظارت میراث فرهنگی صورت گیرد.

یکی از اهالی دیگر روستای شوراب صغیر در گفتگو با خبرنگار باشگاه  با بیان اینکه این مسجد جز آثار تاریخی این روستا است، بیان داشت: باید رسیدگی به آثار تاریخی بیش از آثار دیگر در دستور کار مسئولان و ارگان‌های دولتی قرار گیرد.

یزدانی با اشاره بر اینکه این مسجد در مسیر زیبای باغات این روستا قرار دارد و می‌تواند جز مکان‌های گردشگری این شهرستان باشد، بیان داشت: مکان‌های گردشگری و تاریخی این شهرستان برای گردشگران شناخته شده نیستند.

وی بیان داشت: آثار گردشگری و تاریخی باید به صورت گسترده به گردشگران معرفی شود./ج1
برچسب ها: شهرکرد ، تخریب ، مسجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.