رئيس انجمن پسته ايران افزود: سالانه 200 هزار تن پسته در کشور توليد مي‌شود و 40 درصد از صادرات بخش کشاورزي به پسته اختصاص دارد و سالانه يک و نيم ميليارد دلار ارزآوري براي کشور به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جلال‌پور با بيان اينکه پسته ايران به 70 کشور دنيا صادر مي‌شود افزود: 19 استان کشور در بحث توليد پسته فعاليت مي‌کنند و در مجموعه 400 هزار هکتار از باغات کشور به توليد پسته اختصاص داده شده است.

رئيس انجمن پسته ايران با بيان اينکه توليد پسته با کمترين کمک دولتي همراه بوده است، گفت: 150 هزار اشتغال در توليد و فرآوري پسته، مصرف کم آب، 10 درصد ارز بري و 85 درصد ارزآوري موقعيتي بسيار مناسبي را فراهم کرده که توليد پسته در کشور توسعه داشته باشد.

جلال‌پور يادآور شد: پسته رتبه اول صادرات غيرنفتي کشور را به خود اختصاص داده و آنچه که بايد مورد توجه قرار داده شود اين است که در موقعيت فعلي کشور بهترين راه درآمدزايي و ارزآوري افزايش توليد پسته است.

رئيس انجمن پسته ايران با اشاره به اينکه به زودي تشکل ملي پسته در کشور راه‌اندازي مي‌شود يادآور شد، بزودي روند حرکتي تشکل‌هاي پسته در استان‌هاي داراي اين پتانسيل شکل خواهد گرفت و پس از راه‌اندازي اين مجموعه ها تشکل ملي پسته در کشور راه اندزاي مي‌شود.

رئيس انجمن پسته ايران در خصوص عدم وجود پسته در سبد خانوارهاي ايراني، گفت: سالانه حدود 15 تا 20 هزار تن پسته در کشور مصرف مي‌شود که البته بايد اين ميزان افزايش يابد./س
برچسب ها: دلار ، صادرات ، پسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار