عشق کشف نشده ای درون این مرد بود که سالها او را دچار مشکلات روانی می کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، مصاحبه کریستوف والتز در حاشیه جشنواره کن 2013: هنرپیشه ای که از تئاتر کار خود را آغاز کرد و بیشتر دوستداران سینما او را با نقش سرهنگ "هانس لاندا" در فیلم "حرامزاده های لعنتی" اثر "کوئنتین پارانتینو" که باعث شهرت وی شد می شناسند.
فیلمی که جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد سال 2009 را برای وی به ارمغان آورد، همچنین وی استعداد خود را در اثر "رومن پولانسکی" ،"کشتار"(2011) و سپس دوباره با "تارانتینو" در نقش "دکتر شولتز" در فیلم "جانگوی آزاد شده" (2013) نشان داد و ثابت کرد که درک بالایی از هنر دارد.

*چه چیزی باعث شد که شما به یک بازیگر تبدیل شوید؟
به نظر من هر کدام از ما در زمانی از زندگی خود رویای بازیگر شدن را در ذهن داشته ایم، در دوران کودکی نیز نقش های متفاوتی را بازی کرده ایم، در بزرگسالی جدا از نقش هایی که در کودکی بازی کرده ایم هرکدام به سوی افق های دیگر می رویم. میل به بازیگری در فیلم هرگز مرا رها نکرد تا جایی که حتی تبدیل به یک عقده روحی شد تا حدی که چند سال تحت درمان روانکاو قرار گرفته ام تا دلایل ناخودآگاه انتخاب این شغل روشن شود! اما پس از گذشت سالها در این شغل دیگر این سؤال معنا نداشت دیگر تبدیل به یک عادت شده بود، شاید کسی باید مرا برای توقف متقاعد می کرد.

*قبل از ورود به سینما شما در تئاتر کار می کردید و پس از آن در تلویزیون، آیا برای یک بازیگر این جابجایی ها دشوار نیست؟
تفسیر شما از نقش متفاوت است اما انتقال از جایی به جای دیگر مشکلی ایجاد نمی کند، گرچه بازیگری که زمانی را روی سن تئاتر گذرانده به چند روز وقت برای انطباق خود برای بازدید در سینما نیاز دارد و این مشکل بزرگی نیست.

*چگونه خود را برای ایفای یک نقش آماده می کنید؟
خیلی ساده، اطمینان حاصل می کنم که دیالوگ ها را به خوبی از بر دارم و پس از آن روز بازی که بیاید آماده هستم. شما نمی توانید یک بازیگر متولد شوید به نظر من کارهای زیادی وجود دارد که یک بازیگر برای رسیدن به مهارت باید انجام دهد این کار یک کار قهرمانانه و نیمه باطنی است. من از تمام روش های تمرین بازیگری و ایدئولوژی های مرسوم متنفرم من تجارب خود را از این روش های یادگیری به دست نیاوردم.

*اما با این وجود شما تحصیلات خود را با "لی استارسبرگ" و "استلا آدلر" انجام داده اید، درست است؟
درست است، من 2 سال در آنجا بودم و این یک تجربه فوق العاده بود اما این مسئله به 30 سال پیش باز می گردد، اکنون من اعتماد به نفس دارم و امروز می دانم که دقیقا چه می خواهم و به کجا می روم. مهم این است که دید مخصوص خود را داشته باشی و بتوانی راهی که می خواهید طی کنید را خود بسازید.
این تقریبا شبیه آن است که با وجود حرفهای منتقدین به تماشای یک فیلم بروید تا نظر خود را بیان کنید.

* آیا گاهی اوقات از بداهه هم استفاده می کنید؟
من بداهه را دوست ندارم، نوشتن و ایجاد یک فیلمنامه خود کار یک نویسنده است و ذهن است که آن را تفسیر می کند.
من از آن خوشم نمی آید درست مثل این است که یک نویسنده بیاید و به من بگوید چطور باید یک سکانس را بازی کنم. از سوی دیگر من بداهه را دوست ندارم چون فکر می کنم در آن خوب نیستم.

*چطور فیلمنامه ای نظر شما را برای ایفای نقش در یک فیلم جلب می کند؟
شاید پاسخ من احمقانه به نظر برسد اما فقط یک فیلمنامه خوب برای من کافی نیست! بسیار علاقمندم پروژه هایی را بپذیرم که مرا در معرض خطر قرار می دهد، دوست دارم خود را در معرض خطر قرار دهم تا محدودیت های خود را بیازمایم.

*کدام بخش از وجود شما، یک انسان و یا یک بازیگر تأثیر بیشتری از دیگری گرفته است؟
بدون شک بخش انسانی گزینه دیگری وجود ندارد.
شما نمی توانید فقط یک بازیگر باشید.شاید در تئوری چنین باشد اما در عمل خلاف این است. ما نمی توانیم خلاف چیزی که هستیم ادعا کنیم. گفتن اینکه یک بازیگر می تواند می تواند خود را عوض کند مضحک است. شاید یک مخاطب تغییراتی را ببیند اما در واقع چنین نیست به نظر من یک بازیگر انتخاب دیگری جز قرار دادن بخشی از وجود خود در نقش ندارد، هیچ راه فراری وجود ندارد.
شما مجبورید خودتان باشید حتی روی سن.

* سال 2000 شما برای ساخت فیلمی تلویزیونی به پشت دوربین رفتید، آیا دوست دارید همین کار را در سینما انجام دهید؟
البته، من همواره پیگیر این موضوع هستم، اما همیشه در لحظه آخر مسئله ای به وجود می آید که مرا جلوی دوربین می برد و از سویی تأمین مالی یک فیلم بسیار پیچیده است.
اما من هرگز از این فکر که پروژه ای را رهبری کنم بیرون نخواهم آمد. من ایده هایی برای ساخت فیلم دارم اما آنها برای بازیگری به سن و سال من بسیار دشوارند و دیگر جوان نیستم، نمی خواهم فیلمی کوچک بسازم، من دیگر زمانی برای تغییر ندارم.

* در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
- من درحال آماده شدن برای فیلمبرداری فیلمی به کارگردانی "تیم برتون" به نام "چشم های بزرگ" هستم که فیلمبرداری آن ماه ژوئیه شروع می شود./ي2

ترجمه از عاليه سجودي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار