رييس اداره حفاري منطقه خارگ گفت: با تصفيه و بهسازي گل‌هاي روغني در اين منطقه، حدود 2.5 ميليون يورو در هزينه هاي حفاري صرفه‌جويي شده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران ، غلامرضا زماني با بيان اين مطلب گفت: اداره حفاري و ترميم چاه منطقه خارگ به منظور نگهداري، تصفيه و بهسازي گل روغني از دكل‌هاي حفاري، اقدام به تهيه يك پلنت كرده كه از زمان تهيه اين پلنت، علاوه بر صرفه‌جويي و كاهش هزينه نقل‌و‌انتقال، از آلودگي محيط زيست نيز جلوگيري به عمل آمده است.

وي تصريح كرد: علاوه بر منطقه خارگ، گل‌هاي روغني ساير مناطق عملياتي شركت نفت فلات قاره شامل سيري، لاوان و بهرگان نيز به اين منطقه انتقال داده و تسويه مي شود.
 
به گفته زماني، گل‌هاي روغني پس از انتقال از دكل‌هاي حفاري دريايي و در خشكي به وسيله مخازن سيار، به اين پلنت منتقل و سپس به وسيله يك دستگاه سانتريفيوژ تصفيه مي‌شوند؛ همچنين بعد از گرفته شدن نا‌خالصي‌هاي آن در مخازن نگهداري گل روغني ذخيره و جهت استفاده مجدد آماده مي شوند.
 
گفتني است: در بعضي از سازند‌هاي چاه هاي حفاري به دلايل خاصي از گل روغني كه در تهيه آن گازوئيل به كار رفته است، استفاده مي‌شود. اين مواد پس از اتمام عمليات حفاري در خشكي معمولاً سوزانده و در دريا ريخته مي‌شوند كه با اين اقدام از آلودگي محيط زيست خليج فارس جلوگيري خواهد شد.
برچسب ها: صرفه جویی ، یورو ، حفاری ، خارگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار