سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: مهم‌ترین مشکل صنعت در ایران نقدینگی برای سرمایه در گردش است و شرایط انقباضی در بانک سبب نقدینگی و ارتباط آن با سرمایه در گردش است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، استان قزوین با ظرفیت شش شهرک صنعتی و حدود دو هزار و 500 واحد صنعتی یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشورمان محسوب می‌شود.

احداث نخستین شهر صنعتی با نام شهر صنعتی البرز در این استان نام قزوین را در این عرصه بیش از پیش ماندگار کرده است.

در درجه نخست صنایع کانی‌های غیر فلزی شامل کاشی و سرامیک، سنگ‌های تزئینی، چینی آلات، کریستال و بلور جزو صنایع قزوین می‌باشند.

پس از صنایع کانی‌‌های غیر فلزی، صنایع نساجی و پوشاک، چرم و صنایع شیمیایی و ماشین سازی، صنایع فلزی و قطعه سازی دارای اهمیت می‌باشند.

شهرک صنعتی کاسپین نیز از ظرفیت‌های صنعتی جدید استان قزوین در فاصله 130 کیلومتری پایتخت است.

اهمیت صنعت و وضعیت اقتصاد کشور در شرایط کنونی کشور سبب شد تا با روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس که نمایندگی مردم بویین زهرا و آوج را در مجلس شورای اسلامی بر عهده دارد گفت‌و‌گویی انجام دهیم که در پی می‌آید.

 

در مورد وضعیت صنعت در کشور و همچنین در شهر قزوین توضیح دهید.

عباسپور: مشکلات صنعت در قزوین همانند مشکلات صنعت در کشور است؛ می‌توان گفت مهم‌ترین مشکل صنعت در ایران که 70 درصد مشکلات از آن است مربوط به نقدینگی برای سرمایه در گردش است؛ شرایط انقباضی در بانک سبب نقدینگی و ارتباط آن با سرمایه در گردش می‌شود.

 

بودجه اختصاص یافته بانک مرکزی به بخش صنعت چه مقدار است؟

بانک مرکزی برای این منظور 6 هزار‌ میلیارد تومان به صندوق توسعه ارزی واریز کرده است.

 

چه مقدار از این بودجه سهم استان قزوین است؟

از این مقدار بودجه 200 میلیون تومان سهم استان قزوین است که متأسفانه این استان فقط از این مقدار 10 میلیون تومان را اخذ کرده و بقیه به دلیل مدیریت نامناسب مسئولان امر بلا استفاده مانده است.

 

به نظر شما تأثیر نرخ ارز در خرید مواد اولیه توسط تولید کنندگان تا چه حد می‌تواند دخیل باشد؟

شناور بودن قیمت ارز در تأمین مواد صنعتی در خارج از کشور به دلیل نوسانات نرخ ارز، کار را بر تولیدکنندگان مواد صنعتی سخت و دشوار می‌کند.

 

چه عواملی می‌تواند انگیزه تولیدکنندگان کالاهای داخلی را کاهش دهد؟

افزایش قیمت انرژی، عدم پرداخت 20 و 30 درصدی ارز در اختیار تولیدکننده، افزایش سود مدیریت و عدم پذیرش وثیقه برای واحدهای تولیدی از علل دلسردی تولید کننده در تولید کالاهای داخلی است.

 

منابع مالی که تولیدکنندگان از طریق آن مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند از کجا تأمین می‌شود؟

تولید کنندگان داخلی مواد اولیه را از طریق پول‌های با واسطه به دست می‌آورند.

 

به نظر شما مشکلات اقتصادی شهر صنعتی البرز قزوین که سبب ورشکستگی برخی صنایع و تعطیلی تعدادی واحدها‌ی تولیدی این شهر شده ناشی از چیست؟

عدم سیستم فاضلاب مناسب و همچنین ضعف در ارائه خدمات گازرسانی، آب و برق از مشکلات شرکت‌های صنعتی شهرک صنعتی البرز است که سبب بروز مشکلاتی مانند رکود اقتصادی، ورشکستگی برخی صنایع مادر و نابسامانی در صنایع دیگر می‌شود.

 

با توجه به اینکه سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده‌ بود آیا این راهبرد در استان و صنعت کاربردی شد؟

خیر، با وجود فرمایش مقام معظم رهبری در سال 91 که راهبرد آن حمایت از کار و سرمایه ایرانی است حمایت جدی از سوی مسئولان به سود تولیدکنندگان صورت نگرفت.

می‌توان گفت حمایت نامطلوب و شاید نیز عدم حمایت از تولیدکنندگان از سوی مردم و مسئولان به دلایل مختلف ما را از رسیدن به اهداف اقتصادی مورد نظر دور کرده که این مسئله خود می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه‌ای جبران‌ناپذیر وارد کند.

 

با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان ایرانی و خرید کالاهای ساخت داخل مردم تا چه حد در تحقق این امر مهم تأثیرگذار هستند؟

مردم در بحث خرید کالاهای ایرانی و حمایت از تولیدکنندگان جدیت بیشتری داشته باشند تا بتوانند از این طریق بر افزایش سرمایه ملی در کشور و همچنین افزایش تولیدات داخلی با کیفیت مطلوب تأثیر بسزایی داشته باشند.

 

با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان ایرانی و خرید کالاهای ساخت داخل وظیفه تولیدکنندگان را برای تحقق این امر مهم در جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تولیدکنندگان هم وظیفه دارند که برای افزایش تقاضا و همچنین جلب نظر مشتریان خود محصولات خود را از نظر کیفیت ارتقا داده، تولید کنندگان هرگز از برندهای خارجی برای فروش بیشتر تولیدات و کالاهای داخلی خود استفاده نکنند که این امر خود برای اقتصاد کشور مضر است.

همچنین از نظر قیمت، فشار را از روی کالاهای داخلی و همچنین گروهی از کالاهای خاص مانند لوازم خانگی و صوتی و دیگر کالاها برداشته یا به حداقل برسانند.

 

به نظر شما وظیفه مسئولان به منظور افزایش تولیدات ملی در قبال تولید کنندگان چیست؟

مسئولان هم وظیفه دارند که با تعاملات بین‌المللی، کاهش تعرفه گمرکی و سود بانکی برای برخی محصولات، خروج ارز محصولات از سیستم انقباضی بانک، تسهیل سیستم بانکی به منظور اخذ وام یا انجام امور بانکی برای تولید کنندگان و ایجاد طرح‌های مشوق صادراتی مسیر را برای عرضه تولید کنندگان کالاهای داخلی در بازارهای داخلی و همچنین جهانی باز کرده و آنها را به نحو مطلوب حمایت کنند.
برچسب ها: مجلس ، اقتصاد ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.