رئیس قوه قضاییه افغانستان رعایت حقوق شهروندی را از افتخارهای نظام زندانبانی در ایران خواند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، "عبدالسلام عظیمی" در حاشيه بازدید از کانون اصلاح و تربیت تهران، اظهارداشت: بنابر شواهد و آنچه که دیده‌ام، بر این باورم که آنچه در شریعت به آن تاکید شده است، در کانون اصلاح و تربیت نمود عینی دارد.

وی افزود: کاملا مشهود است که جمهوری اسلامی ایران به منشورهای اخلاق و انسانی در رابطه با زندانیان پایبند است.

عظيمي ادامه داد: همانطور که در اسلام تاکید شده، زندانی نباید تحت شکنجه قرار گیرد بلکه باید شرایط برای بازگشت سعادتمندانه او به جامعه فراهم شود، به عبارتی باید فعالیت های اصلاحی و تربیتی بر روی او انجام شود که خوشبختانه این مهم در زندان‌های ایران به چشم می‌خورد.

این مقام ارشد قضایی افغانستان تصریح کرد: افرادی که در کانون‌های اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند مجموعه‌ای از نواقص خانواده، جامعه و دوستان را بر دوش دارند که باید با تربیت مجدد و اقدام‌های اصلاحی آنها را به راه راست هدایت کرد.

وی با بیان این که باید وضعیت اخلاقی، معیشتی و حرفه‌آموزی زندانیان در ایران به عنوان یک الگو به همگان معرفی شود، خواستار تعامل بیشتر دو کشور در زمینه‌های قضایی شد.

اهمیت بالای حفظ حقوق شهروندی زندانیان درایران


رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور هم در ابتدای این بازدید گفت: حفظ حقوق شهروندی و اصلاح و تربیت زندانیان از اهمیت ویژه‌ای در نظام زندانبانی جمهوری اسلامی برخوردار است.

غلامحسین اسماعیلی با بیان این مطلب افزود: امیدوارم این سفر، منشاء خیر و سبب تعامل بیشتر در زمینه‌های قضایی بین دو کشور شود.

وی با ارایه توضیحاتی درباره فعالیت‌های کانون اصلاح و تربیت ادامه داد: این مجموعه یکی از واحدهای زیرنظرسازمان زندان‌ها و تابع قوه قضاییه ایران است که با هدف اصلاح و تربیت کودکان و نوجوانان خطاکار زیر 18 سال راه‌اندازی شده است.

اسماعيلي تصریح کرد: کانون محل نگهداری گروهی از کودکان و نوجوانان است که با حکم دادگاه‌های اطفال و نوجوانان برای بازپروری شخصیتی به این مکان فرستاده شده‌اند.

رئیس سازمان زندان‌ها اضافه کرد: ما سعی کرده‌ایم که در این مکان، خلاءهای ناشی از کم‌سوادی و یا بی سوادی کودکان و نوجوانان و همچنین نداشتن مهارت و شغل را برطرف کنیم.

اسماعیلی یادآورشد: همچنین متناسب با نیاز مددجویان این مرکز، شرایط استفاده از مشاوره‌های روان درمانی نیز برای انان فراهم شده است.

وی درخصوص امکانات اموزشی این مرکز هم گفت: مدرسه، سالن‌های ورزشی و کارگاه‌های حرفه‌آموزی که در آنها 13 رشته فنی و حرفه‌ای با توجه به علاقه نوجوانان و کمک مربیان آموزش داده می‌شود، بخشی از امکانات این مرکز بازپروری است.

رئیس سازمان زندان‌ها در بخش دیگری از سخنانش به نظارت و کنترل دقیق در زندان‌ها هم اشاره و تصریح کرد: همه مراکز نگهداری زندانیان در سراسر کشور مجهز به دوربین های مداربسته هستند که به وسیله انها می‌توان نظارت بیشتر و کنترل دقیق تری بر نقاط کور داشت.

گفتنی است؛ در این بازدید که نور حبیب جلال معاون دادستانی کل و جمعی از مقامات بلندپایه قضایی افغانستان و رحیمی مدیرکل روایط عمومی و تشریفات قوه قضاییه کشورمان رئيس‌ قوه‌قضاییه افغانستان را همراهی می‌کردند، بخش‌های قرنطینه، سالن‌های ورزشی مدرسه و سایر قسمتهای کانون اصلاح و تربیت تهران مورد بازدیدقرار گرفت.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار