در آستانه شكفتن گل هاي محمدي، دشت هاي سر سبز لاله زار کرمان به گل هاي زيباي آلاله نيز آراسته شد


به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  اردیبهشت ماه ، منطقه لاله زار  را همه به نام فصل گل و گلاب می شناسند، ایامی که شادابی، نشاط و جلای روح و روان را در گلستان های گل محمدی این منطقه می توان به وضوح لمس کرد.

 

این روزها همه جا صحبت از اردیبهشت و سخن از گل و گلاب و مراسم گلابگیری است و بازار سفر به لاله زار  و سیر در گلستان های گل محمدی اش داغ است .

 

اینجا لاله زار است ،  بهاری دیگر از راه رسیده و در ماه اردیبهشت، باز هم عطر گل های محمدی همه جا را فرا گرفته است، آوای صلوات بر محمد و آل محمد در کوچه پس کوچه های شهر و در گلستان های گل محمدی پیچیده است، زبان در دهان آرام و قرار ندارد و بر مدار صلوات می چرخد.

 

ارديبهشت تا اواخر خرداد ماه هم زمان  با ثمردهي گل هاي محمدي و مراسم گلابگيري و جشنواره گل و گلاب و آغاز به كار كارگاه هاي گلابگيري و توليد عرقيات گياهي است.

 

شور و نشاط وصف ناپذیری اهالی این مناطق را فرا گرفته ،  خواب نوشین صبحگاهی را رها کرده و از خروس خوان به سمت گلستان های گل محمدی سرازیر می شوند و به دنبال قوت و روزی مشغول چیدن گل ها می شوند و بهر یک گل منت صدها خار می کشند .

 

از سویی، گلاب گیر در کارگاه گلاب گیری که منتظر و چشم به راه گل های چیده شده است خود را برای روزی پرکار آماده می کند تا عطر و گلابی ناب را از گلهای به دست آمده به دست مشتریان و کسبه برساند و مشام مشتری را معطر سازد .

 

 دشتهای لاله زار مملو از گلهای رنگین است ، در کنار جلوه گری آلاله ها ، گلهای محمدی  نیز كه از خانواده شقايق ها هستند از اواخر فروردين و اوايل ارديبهشت به رنگ صورتي و سفيد در دشت ها و دامنه كوه ها خودنمايي مي كنند ، آواز زیبای هزاران از سپیده دم کوه لاله زار ، وزوز زنبورهای عسل با دمیدن خورشید طلایی، آواز و سرود شکر گلچین ها به همراه پيچيدن بوي خوش گل محمدي در كوچه باغ هاي شهر، دست به دست هم، زیبایی خاصی به لاله زار  بخشیده و روح تازه ای به کالبد طبیعت می دمد .

 

فرماندار شهرستان بردسیر به خبرنگار باشگاه می گوید : نیمه های اردیبهشت ماه هر سال در منطقه لاله زار که گل بوته هاي محمدي به اوج شيدايي و شكوفايي مي رسند ،    گردشگران و بازدید کنندگان از جای جای کشورمان به این مناطق سرازیر می شوند تا از شور و نشاط این ایام و عطر و بوی این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

 

"ااحمدی"می گوید : در این فصل گردشگران می توانند با حضور در لاله زار  ضمن بازدید از بزرگترین منطقه تولید کننده گل و گلاب  استان کرمان شاهد دشت های زیبای این منطقه که با انواع گل های لاله، شقایق و... رنگین شده خاطره خوبی را از لاله زار داشته باشند.

 

وی ادامه می دهد : شهرستان بردسیر از لحاظ سطح زیر کشت گل محمدی بعد از شهرستان کاشان رتبه دوم کشور را دارا است .

 

احمدی می افزاید: یکی از بزرگترین گلستان‌های یک دست و یکپارچه کشور با وسعت 100 هکتار سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان بردسیر وجود دارد که مجهز به سیستم نوین آبیاری است.

 

وی می افزاید : برداشت گل محمدی از 2 هزار و 500 هکتار از گلستان‌های شهرستان بردسیر آغاز شده است و  پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از 5 هزار تن گل محمدی از گلستان‌های شهرستان بردسیر برداشت شود.

 

احمدی با بیان اینکه بیشتر گل محمدی بردسیر برای فرآوری به پنج کارخانه گلاب‌گیری مستقر در این شهرستان منتقل می‌شود، می گوید :  گلاب لاله زار بنا به اظهارنظر کارشناسان کشاورزی تنها محصول ارگانیک گل محمدی کشور است به همین دلیل نیز هر روز بر تقاضای خرید مشتریان خارجی این محصول افزوده می شود و کشت گل در لاله زار هر روز گسترش بیشتری می یابد.

 

وی ادامه می دهد : مرغوبیت و کیفیت گل محمدی شهرستان بردسیر سبب شده که هر ساله اسانس تولید شده گل محمدی از این شهرستان به کشورهای اروپایی برای مصارف صنعتی عطر و ادکلن‌سازی صادر شود.

 

احمدی می گوید : طبق آزمایشهای انجام گرفته عیار عطر و کیفیت گل لاله زار به مراتب بیشتر از سایر مناطق است و این نقطه قوت و تمایز گلاب لاله زار با سایر مناطق است .

 

 وی می گوید : درآمد حاصل از این محصول در شهرستان بردسیر افزون بر 10 میلیارد تومان در سال  است .

 

فرماندار شهرستان بردسیر معتقد است:علیرغم فرهنگ غلط کویری خواندن استان کرمان، کریمان رابطه نزدیکی با طبیعت سرسبز دارند بگونه ای اقلیم های مختلف در این استان کرمان را به ویترینی از فصلهای مختلف در هر زمان از سال تبدیل کرده است در واقع لاله زار با فاصله ای نزدیک از شهر کرمان امکان دسترسی دشتی از گل و سبزه را در حالی در اختیار مردم این منطقه قرار داده است که بسادگی می توان از گرمترین نقطه جهان در دشت شهداد ارتفاعات کوهها هزار در لاله زار را که از سردترین نقاط کرمان محسوب می شود را مشاهده کرد .

 

احمدی می گوید : صنعت گردشگری در لاله زار در کنار گل محمدی در حال توسعه است به گونه ای که در روزهای تعطیل سال کمتر نقطه ای از این بخش را می توان دید که خالی از گردشگر باشد احداث تاسیسات گردشگری و کمپهای سیاحتی در لاله زار یکی از مهمترین دلایل توسعه این صنعت است.

 

وی ادامه می دهد :  گل محمدي اگر چه در شرايط اقليمي و طبيعي متفاوتي مي رويد، اما نظر به اهميت كيفيت اسانس آن براي دست يافتن به نتايج مطلوب تر، اين گياه بايد در محيط ويژه جغرافيايي و طبيعي پرورش يابد،  به طور كلي هرچه ارتفاع منطقه بيشتر و هوا سردتر باشد و در نتيجه آب و هوا سرد و نيمه خشك در زمستان و معتدل و خشك در تابستان باشد، بهترين محيط اقليمي براي پرورش آن ايجاد خواهد شد ،  گل محمدي از حيث درجه حرارت در دماي 15 تا 21 درجه بهترين رشد را دارد، چنانچه اختلاف درجه حرارت هوا بين شب و روز 5 تا 10 درجه به خصوص در انتهاي شب باشد، اسانس بيشتري در گل ايجاد خواهد شد.

 

    پهنه سبز دشت و دامان کوهستان‌های لاله زار  با ورود به اردیبهشت ماه به گل‌های لاله آراسته و رنگین شده است  ، با شروع بهار طبيعت و شكفتن گل هاي درختان، شهر پيراهني رنگارنگ از شكوفه هاي آنها برخود مي گيرد و سپس با شروع موسم گل هاي بي مثال آن و مراسم گلاب گيري، جاذبه هاي بي بديل لاله زار  دو چندان مي شود و مردمان مهمان نواز اين سامان با آغوشي باز و پيمانه اي از اشك گل، به استقبال مشتاقان طبيعت زيبا و گ و گلاب مي روند./ج1

برچسب ها: گلاب ، نشاط ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۲ دی ۱۳۹۴
عالیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۲ دی ۱۳۹۴
عالیست
Japan
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۴
عاااالی عاشقتم لاله زاااار