نشريه پژوهشي-سياسي آمريکا بر لزوم تغيير سياست آمريکا درباره منطقه شمال آفريقا و غرب آسيا و پرهيز از خط مشي اشتباه گذشته تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ فصل نامه واشنگتن در مقاله اي درباره تحولات منطقه شمال آفريقا و غرب آسيا نوشت دوسال از زمان تحولات فراگير در کشورهاي عربي سپري مي شود و اين تحولات سبب شده است فضاي جديد ايجاد شده در منطقه روشنتر شود. 

البته اين تغييرات باعث شده است چالشها و تنشهايي حل نشده در رويکرد آمريکا درباره منطقه بوجود بيايد. باتوجه به شدت و گستردگي التهاب سياسي مربوط به قيامهاي عربي در منطقه، دولت "باراک اوباما" رئيس جمهور آمريکا به گونه اي قابل فهم رويکردي درباره منطقه در پيش گرفته که عمدتا انفعالي است. در اين قالب، آمريکا تلاش مي کند سياستهاي خود را باتوجه به فضاي منطقه تعديل کند که به سرعت در حال تغيير است.

آمريکا بايد بجاي انفعال درمقابل تحولات منطقه به رويکرد تعامل فعالانه روي بياورد. آمريکا بايد منافع حياتي و اساسي خود را درباره منطقه خاورميانه به روشني تبيين کند و سياستهاي خود را براساس همين تعيين منافع مشخص و براي نيل به آن عمل کند. آمريکا بايد بر برخي از تناقضها که درباره اهدافش در منطقه وجود دارد فائق بيايد. آمريکا ديگر نمي تواند به مداخله نظامي شديدتر در مناقشه هاي منطقه يا مساعدتهاي اقتصادي گسترده به کشورهاي در حال گذار در منطقه فکر کند. اين رويکرد عوام پسندانه براي واشنگتن کارايي ندارد.

آمريکا بجاي اين کارها بايد فکر تعامل سازنده با کشورهاي منطقه باشد. آمريکا ديگر نبايد به دنبال حمايت از ديکتاتوري هاي منطقه همانند گذشته باشد. آمريکا بايد راهبرد جديدي در منطقه تبيين کند که منطبق با تغييرات بروز کرده در منطقه باشد. آمريکا نبايد بکوشد با ائتلاف با حکومتهاي منطقه به فکر حفظ وضع موجود در اين حکومتها باشد بلکه بايد با درک تحولات رخ داده در سالهاي اخير و نگاه به تحولات پيش روي در سالهاي آينده بداند که موج حرکتهاي مردمي و بي ثباتي سياسي در منطقه ادامه دار خواهد بود و ممکن است حتي به قدرتمندترين حکومتهاي محافظه کار در حوزه خليج فارس نيز برسد. با اين اوصاف، آمريکا ديگر نمي تواند به هيچ وجه به معامله هاي گذشته درباره منطقه بازگردد که مبتني بر خودکامگي بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار