عمليات طرح انتقال آب چشمه گلستان به دریاچه کیوخرم آباد آغاز شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان ؛ شهردار خرم آباد گفت: با هدف دائمی کردن دریاچه فصلی کیو خرم آباد طرح انتقال آب چشمه گلستان به محل این دریاچه امروز آغاز شد.

هرمز نصیری افزود:برای اجرای طرح انتقال آب چشمه گلستان به دریاچه کیو از بخش اعتبارات جاری شهرداری خرم آباد مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

شهردار خرم آباد عنوان کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه، طرح انتقال آب چشمه گلستان به دریاچه کیو ظرف مدت زمان 6 ماه به بهره برداری خواهد رسید.

بنابر این گزارش با استمرار روند کوتاه شدن عمر دریاچه کیو به عنوان یکی از جاذبه های شهر خرم آباد طی سالهای گذشته گزینه انتقال آب از دیگر چشمه ها و سراب های سطح شهر خرم آباد در دستور کار قرار گرفت تا زمینه دائمی شدن این جاذبه گردشگری در مرکز استان فراهم شود.

سراب گلستان با ارتفاع 1180 متر از سطح مبنا در دامنه تپه تاریخی قلعه فلک الافلاک قرار گرفته است و یکی از منابع تامین کننده آب شرب خرم آباد است. مازاد آب این چشمه پس از طی مسیری کوتاه به رودخانه خرم آباد وارد و از شهر خارج می شود تا به نوعی این سرمایه از دست برود.

متوسط آبدهی سالانه این سراب در دوره 24 ساله حدود 590 لیتر در ثانیه محاسبه شده است که حجمی حدود 19 میلیون مترمکعب در سال است. علاوه بر این مقادیر، روزانه بطور متوسط 474 لیتر بر ثانیه معادل حجم 15 میلیون متر مکعب در سال جهت مصرف شرب شهر خرم آباد نیز از این چشمه برداشت می شود.

در مجموع تخلیه سراب گلستان از منابع آب زیرزمینی بطور متوسط 964 لیتر در ثانیه معادل حجمی حدود 34 میلیون مترمکعب در سال است که ظرفیت خوبی برای احیا دریاچه کیو در فصول کم آبی محسوب می شود.

دریاچه "کیو" یکی از زیباترین دریاچه های استان لرستان و غرب کشور است که در شمال غربی شهرستان خرم آباد و در کنار پارک کیو قرار دارد./ب

برچسب ها: دریاچه ، فصلی ، کیو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.