وزير امور اقتصاد و دارايي گفت: با سياست کاهش اضافه برداشت بانک‌ها نقدینگی سرگردان از بخش هاي مختلف اقتصادي كشور جمع آوری شد که ماحصل همه این تلاش‌ها رشد نقدینگی 30.8 درصدي بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد شمس الدين حسيني در بيست و سومين همايش سالانه سياست پولي و ارزي با اشاره به کندی رشد اقتصاد جهانی در سال هاي 2012 و 2013 میلادی گفت: در طي اين سالها بهترین عملکرد و پیش‌بینی‌های رشد برای شرکای تجاری ما كشورهاي چین و هند ثبت شده است.
 
وی با بيان اينكه موج تحریم‌ها در حوزه‌های علم و فن‌آوری و بانک‌های تجاری در یکسال و نیم اخیر فراگیر‌تر شده است، اظهار داشت: تحريم‌ها فراتر از قطعنامه سازمان ملل، فراسرزمینی گسترش یافته است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: صندوق بین المللی پول براي رشد اقتصاد جهاني طي سال هاي 2012 و 2013 اعداد 3.2 درصد و 3.3 درصد و بانک جهانی ارقام 2.3 درصد و 2.4 درصد را پیش بینی کرده است.
 
حسینی با تاكيد بر نقش تحریم در درآمدهاي ارزي، گفت:‌ کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت به دنبال محدودیت در نقل و انتقال،‌ تبدیل و تاخیر در وصول درآمدهای نفتی تشدید شده و در بخش صادرات پتروشیمی نیز شرايط مشابهي حكمفرماست.
 
حسینی با اشاره به مجموعه سیاست‌های اتخاذ شده ‌در راستای مدیریت بازار ارز در سايه تکانه‌های ارزی بهمن 90 و شهریور 91 اظهار داشت: کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی خاص به عنوان نیازهای ضروری و معیشتی مردم جزو گروه یک و دو قرار گرفتند و با همان نرخ ارز مرجع تامین مي شوند
 
وي ادامه داد: دسته دوم کالاهای گروه سه تا 9 هستند که به تدریج تحت پوشش مرکز مبادله ارزی که یک بازار مدیریت شده است قرار مي گيرند.  
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی ساماندهی بازار غیر متشکل ارز، بالا بردن ریسک معاملات در بازار غیر رسمی، راه‌اندازی پورتال ارزی را از دیگر گام‌های برداشته شده عنوان کرد.
 
حسینی با بیان این‌که به دنبال تکانه‌های ارزی، رقابت‌ پذيري و صادرات محصولات کشاورزی، معدنی، خدمات، گردشگری و صنایع غیر وابسته افزایش یافت گفت: واردات کل به رغم افزایش واردات کالاهای اساسی برای تقویت ذخایر مربوط کاهش یافت به طوريكه سبب شد در مقابل 53 میلیارد دلار واردات، صادرات غیر نفتی با احتساب میعانات گازی به 41.3 میلیارد دلار برسد.
 
وي اضافه كرد: در واقع مابه التفاوت یا کسری صادرات غیر نفتی با واردات کل از بیش از 18 میلیارد دلار در سال 90 به 12 میلیارد دلار در سال 91 تقلیل یابد این امر یک بهبود در تراز تجاری محسوب می شود.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش از سخنان خود با بیان این‌که تلاش بانک مرکزی برای پیشگیری و خنثی سازی اثر افزایش خالص دارایی خارجی بر پایه پولی مضاعف شده است، گفت: عرضه  ارزهای حاصل از فروش نفت در ماه‌های پایاني سال در مرکز مبادله بسیار کارساز بود.
 
وي خاطر نشان كرد: با سياست کاهش اضافه برداشت بانک‌ها نقدینگی سرگردان از بخش هاي مختلف اقتصادي كشور جمع آوری شد که ماحصل همه این تلاش‌ها کنترل رشد نقدینگی درحدود 30.8  است.
 
وی با بیان این‌که تولید گاز طبیعی درسال 91 افزایش داشته و در کل تراز صادرات – واردات گاز مثبت شد، گفت: در حوزه نفت خام به دلیل کاهش اجباری صادرات به رغم وجود ظرفیت فنی تولید با کاهش حدود یک میلیون بشکه در روز مواجه شدیم لیکن در بخش میعانات گازی تولید افزایش یافته است.
 
حسینی ادامه داد: مصرف برق در سال 91 به میزان 9 درصد در مقایسه با سال 90 رشد يافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با اشاره به بخش خدمات گفت: براساس آمار گمرک آمار سفرهای خارجی ایرانیان از 21.7 میلیون نفر در سال 90 با 3.4 میلیون نفر کاهش به 18.3 میلیون نفر رسیده است و گرانی ارز سبب شد که قدرت جذب گردشگری داخلی افزایش و جایگزین گردشگری و سفر به خارج از هموطنان شود.
 
وی با بیان این‌که مستقل از رشد 47 درصدي شاخص کل، شاخص صنعت 59 درصد در سال 91 نسبت به سال 90 رشد داشته گفت: این عدد برای 50 شرکت برتر بورس حدود 30 درصد و با افزایش 0.8 درصدی نرخ مشارکت در بازار کار به عدد 37.7 درصد در سال 91، نرخ بیکاری تقریبا با کاهشی اندک به 12.2 درصد رسیده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: منابع ، ارزی ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار