اقدامات انجام شده در راستاي فرهنگ سازي اهداء عضو از بيماران مرگ مغزي، در حال حاضر شاخص اهداء عضو در خراسان رضوي حدود دو برابر ميانگين کشوري است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مسئول فراهم آوري اعضاء پيوندي بيمارستان منتصريه دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه ‌شاخص اهدای عضو (PMP) بيانگر نسبت تعداد پیوندهای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت در سال است، اظهار داشت:‌ در طول دو سال اخیر شاخص اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از 6 به 8/10 درصد افزایش یافته در حالی که میانگین کشوری اهدای عضو حدود 6/5 درصد است.
دکتر ابراهيم خالقي با بیان اینکه اسپانیا بالاترین شاخص اهدای عضو در سطح جهان را داراست، افزود: شاخص اهدای عضو در این کشور 35 درصد به ازای یک میلیون نفر جمعیت است و این میزان در سطح اروپا حدود 25 درصد است.

وي با اشاره به اينکه با افزایش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در صدد گسترش و توسعه فرهنگ اهدای عضو هستیم، اظهار داشت: براساس ارزیابی های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو عزیزانشان در طول سالهای 1390 تا 1391از 43 به 55 درصد افزایش یافته است.

مسئول فراهم آوري اعضاء پيوندي بيمارستان منتصريه دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: این در حالی است که در سال 1380 و نخستین سال پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو کمتر از 10 درصد بود.

دکتر خالقي راه اندازي مرکز دياليز و پيوند منتصريه را گامي مهم و موثر در راستاي ارائه خدمات به بيماران نيازمند به عضو و گسترش فرهنگ اهداء عضو برشمرد و خاطر نشان کرد :در حال حاضر بيش از يک هزار بيمار نيازمند به عضو در فهرست گيرندگان اين مرکز قرار دارند که از اين تعداد 400 پروند فعال است .

وي افزود:‌ ارتباط مناسب و هماهنگ با گروههاي پيوند سطح دانشگاه موجب شده است که در حال حاضر پيوندهاي قلب، پوست، قرنيه، کليه و ارسال کبد به بيمارستان نمازي شيراز انجام شود و بيماران زيادي از مرگ حتمي نجات يابند./ح

برچسب ها: اهداعضو ، پیوند ، کما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار